Historie:
Filmens handling utspiller seg i den såkalte ”vikingtida”. De som har skrevet filmfortellingen har latt seg inspirere av denne tidens klær, hvordan husene så ut utenpå og inni og hva slags redskaper vikingene brukte og hvordan båtene så ut.
Oppgaver:
1. Når var ”vikingtiden”?
2. Hva betyr ”viking”?
3. Sammenlign hva man ser i filmen med hva historieboka sier om vikingtida og hvordan folk levde og så ut da.
4. Hva stemmer med historiske fakta og hva stemmer ikke?
5. Drøft om Borkøy i filmen egentlig er i Norge – eller kan det være fra et annet nordisk land?
6. Var det vikinger i andre nordiske land enn i Norge?
7. Hvorfor trodde folk før i tiden at drager fantes?
Norsk: Filmkunnskap
Sjanger: Animasjon
Animasjon betyr ”å gjøre levende” og denne filmens animasjon er laget med avansert datateknologi.
Tidligere laget man animasjonsfilm ved å tegne, flytte på objekter og eller ved å trikse med bildene i kamera.
Oppgaver:
1. Hva er forskjellen på animasjonsfilm og realfilm (filmer med virkelige mennesker og omgivelser)?
2. I den grad det er mulig: Lag en flippbok på 24 ark og tegn en ball som beveger seg litt på hvert ark. Flipp arkene i en bevegelse – og se at ballen beveger seg. Da skjønner man prinsippet med ”å animere”, skape en bevegelse som øyet tror er levende.
3. På hvilken måte har animasjonsfilmen flere muligheter til å skape fantastiske omgivelser, miljøet og karakterer enn såkalt ”realfilm”?
3D
Dragetreneren er laget i USA, i Dreamwork Studios, som også er kjent for filmene Shrek, Madagaskar og Kung Fu Panda. Dragetreneren er laget i det som kalles 3D – tredimensjonal film. Ved å se filmen gjennom spesielle briller, så får man et inntrykk av at man kan oppleve bildet i tre dimensjoner.
Oppgaver:
1. Hva betyr ”tre dimensjoner” – beskriv de tre dimensjonene. (Forgrunn, bakgrunn, midtparti).
2. Hvis du tar av deg brillene – hvordan ser filmbildet ut da?
3. Forsøk og finn ut av hvordan 3D brillene virker optisk!
4. Snakk litt om hvilke scener fra filmen som gir størst inntrykk på grunn av 3D effektene.
Effekter:
Ved siden av 3D effektene har Dragetreneren mange flotte lydeffekter. Musikk er også en lydeffekt.
Oppgaver:
1. Forestill deg hva slags inntrykk man ville fått av filmen hvis man lukket øynene. Hva slags opplevelse ville man fått av filmen da?
2. Omvendt: Forestill deg hvordan filmen hadde vært uten de høye effektlydene og musikken. Ville man ha opplevd den som like spennende da? Tenk særlig på den siste scenen, da monsterdragen blir bekjempet.
Filmens karakterer:
Filmen er bygget som en spenningshistorie med en klar hovedperson (Hikken) som vi møter med en gang filmen starter. Ganske raskt blir vi også kjent med de andre av filmens hovedkarakterer: Astrid, Snytulf, Fiskebein og tvillingene Røffa og Tøffen – i tillegg til Hikkens far, Steinur Digre, som er høvdingen i landsbyen.
1. Hva slags egenskaper kan vi si at Hikken har ut i fra hvordan han ser ut og hva han sier?
2. Hvordan presenteres Astrid i filmen første gang? Hva slags inntrykk får vi av henne?
3. Beskriv slags type faren til Hikken er og si hvordan hans utseende er med på å skape dette inntrykket.
4. Snakk litt om navnene de forskjellige typene i filmen har og om navnene deres sier noe om hva slags personer de er?
5. Hvorfor heter Hikken – Hikken?
Tema: Vennskap
Hikken har egenlig ingen venner på Borkøy. Han er og føler seg annerledes. I Borkøysamfunnet betyr det mye å være sterk og tøff. Hikken vil gjerne være både sterk og tøff, men han er liten, har ikke mange muskler og føler han må skjule hvem han er.
1. Hva gjør Hikken for at de andre ungdommene skal like han?
2. Hva skjer i filmen når de andre på Borkøy får inntrykk av at Hikken er kul og tøff?
3. Hvorfor later Hikken som om han er noe annet enn det han ikke er?
4. Hvordan skjønner vi at Hikken liker Astrid? Og omvendt?
5. Hva er en god venn?
6. Når i filmen viser de andre ungdommene at de er gode venner
Familieforhold:
Faren til Hikken er landsbyhøvdingen på Borkøy. Han har en sønn, og denne sønnen er litt annerledes enn det han kanskje håpet på.
1. Hva skjer i scenen der Hikken forsøker å fortelle faren hvem han er og hvorfor han ikke liker å drepe drager?
2. Hva skjer mellom Hikken og faren da faren forstår at Hikken har ”lurt” ham og ikke er den sønnen han tror han har?
3. Hvordan reagerer Hikken når faren sier at Hikken ikke er hans sønn?
4. Hvorfor er det viktig at foreldre viser de er glade i barna sine, uansett?
5. Hvorfor var det så viktig for menn og gutter å være sterke og kunne kjempe i vikingtida?
6. Er det like viktig i dag å være sterk og tøff når du er gutt?
7. Hva skjedde med moren til Hikken?
8. Hvem tok seg mest av Hikken da han vokste opp?
Samarbeid:
Livet på Borkøy styres av at dragene utefra angriper dem hele tiden. Menneskene som bor der har alltid trodd at dragene er farlige og de har aldri undersøkt om det kan være andre årsaker til at dragene angriper. Gjennom Hikkens oppdagelser – fordi han er nysgjerrig og uredd, viser det seg at det Borkøyfolkene alltid har trodd, ikke stemmer.
1. Hvordan klarer Hikken å overtale Astri til å bli hans venn?
2. Når er det faren til Hikken skjønner at han må stå på sønnens side i kampen mot den onde dragen?
3. Hvordan samarbeider Hikken, vennene hans, smådragene og de andre vikingene for sammen å klare å bli kvitt det store dragebeistet?
4. Hvorfor er det viktig å undersøke hvordan ting henger sammen før man bestemmer seg for hvordan ting egenlig er?
5. Hva er en fordom?
6. Hva slags fordommer hadde Borkøysamfunnet? Mot drager? Mot gutter – og mot jenter?
7. På hvilke måter ble fordommene på Borkøy bekjempet gjennom filmens historie?
8. Hvordan blir Borkøysamfunnet etter den store dragekampen?