Filmweb
 
 

Ikke naken

EN FILM OM KJÆRLIGHET OG ANDRE NATURKATASTROFER
Frida med hjertet i hånden, Bare skyer beveger stjernene, Ikke naken ? ikke kledt. Dette er tre kjente romaner av Torun Lian som alle er filmatisert. De to siste har Torunn Lian regissert selv. Felles for disse fortellingene er at de alle handler om jenter i overgangen mellom barndom og ungdom.

Frida er ei rappkjefta, følsom og vilter jente som er veldig opptatt av kjærligheten. Hun prøver å finne ut alt om kjærlighet, og vil gjerne ordne litt opp i kjærlighetslivet til menneskene rundt seg.

I Bare skyer beveger stjernene møter vi Maria som har mistet lillebroren sin i kreft. Moren sørger så dypt at hun ikke ser Maria, og Maria isolerer seg. Men Maria treffer Jacob. Med humor og vennskap får han Maria til å nærme seg moren og se lysere på livet.

I Ikke naken møter vi Selma som har bestemt seg for aldri å drive med gutter. Det blir det bare trøbbel av. Det er tante Nora og onkel Richard gode eksempler på. Dessuten døde Selmas mor dypest sett av kjærlighet. Selma er opptatt av vitenskapen og synes prøverør er en fantastisk løsning. Men venninnene hennes er gærne etter gutter, og Selma blir uvenner med dem. Det er enklere å være med Andy og guttegjengen. Men det er ikke så lett å la være å forelske seg


Filmen er spilt inn på Lista sommeren 2003. Hovedrollene som Selma og Andy spilles av Julia Krohn og Bernhard Naglestad. I likhet med de som spiller vennene Elin (Maria Elisabeth Hansen), Ingunn (Maria Kinge) og Lille-Trond (August Karlseng) fikk de rollene i konkurranse med over 2000 skolelever i Oslo-området. I tillegg har gutter fra Lista fått roller som venneflokken til Andy.

HVORDAN OPPLEGGET KAN BRUKES
Opplegget er laget for bruk på klassetrinn: 5. ? 7. klasse.

Opplegget er tredelt, og består av en quiz til filmen, samtaletemaer og fordypningsoppgaver.

Tidsbruk: Hvor mye tid som skal brukes på opplegget kan variere. Del 1 og 2 vil kreve til sammen 1- 3 skoletimer, alt etter hvor grundig dere snakker om temaene i filmen. Tid til fordypningsoppgaver vil variere etter hvor mange slike oppgaver dere velger å arbeide med.

Brosjyre: Store deler av dette opplegget er trykt i egen brosjyre. For at det skal være enklere å finne frem for dere som bruker nettstedet som supplement til brosjyren er oppgaver som ikke finnes i brosjyren merket med ***.

IKKE NAKEN- QUIZ
En liten spørrelek for oppfriskning av filmen. Fortell gjerne elevene om denne før de ser filmen, da det kan motivere dem til å følge enda bedre med. Gjennomfør gjerne quizen i smågrupper. Spørsmålene kan kopieres, men best resultat oppnås om læreren leser spørsmålene høyt.

1. Hva mener Selma med dette: ?Jeg var mammas personlige naturkatastrofe??
2. Hva har vært yndlingsleken til Selma og venninnene gjennom hele barndommen?
3. Hva heter plassen der Selma ble født, og som hun skal arve når hun blir stor?
4. Hva er Selmas fettere Karsten og Minsten kjent for?
5. Guttene tar ut luften på jentenes sykler og Elin sier ? Det er vanlig det, å plage den man elsker.? Selma blir så irritert for hun synes Elin minner om
..
Ja, hvem kan det være?
6. Nevn to situasjoner der Selma blir skuffet over Andy og guttene?
7. Hvilken replikk bruker Selma tre ganger etter hverandre?
8. Når hører vi denne replikken: ?Av fred kommer ingen himmel?
9. Hva bærer Selma i hendene når hun løper hjem fra bryllupet?
10. Hva kjefter Selma på faren for?
11. Når sier Selma dette: ?Det æ?kke så veldig gøy når du skjønner at du er akkurat som alle de andre, bare mye, mye verre.
12. Hvilken farge er det på telefonen som Selma ringer til Andy med?
13. Hva svarer Andy når Selma sier ?Tenk om du dør, tenk om jeg dør??


SVAR: 1. Moren døde da Selma ble født. 2. Død om 3. Månen 4. Karsten er kjent for at han er gal etter jenter, og Minsten er kjent for håret. 5. Nora 6. Når de løfter opp skjørtet på Ingunn og Elin som ligger død om, og når de spionerer på Karsten og frk Christensen. 7. Da skjønner jeg ikke hva du mener. 8. I bryllupstalen som Rikard holder til Nora. 9. Skoene sine 10. Flere mulige svar: Pga håret, at han ikke har vaska seg på henda, at han er tjukk. 11. På slutten av filmen, i det hun skjønner at det er Andy hun er forelska i, og at hun savner han. 12 Rød (symbolet på kjærlighet). 13. Da dør jeg sammen med deg.

INN I FILMEN - SAMMEN
Her finner dere oppgaver for å få elevene til å fortelle om deres opplevelse av filmen, oppgaver som kan gi elevene større forståelse av måten filmen er fortalt på, samt dialoger fra filmen som elevene kan dramatisere. Oppgavene er tenkt utført i rekkefølge.

KOM I GANG ? INNLEDENDE ÅPEN SAMTALE:
Formålet med den innledende samtalen er at elevene skal komme i gang med å uttrykke de første tankene etter filmen.

Hva synes du om filmen?
Hva likte du i filmen?
Hva likte du ikke?
Hvem handlet filmen om, og hva skjedde med dem?
Hvor foregikk handlingen i filmen?
Hvilken stemning var det i filmen?

Husker dere denne dialogen? (Læreren leser høyt)
S: What!
I: Vi har bestemt oss. Vi kommer til å begynne å interessere oss for gutter.
E: Men hvis at du heller vil ha Andy så kan
.
S: Andy
I: Hvis ikke så vil gjerne Elin ha?n?
S. Hallo! Hva har skjedd a?? Hadde ikke vi en avtale?

Samtale:
- Hva slags avtale hadde jentene?
- Hvorfor tror du at de spør om Selma vil ha Andy?
- Hvorfor tror du Selma blir så sint?
- Det kan virke som Selma er redd for å bli forelska. Hvilke grunner kan det være til det?

Å FORTELLE MED FILM
Denne samtalen gir repetisjon av filmen, forståelse for handlingen og innsikt i filmspråket. Her trekkes det også paralleller mellom film og bok.

I boka Ikke naken, ikke kledt kan vi lese dette:
(Les høyt) ?Etter noen dager skjønte hun ikke hvorfor hun ikke hadde slått seg sammen med guttene for lenge siden. Det var ikke så mye tull med dem. De hadde på seg omtrent det samme hver dag, og diskuterte aldri bukselengde eller farge på trøya, og de brydde seg bare sånn passelig om hvordan de så ut på håret
.. De sparket fotball og jaget gjedder og syklet fort og stupte fra så høye steder som mulig. Alt sammen ting hun selv satte stor pris på. Selma burde vært født som gutt. Hadde hun vært gutt hadde hun antakelig vært litt sånn som Andy. Han var den greieste av dem
?

  • I filmen sies ingenting av dette direkte, i stedet fremhever filmen de ulike måtene gutter og jenter er sammen på. Hva er forskjellen på dem? Hvordan skjønner vi at Selma ikke har lyst til å være sammen med jentene og i stedet foretrekker å være sammen med guttene?

  • Under er det listet opp noen viktige scener i filmen. La elevene fortelle hva som skjedde i disse scenene.

    ? Andy drar Selma under vann.
    ? Svensken lar henne smake på melken.
    ? Selma bærer ormen.
    ? Selma og Andy snakker sammen på låven.
    ? Andy forteller at han har skjønt det med melken.
    ? De tar frk Christensen og Karsten på fersken.
    ? Selma forteller svensken at hun har løst gåten med melken sammen med en annen.
    ? Selma kontakter Andy.

  • Disse scenene er vendepunkter i historien. Noe endres, settes i gang eller avsluttes med disse scenene, og dette driver fortellingen fremover. Hva er det som skjer med personene i disse scenene som gjør at handlingen i filmen tar en avgjørende vending?

  • *** Noen flere spørsmål:
    ? Ofte er det slik at hovedpersonen i en film er den som forandrer seg mest i filmen. Hvem synes du det er i denne filmen? Hvordan forandrer denne personen seg?
    ? Vi kan si at helten er den som får hovedpersonen i filmen til å forandre seg. Hvem er helten i denne filmen? Kan det være flere helter? Diskuter
    ? Selma ligger i hengekøya og ber moren sende henne en reddende engel. I neste klipp ser vi Andy. Hvilke tanker gjør du deg når du ser og hører dette?
    ? Filmen er spilt inn på Lista. Hva vet dere om Lista? Kan dere finne ut mer?
    Hvordan synes dere dette miljøet passer til filmen? Ville filmen blitt annerledes om den hadde vært spilt inn i en stor by? Hvordan?

    DRAMATISERING AV DIALOGER OG SAMTALE RUNDT DISSE
    Dramatisering av dialoger øker elevenes innlevelse i filmuniverset, og er i tillegg en morsom aktivitet for elevene. Repetisjon av filmen gjennom dramatisering gjør det også enklere å få til en god samtale. Kopier gjerne dialogene og la flere grupper spille samme dialog, slik at alle i klassen får være med. Øv inn dialogene samtidig, men ta samtalen etter fremvisningene av hver dialog.


    *** Dialog 1
    Roller: Selma (S) , Elin (E) og Ingunn (I)
    E: Nå vet jeg det
    S: Nei, kutt ut a`!
    E: Jo, kom igjen a. Vi tar dem på fersken.
    S: Nei! Kutt ut a!
    (S og åpner garasjeporten der guttene pleier å skifte, og ler)
    S: Veldig morsomt.
    E: Har du ikke lyst til å se dem nakne eller?
    S: Nei!
    E: Hvorfor ikke?
    I: En dag må vi allikavel.
    S: Hallo!
    E: Du vi har faktisk spurt asså, og alle sier det er en helt naturlig utvikling.
    I: Um, um, det er forventa av oss
    S: Hvis det er naturlig, så ok, da sier vi det sånn da at da driter vi i naturen.
    E: ikke sant, du kan ikke

    S: Vi overser den
    E: Akkurat ja.
    I: Det kan være litt vanskelig kanskje å få naturen til å overse oss.

    Dialog 2
    Roller: Selma (S), Ingunn (I) og Elin (E)
    S: What!
    I: Vi har bestemt oss. Vi kommer til å begynne å interessere oss for gutter.
    E: Men hvis at du heller vil ha Andy så kan
    .
    S: Andy
    I: Hvis ikke så vil gjerne Elin ha?n?
    S. Hallo! Hva har skjedd a?? Hadde ikke vi en avtale?


    Dialog 3
    Rundt hagebordet på St.Hans aften etter at Selma har gått fra venninnene sine. Roller: Selma (S) Nora (N) Richard (R), Faren (F), Anne-Lise (A-L), Karsten (K), Minsten (M)
    R: Hei Selma! Har du lært no` nytt i dag?
    N: (Roper) Selma. Hvordan går det med kroppen?
    A-L: (lavt)Det går veldig fint
    N: Er den under utvikling?
    S: Kan noen få den dama til å slutte å snakke?
    (Nora og Richard ler)
    (Selma monolog ? voice over: Nora kom aldri til å slutte å snakke. Hun hadde antakelig et eget gen som gjorde at hun kunne holde selv de dårligste samtaler i gang. Anne-Lise sa at det var derfor folk elsket henne. Jeg var glad jeg ikke hadde like mye til overs for folk som Anne-Lise hadde.)

    K: Da roper damene på oss.
    M: Dattera til Christensen tenker jeg vi sier.
    N: Hun lille til Christensen?
    M: Lille?
    N: Har de kommet ned?
    K: Ikke de
    .
    M:
    .bare hun.
    R: Ikke tull a`!
    K: 4 mål strandtomt, og ingen som passer på a`!
    R: Uhu! Kom igjen a!
    (R og K lekesloss)
    N: Okey Rikard? Hva er det med hu lille til Christensen plutselig a`?
    R: Har du sett a eller?
    K: Hallo!
    R: Nemlig.
    N: Ja vel. Men da er det jo bra for dere at han ikke er med ned fra månen han der svensken da.
    R: Svensken? Hvem da?
    N: Asså, hvis han hadde vært der og kanskje for eksempel stått og lent seg til et gjerde i nærheten eller et eller annet sånn, så spørs det vel om hun så mye som hadde registrert noen av dere.
    R: Ja, men hvem er det a`?
    N: Anne-Lise, har du sett han der som hjelper til på månen?
    R: Ja, har du? Honey? Svar da, honey: Har du sett `n , eller har du ikke sett`n?
    N: Han sa at dere studerer sammen. Er det riktig? At dere har samme sånn fagkombinasjon eller no` sånt? Vet du hva, hvis jeg hadde vært 19 år, jeg skulle helt seriøst ha vurdert en akademisk karriere.
    R: Akademisk karriere meg i
    ..
    N: Hva er det han heter for no`igjen?
    A-L: Vet du hva, det skal du bare drite i.
    Da er det fint hvis alle kan sette seg.
    (Richard kaster stolen over skulderen)
    A-L: Nei, vær så snill. Hallo
    N: Hva er det for no`?
    R: Ja, hva er det for no`Nora?
    N: Hva det er?
    R: Hva er det med han derre månefyr`n a`?
    N. Ikke en drit!

    SAMTALE
    -Hvordan reagerer Selma når de begynner å snakke om svensken?
    - Hvorfor tror dere Nora plutselig begynner å snakke om svensken?
    - Hva er det egentlig som skjer mellom Nora og Richard her?
    -Senere i filmen sier Rikard dette i bryllupstalen: ?Av fred kommer ingen himmel?. Hva opplever du at denne setningen betyr? Kan dere finne eksempler på situasjoner som kan passe til dette uttrykket?

    Dialog 4
    I hagen. Roller: Selma (S), Faren (F), Annelise (AL), Andy (A)
    (Andy kommer)
    A: Hei!
    AL: Hei! Så hyggelig a?. Ta med deg en stol.
    F: Står til?
    A: Um, um.
    AL: Vil du ha litt melon?
    A: Ja, takk.
    AL: Værsågod! Selma, du har? Du ? så flink som du var på den skoleavslutningen.
    S: Han leste dikt.
    AL: Ja.
    F: Ja, det var kjempeflinkt.
    A-L: Helt nydelig!
    F: Og dere har ikke dratt på ferie ennå der borte hos dere!
    A: Nei
    S: Ser det sånn ut eller?
    A: Det er så fint her i Norge om sommeren at.
    S: Behøver ikke å dra til utlandet da, vet du.
    AL: Selma, hva er det med deg a??
    S: Er det no??
    AL: Nei... Du er bare så

    S: Jeg bare lurer på hva han gjør her.

    SAMTALE
    - Hvorfor tror du Selma oppfører seg slik hun gjør når Andy dukker opp?
    - Hvorfor tror du Andy oppsøker Selma, og hvilke grunner tror dere det er til at hun får være med på guttenes aktiviteter?

    Dialog 5 (***Litt lenger variant enn den som finnes i brosjyren.)
    Spill denne dialogen:
    Selma (S) og Andy (A) etter at Selma er blitt sint fordi guttene drar opp skjørtet på Ingunn og Elin som spiller ?død om?.
    S: Jeg trodde ikke dere interesserte dere for sånt jeg.
    A: Vi gjør jo ikke det
    jeg mener
    .ikke egentlig. Jeg skjønner hvis du er litt skuffa.
    S: Det er antakelig noe avsidesliggende i reptilhjernen hans som gir han en svak melding om at jenter med øynene igjen er hans eneste mulighet.
    A: Reptil?
    S: Ja, det er den hjernen du har igjen fra krypdyr, sånn som øgler og slanger og kanskje til og med en rotte.
    A: Selma. Skal vi dra opp?
    A: Du?
    A: Du?
    S: Um, um.
    A: Hva kan du tenke deg å bli?
    S: Hæ?
    A: Hva kan du tenke deg å jobbe med?
    S: Nobelprisvinner.
    A: Det er kanskje godt betalt det?
    S: Um, um
    A: Da kan jo jeg være hjemmeværende.
    S: Andy, det der virker ikke inn på meg.
    A: Okey da. Mener du at du er for intelligent eller no??
    S: Jeg vet ikke jeg. Det kan godt hende faktisk.
    Du vet at du blir litt sånn geleaktig innvendig. Litt sånn

    A: Dust.
    S: Jeg blir ikke det jeg, skjønner du.
    A: Så det er sant da.
    S: Hva da?
    A: At du aldri har vært forelska.
    S: Hvem har sagt det? Elin og de?
    A: Vet ikke jeg.
    S: Da er kanskje ikke akkurat de de smarteste da.
    A: Nei, de er jo ikke det, men er det sant?
    S: Jeg har kontroll.
    A: Si det en gang til
    ( I hengekøya:
    Ler:
    S: Jeg har kontroll.
    A: Kontroll)

    SAMTALE:
    - Når Selma sier ?Jeg har kontroll? til Andy første gang, er de to i løa. I neste klipp; når hun gjentar at hun har kontroll, sitter de i hengekøya. Ved å klippe slik forteller regissøren oss noe. Hva?
    - Hva får vi vite om Andy og Selma i denne dialogen? Er det noe vi kan skjønne selv om de ikke sier det direkte?
    - Har Selma sagt noe om å ?ha kontroll? tidligere i filmen?

    ***Dialog 6
    På kjøkkenet. Selma våkner lykkelig opp etter å ha sovet i 17 timer. Roller: Selma (S) Andy (A) Faren (F) Anne- Lise (A-L)
    A: Hei!
    S: (Strekker seg) Hei!
    A: Du har sovet i 17 timer.
    S: Kanskje det er noe jeg har tenkt å fortsette med.
    AL: Alt i orden, Selma?
    S: Pappa, du må klippe deg! Du ser så dust ut på håret!
    F: Selma, I løv you.
    S: Alle gjør visst det.

    SAMTALE:
    - Husker dere hva som skjedde i den forrige scenen?
    - Hvorfor tror du Selma er i så godt humør?
    - Hvorfor sier hun at alle elsker henne?
    - Hvorfor klager Selma på håret til faren, og hvorfor bryr ikke faren seg så mye om det?

    Dialog 7
    Senere den dagen Selma våknet lykkelig opp etter å ha sovet i 17 timer. Roller: Selma (S) og Andy (A)
    S: Du, det må vi også ta opp, om det er fødselen eller døden som er det mest avgjørende øyeblikket i et menneskes liv. Andy?
    A: Kanskje det ikke er fødselen og ikke døden heller, men bare noe helt annet.
    S: Jeg er breddfull av samtaler jeg ennå ikke har hatt. Du får meg til å skjønne ting. Du får meg til å tenke klarere. Faktisk så klart at jeg begynner å like meg selv bedre og bedre. Virker jeg sånn inn på deg også?
    S: Virker jeg ikke inn på deg? Det er rart for du virker rett inn på min intellektuelle modning.
    A: Intellektuelle modning?
    S: Ja.
    A: Ikke på noe annet?
    S: Hva da?
    A: Nei, jeg vet ikke jeg. Tenkte bare på vanlig modning.
    S: Andy: Tenker du på kroppen min?
    A: (Nikker) Uhm
    S: Ikke gjør det.

    SAMTALE:
    - Hva tenker du på når Selma sier intellektuell modning?
    - Hva tenker du på når Andy sier ?vanlig modning??
    - Spørsmålet Selma stiller i begynnelsen av denne dialogen svarer hun på i slutten av filmen. Hva er svaret?
    - Hva synes du er det viktigste i et menneskes liv?
    - Hva tror du Selma mener med at hun er breddfull av samtaler hun ikke har hatt?
    - Hva slags samtaler skulle du ønske at du kunne ha med andre mennesker?
    - Selma sier at Andy får henne til å like seg selv bedre. Har du venner som får deg til å like deg selv bedre? Klarer du å være en slik venn for andre? Hva kan vi gjøre for at vennene våre skal like seg selv bedre?
    - Hvorfor tror du Selma gråter sånn på slutten av filmen?

    INN I FILMEN - PÅ EGEN HÅND. FORDYPNINGSOPPGAVER
    Dette er oppgaver som elevene kan gjøre både på skolen og som hjemmearbeid. Oppgavene kan også med fordel settes i gang i fellesskap i klassen, og brukes i norsktimene fremover. Det er ikke meningen at alle oppgavene skal gjøres, men at det skal være en del å velge blant for elevene.

  • 1. FORANDRING
    I slutten av barndomstiden forandrer vi oss, både i kroppen men også i forhold til hvordan vi tenker og hva vi liker å gjøre.

    a) ***Hvordan forandrer Selma seg i filmen? Og hva kjenner du igjen hos deg selv? Hva vil du savne fra barndommen når du blir voksen?

    b) Skriv et dikt om deg selv og hvordan du har forandret deg. Hvis du vil kan du godt begynne annenhver linje med før og nå, på denne måten:

    Før var jeg
    Nå er jeg
    Før likte jeg
    Nå liker jeg

    Osv
    .

  • 2. OM HOVEDPERSONENE I FILMEN
    a) Skriv et dikt om Selma etter dette skjemaet, men bytt gjerne om på rekkefølgen eller sett inn andre verb. Husk at det ikke er noen fasitsvar. Det er hvordan DU oppfatter henne. (Dette blir nesten som dikt, som kan henges opp i klasserommet, og leses opp for hverandre.)
    Hun heter Selma
    Hun liker

    ..
    Hun tenker på


    Hun sier


    ..
    Hun er god til å


    Hun er dårlig til å



    Hun vet at

    .
    Hun hater


    .
    Hun elsker



    Hun drømmer om

    .

    b) Selma ?snakker? av og til med moren sin.
    En kveld hun ligger i hengekøya sier Selma: ?Kanskje du kunne sende en engel eller et eller annet? Hvis du følger med da!? Skriv et brev fra Selma til moren, der hun forteller hvordan hun har det denne sommeren.

    c) I filmen og boka får vi vite det som skjer gjennom Selma. Tenk deg at du er Andy. Skriv Andys dagbok. Hva tenker han? Hvordan opplever han f.eks disse situasjonene:
    De kjemper om badeballen og han trekker Selma under vann. - Selma leser opp meldingen fra Elin om at hun har klina med Andy. ? Selma spør om å få være med på fotball. ? Han besøker Selma for første gang. ? Etter at de har tatt Karsten og Frk Christensen på fersken, og han og Selma krangler. ? Selma ringer ham osv


    d) Tenk deg at du er Andys venn og at du bor et annet sted enn han. Du får et brev der Andy forteller deg hva han opplever denne sommeren. Hva står det i brevet? Skriv brevet fra Andy til deg selv.

  • 3. FORELSKELSE
    a) Helt mot slutten av filmen skjønner Selma at hun er forelsket i Andy, og hun ringer til han. Tenk deg at Selma hadde skrevet en tekstmelding i stedet. Skriv denne meldingen. Skriv så svaret fra Andy, og forsøk å lage en serie meldinger mellom Selma og Andy.

    b) Hvordan har du det når du er forelska? Skriv et dikt om forelskelse.


  • 4. Å FORTELLE MED FILM
    a) Les boka Ikke naken ? ikke kledt. Når du har lest boka kan du svare på disse spørsmålene.
    - Finn 10 ulikheter mellom boka og filmen!
    - Hva synes du er den største forskjellen?
    - Hva likte du best med filmen? Hva likte du best med boka?
    - ***Kjenner du til andre bøker og filmer av Torunn Lian? Hva synes du om dem?

  • 5. ***FILM ER BILDER
    (Disse oppgavene er noe forandret i forhold til brosjyren. De tre siste oppgavene forutsetter at elevene har gjort enten oppgave a) eller b).)

    a) En film er laget av mange bilder. Når du ser en film ser du 24 bilder i sekundet. Se for deg filmen som mange fotografier som er satt sammen. Hvilke bilder husker du best? Velg et bilde som du husker godt. Hvilken følelse ga dette bildet deg? Lag en stor tegning, eller et maleri av dette bildet.

    b) Gå inn på nettsiden til filmen (http://www.ikkenaken.no). Der er det mange bilder fra filmen under menyen "Bilder". Velg ut det bildet som du liker best, og skriv ut dette på et ark.

    c) Skriv en tekst til bildet du enten har tegnet, malt eller skrevet ut. Det kan være et dikt, en novelle eller et brev.

    d) Skriv hva personen(e) på bildet ditt tenker.

    e) Se for deg scenen som bildet ditt er hentet fra. Lag en tegneserie fra denne scenen.

  • ***6. HVA VAR BRA?
    a) Skriv en tekst som skal få flest mulig til å gå å se filmen.
    b) Skriv en tekst som gjør at folk får lyst til å lese boka.


 

Filmstudieark

Forfatter:Bjørg Murud Tangen
 

Fakta

Forfatter:Bjørg Murud Tangen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.