Filmweb
 
 

Nå skal du høre

Nå skal du høre
handler om ei lita jente som er på besøk til besteforeldrene sine. Hun vil verken drikke tran eller kle på seg. Alt hun vil, er å høre på fortellingene til bestefaren sin. Bestefaren liker å fortelle, og historiene hans er både hverdagslige og eventyrlige på en gang. Etter hvert er det ikke godt å vite om det han forteller er oppdiktet eller om de handler om ham selv.

Filmen har hentet inspirasjon fra de norske folkeeventyrene. Uttrykket som Pjotr Sapegin gir fortellingene veksler mellom det groteske og det naive. De er fortalt med en mild og inderlig fortellerstemme som viser stor omsorg for hovedpersonene. Det kan være en katt eller en rotte, barn eller voksne, og som i eventyrene går det dem alltid godt.

Regissøren: Pjotr Sapegin
Når vi leser eller hører fortellinger, ser vi for oss bilder inni oss. Filmer forteller derimot gjennom bildene som vi alle sammen ser. Det Pjotr Sapegin er spesielt god til, er å overraske oss med bilder som vi slett ikke skulle tro hørte sammen med ordene som vi hører. ?Nå skal du høre
? sier bestefaren, men samtidig sier Pjotr Sapegin til oss: ?Nå skal du se
?

Pjotr Sapegin er født i 1955, i Russland. Han vokste opp i et av Moskvas kunstnerkvartaler, der kunstnerne til og med hadde en egen barnehage for barna sine. Allerede som liten lærte han seg mye om skapende arbeid. Da han ble voksen, fikk han jobb i teateret som scenograf. I 1990, etter at teatret hans hadde vært på besøk i Oslo, flyttet han til Norge. Her ble han kjent med flere som laget animasjonsfilm, noe som ga ham lyst til å prøve det selv. Nevenyttigheten, teaterkunnskapen og den kunstneriske oppfinnsomheten hans imponerte og han fikk tilbud om å bli medeier i produksjonsselskapet Studio Magica. Han har siden laget 15 kortfilmer og dannet et nytt produksjonsselskap, KINOPRAVDA. Flere av filmene hans har vunnet nasjonale og internasjonale priser. Sammen med Anne Holt har han utgitt barneboken Bernhard Pinkertons store oppdrag (1999). Nå skal du høre... er hans første lengre film på kino.

Nå skal du høre... viser fire av kortfilmene som Pjotr Sapegin har laget. De fire filmene er "Katten Mons" (1995), "Saltkvernen" (1998), "Huset på Kampen" (1998) og "Gjennom mine tykke briller" (2003).

Katten Mons
I en animasjonsfilm kan alt skje. I den ene historien bestefaren forteller, spiser en katt absolutt alt som kommer i hans vei ? mat, mennesker, hus og himmel. Ja, til og med selve sola! Hvis du ser nøye etter hvordan dette gjøres, så vil du legge merke til at katten spiser opp selve filmscenen som han selv er en del av. Katten er laget av mjuk leire, og for hver scene blir han tykkere og tykkere. Alt som han har spist, er blitt klemt inn i kroppen hans.

Oppgave 1
Er det noe du ikke liker eller er lei av, som du har lyst til å la forsvinne? Lag en historie, tegning, maleri eller animasjonsfilm om noen som spiser opp det du vil skal forsvinne. Husk at en historie må ha en utvikling (akkurat som katten Mons blir større og større og spiser viktigere og viktigere ting) og et høydepunkt (som da Mons spiser solen) før den slutter!

Saltkvernen
Når vi ser film, identifiserer vi oss nesten alltid med hovedpersonen. Den andre fortellingen til bestefaren handler om en enkel og godmodig, ung mann som får en magisk saltkvern. Den kan gjøre ham både rik og berømt. Men i denne merkelige historien gir mannen bort alt sammen.

Oppgave 2
Denne historien er basert på eventyret ?Kvernen som står og maler på havsens bunn? som Asbjørnsen og Moe har samlet inn. Det er stor forskjell på filmens fortelling og eventyret. Les eventyret og samtal deretter om forskjellene mellom dem: Hvem har hovedrollene? Hvordan får den ene tak i saltkvernen, og hva må den andre gi for å få den? Hvordan slutter historiene?

Les et annet eventyr og lag tegninger der dere lar handlingen foregå i vår tid! Fortell deretter eventyret på nytt, i den moderne versjonen som tegningene deres inspirerer til.

Huset på Kampen
Dyr oppfører seg akkurat som mennesker i mange animasjonsfilmer. De snakker og tenker som oss. Noen er slemme, og noen er gode, enda dyr i virkeligheten sjelden er noen av delene. I den tredje historien til bestefaren handler det om en ung mann som flytter inn et hus der det bor en rotte. Han har ikke lyst til å bo i samme hus som rotta, og derfor vil han utrydde den.

Oppgave 3
?Det eneste det er verdt å skrive om, er mord og kjærlighet?sa forfatteren Aksel Sandemose. Mens mannen vil drepe rotta, sier rotta til mannen: ?Jeg elsker deg, jeg også!? Lag rollespill der dere lar menneskene og dyr bo sammen. Dere skal improvisere fram to forskjellige historier: En som fører fram til mord, og en som fører fram til kjærlighet mellom de to. Diskutér historiene etterpå!

Gjennom mine tykke briller
Den siste fortellingen til bestefaren handler om 2. verdenskrig. Her tar Pjotr Sapegin opp kjente motiver fra okkupasjonen av Norge og motstandskampen, og forteller de på nytt i et moderne bildespråk med referanser til andre filmer og kjente filmsjangre.

Oppgave 4
Tror dere bildene i denne historien viste hvordan det virkelig var da bestefaren var ung? Diskutér!
Forsøk å gjenfortelle historien i fellesskap. Fantes det bilder i filmen som minnet dere om andre filmer eller kunstverk?

I dag er det mange som får se bilder fra krig på tv. Men heller ikke tv-bildene viser krigen slik som den virkelig må føles for dem som er midt oppe i den. Hvordan ville dere selv ha fortalt om krig ved hjelp av bilder? Tegn, mal eller fotografér!

Finnes det noen som har opplevd krigen i skolens nærmiljø? Det kan for eksempel være en av elevenes besteforeldre? Inviter gjerne noen til å snakke om krigen eller gamle dager, og om hvordan det var å gå på skole da. La barna få tegne noe av det som de ble fortalt.

Nå skal du høre...
Oppgave 5
Om filmene sine har Pjotr Sapegin sagt: «I bunnen av historiene mine er det alltid et moralsk dilemma. Personene må stå overfor et moralsk valg, enten det er et åpenbart eller skjult valg. Regelen er man skal lage historien først, og deretter personene. Jeg gjør det motsatte. Jeg gjør meg alltid kjent med hovedpersonen. Jeg venner meg til å like ham, jeg tenker på ham og jeg er på jakt etter en slags energi som oppstår når jeg setter ham inn i en situasjon.» Hvilke moralske valg står personene overfor i de 4 filmene som inngår i Nå skal du høre
?



 

Filmstudieark

Forfatter:Per Terje Naalsund
 

Fakta

Forfatter:Per Terje Naalsund
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.