Filmweb
 
 

For Tors skyld

HANDLINGEN
Tor har problemer fordi faren drikker for mye. Tor har det ikke lett, særlig når far kommer ravende full hjem midt på dagen og Tor står utenfor blokka med alle vennene sine. En dag orker ikke mor mer av farens løgner, drikking og pengeforbruk. Hun reiser til familien sin utenfor byen, mens Tor velger å bli. Han rømmer heller ut i skogen for å finne tilbake til noen av de gode opplevelsene han og faren hadde sammen tidligere, på mange turer i marka. Men det er ikke lett å klare store vanskeligheter alene. Sterke vennskap gjør det imidlertid lettere for Tor å komme gjennom problemene. Å ha noen å bry seg om, får positive konsekvenser for Tor.

FØR FILMEN
Hvis du ikke har lest hele boka, så les et avsnitt fritt valgt. Hva tror du har skjedd i episoden før den du leser ? Hva tror du kommer til å skje etterpå? Tenk på og fortell hva du selv ville gjort om faren til en av vennene dine drakk så mye at det var et problem både for vennen og familien.

Når du hører historien opplest, eller du leser selv, lager du deg dine egne bilder av handlingen i eget hode. Det er viktig at du sørger for å ta godt vare på din egen leseopplevelse: Tenk på det var du likte ved boka, og snakk med noen om det. Deretter kan du se filmen.

ETTER FILMEN
Historien
Hva handler filmen om? (En gutt som har en far som drikker, en familie i krise, vennskap og samhold, en gutts måte å takle problemer på)
Historien er lagt til et miljø på 80-tallet. Kunne den samme historien ha skjedd i dag? Hvordan hadde historien blitt om moren ikke hadde reist? Hvordan blir personene i filmen framstilt? Hvordan vil du beskrive dem?

Alkohol
Det store problemet i historien er at faren til Tor drikker for mye. Han er blitt avhengig av alkohol. Det regnes som en sykdom. Folk kan også bli syke på annen måte av å drikke for mye. Ungdommene i filmen snakker litt kjekt om at de har forsøkt å drikke både øl og vodka (når de drikker vann fra den store elva). Faren til Laila sier det er stor forskjell på hvor mye voksne drikker: ?Litt er OK?, sier han. Hva kan ungdom gjøre for å unngå å drikke alkohol, eller våge å si: "Nei takk !" Hvem er barskest/dummest? Den som våger å si "nei takk!, eller den som dilter etter og gjør det andre presser dem til ?
Har du endret syn på hva du ville gjort hvis en du kjenner hadde opplevd det samme som Tor, etter å ha sett filmen?

Vennskap og samhold og det å være glad i noen.
Etter hvert ble barna mer ?kjent? med faren til Tor gjennom det Tor fortalte, og det de så av bilder. De forsto at han hadde mange gode sider og at det var en vanskelig årsak til at han hadde begynt å drikke. Fortell om en gang da holdningen din til andre mennesker ble endret til noe positivt fordi dere ble bedre kjent eller du fikk vite noe mer om vedkommende.
Noen av naboene anklager familien til Tor i stedet for å hjelpe. Har voksne lettere enn barn for å fordømme? Eller er det omvendt? Hva kan få voksne fra å fordømme andre så raskt? Hva kan få barn fra å gjøre det samme?

Hvem er de to ?utenforstående? som bryr seg og viser omsorg? (Bussjåføren som snakker hyggelig og vil vite hvor han skal, og politimannen som vekker ham på benken og ber ham gå hjem så han ikke kommer opp i trøbbel.)
Nevn tre eksempler på at voksne du ikke kjenner har brydd seg om deg og vist deg oppmerksomhet de siste 14 dagene. Skjer det sjelden? Ofte? Hvordan viser du at du bryr deg om andre?


Filmkunnskap
Hva er det som viser at filmhistorien er omtrent 25 år gammel? (Bussen/biler, hår- og klesmoten, holdningene,
). Begynnelsen på en film heter et anslag. Det er de første få minuttene. Her skal regissøren inngå en kontrakt med seerne om hva filmen skal handle om. Og så må den handle om det. Hva var de første bildene i denne historien? (Natur/skog/venner/faren full) Innfridde regissøren forventningene i forhold til anslaget, slik du ser det? I begynnelsen ser vi nærbilde av en hånd som kritter opp en strek på asfalten. På hvilken måte får denne streken betydning i filmen? Faren skritter over streken mot slutten av filmen. Hva kan det bety? Finn uttrykk eller ordtak der streken har betydning (?Gå over streken?, ?Balansere på tynn line?, ?På rett side av streken?) Dermed får bruken av streken i filmen en annen betydning enn bare noe å kaste på stikke mot. Streken blir også brukt symbolsk. Er du enig?
På film er kontraster en drivkraft. Hvilke kontraster finnes i denne filmen (Asfaltliv/natur. Den prektige kristne familien til Laila/Tors familie. Hverdagen full av lyder, krav og vanskeligheter/livet under vann som er stille, lydløst. Fyll/friluftsliv. Farget/hvit.
)

På film er det ofte ingen fortellerstemme som forklarer. Det er bildene som må "vise" det som skal fortelles. Hvordan viser filmen at Tors far ikke gir blaffen, men savner sønnen sin? (?snakker? med ham på sofaen og vil så gjerne ha en gutteprat med ham). Hvordan viser filmen at faren har vært ?borte? for Tor i årevis? (Bilde i lommeboken av Tor som liten gutt).

OM FORFATTEREN AV BOKA
Mathis Mathisen(1937- ) debuterte i 1965 med romanen "De blanke knappene". De fleste bøkene hans forteller om gutter, men bryter med ?guttebøkenes? krav til ytre spenning. Det meste foregår på et indre plan, og er fortalt i et lavt tempo.






 

Filmstudieark

Forfatter:Cesilie Tanderø
 

Fakta

Forfatter:Cesilie Tanderø
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.