Filmweb
 
 

Thelma og Louise


Handlingen
Louise jobber i en fast food-restaurant. Thelma er husmor. Begge er misfornøyd med sine respektive kjærlighetsforhold. Louise med sin musikerkjæreste som konstant er på turne, og Thelma med sin mann som liker best at hun oppholder seg på kjøkkenet så han kan se fotball på TV. En dag bestemmer de seg for bryte opp og nyte det frie livet, men ting går fryktelig galt når Louise dreper en mann som forsøker å voldta Thelma. De bestemmer seg for å flykte til Mexico, og snart er de på rømmen med politiet hakk i hæl.

Spørsmål, diskusjon, oppgaver

  • Filmen er blitt karakterisert som western, roadmovie og actionfilm. Hva er selve reisen et uttrykk for? Forklar begrepet metafor.
  • Studer filmens anslag.
    Dette er et landskap vi kjenner fra mange filmer så vel som
    reklamefilm de siste årene. Hvordan kan vi tolke dette?
  • Hva handler filmen om? Skulle den sett annerledes ut om
    det var to menn som var hovedpersoner? I så fall hvordan og
    hvorfor? Tror dere at menn/gutter og kvinner/jenter opplever filmen likt? Har kvinner lettere for å like filmen enn menn, eventuelt hvorfor?
  • Presentasjoner i film er viktige. Hvordan presenteres Thelma og Louise? Hvilke virkemidler er tatt i bruk for å understreke kvinnens karaktertrekk, og kontraster mellom dem? Studer spesielt scenen der de pakker for å dra på hyttetur.
  • Hvordan fungerer forholdet mellom kvinner og menn i denne filmen? Hvordan er mannsrollen i filmen skildret? Hvordan skildres mannsrollen i tradisjonell actionfilm? Hvilke roller er det vanlig at kvinner har i actionfilm?
  • Den sterke handlekraftige kvinnen som ikke er et passivt objekt på sidelinja, men som faktisk tar kontroll over handlingen i filmfortellingen er noe nytt innen actionfilmsjangeren på slutten av 1980-tallet og utover 90-tallet. Når dette skjer i en filmsjanger som tradisjonelt assosieres med menn, maskuline verdier og et mannlig publikum skaper det diskusjon. Mange følte seg provosert av filmen og den skapte stor debatt i sin samtid. Finn fram til minst tre scener som dere tror kan ha virket provoserende på publikum i 1991, og forklar hvorfor.
  • Hva er filmens hovedkonflikt? I hvilken scene settes konflikten i gang for alvor?
  • Filmen har mange og klare vendepunkter. Lag en tid og spenningskurve Thelma og Louise.
  • Finn point of no return. Hvilke hindringer møter jentene underveis? Hvor er filmens klimaks/høydepunkt?
  • Hvem er filmens hovedkarakter?
  • Hvem eller hva er filmens drivende karakter/kraft?
  • Kommenter viktige scener i utdypningen av Thelmas karakter.
  • Beskriv utviklingen av forholdet mellom de to kvinnene gjennom filmfortellingen. Hvordan framstilles vennskapet mellom dem, hvilke egenskaper er det lagt vekk på å skildre og er dette gjort annerledes enn vennskap mellom menn vanligvis framstilles på filmduken? Evt. hvordan?
  • En films lydside er helt vesentlig for hvordan vi oppfatter bildene. Hvordan fungerer musikken i filmen? Er den spesielt framtredende i enkelte scener?
  • På hvilken måte kan man si at revolveren og voldtektsforsøket fungerer som planting? Kan dere finne andre eksempler på planting i filmen?
    Lousie sier: "It`s a mans world" (om lovens behandling av voldtektsofre). Hva vet dere om norsk rettspraksis på dette området? Se også avisoppslag. Kjenner dere til andre spillefilmer som behandler temaet voldtekt?
  • Kommenter filmens avslutningssekvens der Thelma sier: "I guess I went a little crazy, ha?" Louise:"No you`ve always been crazy. It`s just that this is the first chance you`ve ever had to really express yourself."
    Filmen har blitt sterkt kritisert for måten den slutter på. Hva mener dere om slutten? Måtte det ende slik? Lag en alternativ slutt til Thelma og Louise. Hvorfor går bildet i hvitt? Hva er spesielt med rulleteksten, og hvorfor har Ridley Scott gjort det slik?


    STRUKTUR

    Anslag. Flatt åpent landskap i svart/hvitt. Sakte panorering mot fjellparti. En endeløs vei gjennom det monotone landskapet mot fjellene. Bildet tones sakte over i sterke farger, samtidig som kamera tilter opp mot skyene. Det blir mørkt. Bildet forsvinner i svart.
    Tolkning?
    Det svart hvite binder denne filmen til en tradisjon i filmhistorien, i slike landskap har vi sett mye skje tidligere. Dette er et landskap vi kjenner fra filmer så vel som reklamer de siste årene. Det er det ultimate road-movie land. Det er klisjeenes landskap. Amerikansk mytologi.
    Presentasjon av Thelma og Louise.
    Thelma som frustrert hjemmekone uten selvstendighet.
    Louise som overarbeidet restaurantansatt med upålitelig kjæreste.
    Konflikten settes i gang.
    Besøket i baren og skyteepisoden etterpå.
    Point of no return .
    Scenen der de robber en bensinstasjon. Nå er det ingen vei tilbake. Etter at de har robbet supermarkedet, tar Louise av seg klokke og smykker og bytter i en cowboyhatt. Nå er de lovløse. Tiden spiller ingen rolle lenger.
    Ytterlige konfliktopptrapping
    Jentene kommer ut for diverse episoder.
    De blir ettersøkt. Spinner seg lenger inn i konfliktem.
    Klimaks
    De velger å kjøre ut i "ingenting".
    Avtoning
    Bilder fra filmen, oppsummering. Det var jo verd det. De hadde det mere gøy enn noen gang tidligere i livet.
    Planteringer
    Revolveren som Thelma tar med seg. Thelma gir Louise revolveren. Hun skyter med den utenfor restauranten.
    Voldtekten.
    Thelma vil anmelde saken til politiet. Louise:"Good Lord Thelma, there are... We don`t live in that kind of world."
    Louise vil ikke reise gjennom Texas. Politimannen: "I know what happened to you in Texas Louise."
    Haikeren viser hvordan han robber noen.
    Thelma robber butikken.
    Delkonflikt
    Mannen i bilen.
    3 ganger til slutt ordner de opp en gang for alle.
    Politimannen
    "If you treat her nicely she will not be like me..."
    Rastasykleren blåser hasj ned i luftehullet.
    Rollene
    Hovedkarakter: Thelma. Hun går fra 0-100.
    Drivende kraft: Louise.
    Antagonist: Mannssamfunn, eller "...den verden de lever i."
    Premiss
    "It`s a mans world." Lovens behandling av voldtektsofre.(Se avisutklipp)
    Hun la selv opp til det. "We don`t live in that kind of world." "The law sure is some tricky shit... How come you know these things anyway?" Louise: "I guess I fucked things up. Got us into a situation were we both can get killed." Thelma svarer: "You know none would believe us anyway. And I danced with him all night, so they would have said that I asked for it. My life would have been ruined a lot more than today. At least now I`m having some fun."
    Det endelige oppgjør med mannssamfunnet kommer kanskje i filmens mest opprørende scene der Loise og Thelma skyter i stykker bilen til lastebilsjåføren.
    Thelmas utvikling
    Hjemme. I bilen på vei til ferie. På restauranten. Etter voldtekten. Etter "one-night-stand" med haikeren. Robbing av supermarked. De blir like, kjøring i mørket. Behandlingen av politimannen. I starten er det Louise som er den sterke. På slutten er det Thelma som ikke har noe å reise tilbake til. Hun vil ikke bli tatt. Hun har brent alle fortidens broer. Slutten.
    Menn i filmen
    Det er bare politimannen(Keitel) som kommer godt ut av det. De andre er sjabloner på hver sin type amerikanske mann. Likhet mellom politimann på veien her og politimannen i Psyko.
    Lastebilsjåførene er skikkelig "sørstatssvin." Begge kjærestene/mennene er umodne.


 

Filmstudieark

Klassetrinn: [Videregående]
Fag: Mediefag , Samfunnsfag
Tema:Individ/gruppe, Likestilling/kjønnsroller
 

Fakta

 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.