Filmweb
 
 

Kirikou og trollkvinnen



Om regissøren



Michel Ocelot har laget 30 kortfilmer og serier for fjernsyn og kino. Han har bakgrunn fra kunststudier i Frankrike og USA , og har viet sitt yrkesaktive liv til animasjonsfilmen. Ocelot har vunnet en rekke priser på ledene internasjonale festivaler rundt om i verden.

Filmens bakgrunn



Filmen er basert på en afrikansk legende. Michel Ocelot vokste opp i Vest-Afrika, Guinea, og filmens fortelling er basert på historier han selv har hørt. Regissøren har ønsket å gjengi Afrikas fantastiske naturlandskap, slik han husker det, og maleriske scener setter sitt preg på denne filmen. Plantene vi ser, er ekte tropiske planter, mens dyrene er typisk afrikanske. Det har tatt fem år å fullføre Kirikou og trollkvinnen, som er tegnet i en rekke studioer rundt om i Europa.

Om handlingen



Kirikou kommer til verden i en liten afrikansk landsby som er under den onde trollkvinnen Karabas forbannelse: Byens vannkilde har hun tørket ut, og de voksne mennene i landsbyen har hun spist. Når Kirikou får høre om dette, ønsker han å ta kampen opp mot den onde Karaba. Han vil befri landsbyen fra trollkvinnens forbannelse, dessuten vil han finne ut hvorfor hun er så ond
Kirikou legger ut på en spennende og farefull reise, som til slutt bringer ham til Det forbudte Fjellet. Her bor Kirikous bestefar, Den Vise Mannen, som vet alt om Karaba og hennes hemmeligheter. Han forteller at hun er forgiftet av en torn som sitter i ryggen hennes. Ved hjelp av snarrådighet, optimisme, selvbevissthet og uante krefter lykkes det til slutt Kirikou å komme inn til Karaba. Når Kirikou får fjernet den, forvinner Karabas ondskap, naturen blir frodig igjen og alle de forsvunne mennene kommer hjem til landsbyen. Kirikou forvandles til en stor, flott mann som vil gifte seg med Karaba

Anbefalt bruk i skolen

Filmen har fått 7 års aldersgrense, noe som betyr at den kan sees av barn ned til 4 år som er sammen med voksne. Enkelte scener kan imidlertid virke ganske skumle på de minste; SFU anbefaler derfor filmen fra 2./3. - 7 klasse i skolesammenheng. Kirikou og trollkvinnen kan knyttes til fagene samfunnskunskap, geografi norsk og kristendom med religions- og livssynsorientering. Relevante temaer: Eventyr/ sagn, det gode/onde, å være annerledes, å tro på noe, å ikke gi seg, Afrika.

Forarbeid - filmkunnskap



Før klassen ser filmen, kan det være lurt å snakke litt om forskjellene mellom vanlig film og animasjonsfilm. Å animere betyr å gi liv, å besjele. Man gir liv til objekter som ellers er livløse. Hvilke muligheter gir det i forhold til realfilm? Hvorfor engasjerer tegnefilm så ofte barn? Snakk også litt om hvor tidkrevende det er å lage en tegnefilm: Levende bilder skapes av ett og ett bilde - og for at bildene skal bli "levende" vises 24 enkeltbilder pr. sekund. Ved animasjon tas ett bilde opp av gangen, og for hvert opptak forandres tegningen. Skolefilm-utvalget har utgitt et hefte til filmen " Jungeldyret Hugo, den store filmhelten". Heftet egner seg godt for den som ønsker å lære mer om hvordan man lager animasjonsfilm.
En kan gjerne også be elevene om å legge merke til musikk- og fargebruk i filmen.

Etterarbeid - forslag til arbeidsoppgaver



  • Skriv ned 5 setninger som beskriver noe av det du følte da du så denne filmen
  • Tegn en scene du likte godt
    og én du synes var skummel!
  • Lag en rolleliste over de mest sentrale figurene vi møter i filmen. Beskriv hver av dem.
  • Hva gjør Kirikou annerledes enn de andre barna? - Hvorfor ler barna av Kirikou?
  • Hvilke fordeler har Kirikou av å være så liten?
  • Diskuter følgende lille samtale fra filmen: - Jeg reddet barna, likevel er de ikke snille mot meg, sier Kirikou. Noen mennesker skader deg, enda du ikke har gjort dem noe vondt" svarer moren. Er det slik i virkeligheten også? Hva kan vi gjøre med det?
  • Hvorfor er trollkvinnnen ond? Hvordan får Kirikou vite dette?
  • Hva skjer etter at Kirkikou tar bort den giftige tornen?
  • Hvordan blir Kirikou og Karaba mottatt i landsbyen når kommer tilbake?
  • Hva skjer med hjelperne til Karaba?

Fordypningsoppgaver



1. Geograf og /naturfag

Lær mer om afrikansk kultur! Se i et atlas og finn ut hvor Afrika ligger. Hva slags klima er det i de ulike områdene, og hva slags dyr og planter hører hjemme i a) tropisk regnskog, b) ørkenområder, c) savanner? Vannkilden som er tørket ut, er viktig i filmen. Hva tror du vann betyr i denne del av verden? Hva betyr rent vann for deg?

2. Eventyr, sagn og legender

Lag en liste over typiske eventyr-trekk som vi finner i denne fortellingen. Les gjerne et klassisk nordisk eventyr - og sammnlikn. Hva er moralen i eventyret - og i filmen?
Kanskje kan du finne fram til et afrikansk eventyr? Hva er forskjellen på et eventyr, et sagn og en legende?

3. Musikk

Finn frem, og lytt til afrikansk musikk. Hvilket instrument er svært sentralt i afrikansk kultur? Hvilken betydning har dansen? Finner du noen likhetstrekk med norsk folkemusikk?

Filmkunnskap



Hva tror du filmskaperen egentlig vil fortelle med denne filmen (filmens budskap)? Hvilke virkemidler brukes for å gjøre filmen spennende? Hvilken fargeskala ble brukt for å understreke det onde/det gode? Hvilken stemning var du i da filmen var slutt?

Aktuell litteratur



Inger Kristine Årstad: Med fantasien som eneste begrensning. Om å lage animasjonsfilm sammen med barn og unge, Norsk filmklubbforbund, 1995

Oslo, juli 1999, Hilde Rønningen





 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [Barnehage, 1. - 4. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag
Tema:Eventyr/fantasy
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.