Filmweb
 
 

Mio min Mio

BOK OG FILM
Manus bygger på boka "Mio, min Mio" av Astrid Lindgren. Bo Wilhelm Olssen som er 9 år og morløs, bor hos tante Edna i Stockholm. Hun er ikke glad i ham, og Bosse drømmer om sin ukjente far. På forunderlig vis kommer han til "Landet i det Fjerne" hvor hans far, kongen, venter han.
I "Landet Utenfor" bor den onde ridder Cato, og det er bare Mio, som han nå blir kalt, som kan drepe han. Da vil Catos steinhjerte sprenges, og alle barna som han har røvet og omskapt til fugler, bli levende igjen.

Filmen veksler mellom virkelighet, drøm og fantasi. I "Landet i det Fjerne" rår det gode, der er lys, blomster og grønne enger. Spennende, mystisk og farlig er det når Mio og vennen, Jum-Jum, drar gjennom den mørke skogen til "Landet Bortenfor", og det er mye fortettet spenning før den onde Ridder Cato beseires.
Lyd og lys er brukt svært effektfullt og understreker filmens spenning og mystikk. For mindre barn kan filmen bli vel dramatisk.

FORARBEID
Filmens innhold er såpass komplisert at det er en fordel å ha lest boka. Da kan skiftet mellom fantasi og virkelighet lettere forstås, og de mest mystiske og "farlige" sekvensene avdramatiseres noe.

Innholdet i filmen avviker på enkelte punkter fra boka.

ETTERARBEID: Spørsmål til samtale
  • Bosses oppvekst i Stocholm: Personer, hans virkelighet og drømmer.
  • Tante Edna er nesten bare en stemme som vi hører, kan du tenke deg hvorfor regissøren har valgt å presentere henne slik?
  • Hva skjer den kvelden han skal poste kortet for fru Lundin?
  • Hvordan kom Bosse til "Landet i det Fjerne"?
  • Hvilken sorg er det faren til Mio og de andre på "De grønne engers øy" bærer på?
  • Hva betyr Jum-Jum og Miramis for Mio?
  • Hvilke personer møter Jum-Jum og Mio på veien gjennom "Den mørke skogen", og hvordan påvirkes guttene til å ta opp kampen mot den onde ridder Cato?
  • Beskriv de hjelpemidlene som Mio og Jum-Jum får til hjelp i kampen.
  • Hvorfor kan ikke ridder Cato bruke sverdet sitt mot Mio og Jum-Jum?
  • Hvorfor er fuglene så ivrige etter å hjelpe guttene?
  • Hvorfor ønsker ridder Cato til slutt at Mio skal stikke sverdet i hjertet hans?
  • Hva skjer etter at ridder Cato er død?

    EMNER TIL ETTERARBEID
  • Kjenner dere andre fortellinger/ eventyr som skildrer kampen mellom det gode og det onde?
  • I filmen blir 7 X 7 vakter satt til å passe Mio og Jum-Jum. Vet du om andre eksempler der tallet 7 eller andre tall har en spesiell betydning?
  • Ondskapen kan ikke dø, det vil alltid komme en ny ridder Cato, men også en ny prins. Hva vil du legge i dette sitatet?

    Kan du nevne noe som du tror var filmtricks?

    FORMINGSOPPGAVER
  • Lag en drage.
  • Lag ridder Catos borg i pappmasje/ tre/ eller med esker.
  • Lanskapsbilde fra "De grønne engers øy". Et av motivene kan velges: Rosenhagen, ved brønnen, Miramis, Nonno med sauene.
    Teknikker: tekstiler, vannfarger, pappmasje eller trolldeig.
  • Gruppeoppgave: Lag en frise som viser guttenes opplevelser på veien til ridder Catos borg.

    DRAMATISERING
    Aktuelle scener kan være:
    - På benken i parken (s. 13-17)
    - Mio møter sin far (s. 19-21)
    - Hos sverdsmeden (s. 123-129)
    - I fangerommet (s. 151-159)

    Læreren bør lese disse scenene fra boka før dramatiseringen.



 

Filmstudieark

Forfatter:Valborg Thomle Hoelsæter
 

Fakta

Forfatter:Valborg Thomle Hoelsæter
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.