Filmweb
 
 

Kongen som ville ha mer enn en krone


Handlingen
Fortellingen er en underholdene og frodig fabel i ord, bilder og orginal musikk om en konge som en dag er forsvunnet fra slottet sitt. Ingen kan finne ham noe sted. Kommandanten, kammerherren, sekundanten og narren er sikre på at kongen deres er død. De er fryktelig triste, men etter hvert legger de ut på leting etter en ny konge i verden utenfor. På veien møter de en sjenert mus, en glad fisk og en fryktelig skummel vaktmann som de så vidt klarer å komme seg unna. Og der ute i verden finner de både en musikalsk konge, en ryddig konge, en fargerik konge, en dyrenes konge og en rask konge. Sammen drar de alle tilbake til slottet. Men på veien hender det overraskende ting. For som i alle gode fabler er ikke alt slik vi først tror


FØR FILMEN
Musikken til filmen finnes på CD. Lytt og forestill deg hva musikken forteller. Når hører du den lille musa? Når hører du de møter den skumle vaktmannen? Hvilke andre lyder eller musikk syns du kan høres ut som en liten mus? Hvilke andre lyder eller musikk du kjenner høres skummel ut? Hva tror du tittelen på filmen forteller: Tror du kongen vil ha mer penger eller mer enn kronen han har på hodet? Hva kan en konge, som vi tror har alt, savne? Mal en konge (en rask, eller fargerik, eller musikalsk eller noe annet) og fortell noe om ham. Du kan lese boka og gjøre deg kjent med historien der. Hva er en narr?

ETTER FILMEN
Hva var det første bildet i filmen? Hvem handlet filmen om? Beskriv alle som var med. Hvor mange dyr husker du fra filmen? Hvor mange av dem var giraffer, seler, fugler osv. Beskriv ulike former du så i filmen (kvadrat, firkant, sirkel osv) Kan du finne slike former rommet du sitter i? Lek/spill de ulike personene eller dyrene i filmen. Skriv eller fortell hva som hendte i filmen til en som ikke kjenner historien. Plukk ut fem ord som du kan si på engelsk eller tegnspråk. Hva syns du filmen handlet om? Hva tror du de som har laget filmen vil fortelle oss? Hvilken oppgave hadde narren i kongens hoff i riktig gamle dager? Vet du om noen som har et slikt yrke i dag? Spill eller mal en narr!

Bok og film
Filmen er laget etter Lars Saaby Christensens bok med samme navn som filmen. Les boka og se om du syns boka og filmen er ulike på noen måte? Hva kan bare skje på film? Hva kan bare en bok få til? Tegn minst tre bilder til en historie du vil fortelle. Lim dem sammen til en bildebok og fortell historien til andre.

Musikken
Musikken er viktig i alle filmer. Den hjelper oss til å komme i forskjellige stemninger og til å oppleve det regissøren vil vi skal oppleve: for eksempel være lei oss når noe er trist eller være redde når noe er skummelt. I denne filmen opplevde du at musikken og lydene stemte med alt som skjedde: når vi så nærbilde av narrens hatt og bjellene ringlet, så hørte du det i musikkstykket. Når noen banket på døren var det en del av musikken også. Lytt til orkesteret på CD, lukk øynene og hør etter. Kan du ?se? historien fra filmen inne i ditt eget hode? Lytt til annen musikk. Hvilke bilder lager du inni hodet ditt nå? Hvilke musikkinstrumenter kjenner du igjen ved å lytte til musikken? Hvordan ville denne filmen blitt uten musikk? Spiller du et instrument selv? Hva er et filharmoniorkester? Dette orkesteret er fra Praha i Slovakia. Har vi et slikt orkester i Norge også? Hvilke andre tegne- eller animasjonsfilmer med mye musikk kjenner du? Spill favorittmusikken din for de andre. Lag et orkester og framfør musikk og sang for andre.

Ensomhet og andre følelser
  • Fortelleren kunne fortelle at slottet var et så ensomt sted at selv musene lengtet seg bort. Kjenner du noen ensomme steder? Syns du det kan være deilig å være litt alene eller er du alltid litt trist når du er alene? Hvorfor tror du kongen hadde rømt? Var noen av dem hoffet møtte også ensomme? Gjorde de noe med det? Kjenner du noen som er ensomme? Hva kan du gjøre for dem? Hva gjør du når du er ensom og lei deg?
  • Hva gjorde kommandanten, sekundanten, kammerherren og narren for å forsøke å forandre det triste til noe bedre? Hva gjorde kongen og hoffet og alle gjestene for å ha det morsomt sammen i slottet etterpå? Hva syns du er å ha det morsomt? Hva syns du er å ha det godt?
  • Sirkusartisten var tydelig lei seg. Han sa at ingen lenger besøker sirkuset og at latterne har flyttet et annet sted. Hvilke steder kjenner du der folk ler mye sammen?
  • Hva skjedde med den skumle vaktmannen i skogen når han fikk vann fra vannpistolen på seg? Tror du det kan være slik med strenge og sinte og skumle mennesker du vet om, at under et tynt lag så er de både vakre og snille? Hva tror du skal til for å lokke fram det gode i folk?

    Generell samtale
  • Hva likte kongen som ville ha mer enn en krone å gjøre? Hvordan kan du vite det? Hva tror du ordentlige konger liker å gjøre når de har fri? Lag et maleri av hvordan du tror kongen i landet vårt har det på sitt helt private rom.
  • Hvilke andre andre fabler eller eventyr du kjenner får denne historien deg til å tenke på?
  • Musene fant hverandre og feiret i et stort fat med deilig spaghetti. Har du en venn eller venninne du har lyst til å feire noe sammen med? Hva? Med hvem? Kok spaghetti (med voksne i nærheten) og spis et måltid sammen ved gode venner! Hva er det beste du vet å spise?
  • Fikk kongen mer enn en krone? Hva fikk han?

    Filmkunnskap
  • Når figurer beveger seg på film kaller vi det animasjon. Den som skaper bevegelsene i bildene kaller vi en animatør. En animatør er spesialist på å få fram de riktige bevegelsene i det riktige tempoet. I denne filmen er animasjonen skapt av en animatør som har hatt figurer og tegninger som har endret posisjon bittelittegrann for hver gang et bilde er tatt. Animasjonsdesigneren og animasjonsregissøren bestemmer hva animatøren skal gjøre. Fotografen må ta 24 bilder for å filme bare ett sekund. Du kan prøve å lage levende bilder selv: Kjøp eller lag en liten blablokk av litt kraftig papir (ikke for tykt) med minst 20 sider. Tegn en liten tegning ytterst på arket, for eksempel en liten mus med ører og hale. Tegn den samme musa på alle sidene, nesten samme sted på hver side, men for hver mus endrer du posisjon på kroppen, halen og ørene litt hver gang (eller plutselig mye hvis du vil at musa skal se ut som den hopper). Bla fort gjennom når du er ferdig. Ser det ut som musa beveger seg? Hvilke muligheter har filmregissøren for å fortelle oss historien sin slik de vil at vi skal oppleve den? (Mennesker/figurer/dyr, klær, tidspunkt, miljø, rekvisitter, bildekomposisjon, lys, bildeutsnitt, vinkler, bevegelse, farger, klipping, lyd, musikk, dialog.) Hva av dette har denne regissøren brukt mye eller lite av? Hva gjør alle fargene i denne animasjonsfilmen med deg? Blir du glad? Trist? Irritert? Godt humør? Hva gjør musikken med deg? Kan du huske noe i filmen som ble vist i store nærbilder? Hvorfor ble det gjort akkurat der tror du? Hvilken film har du lyst til å se igjen av de filmene du kjenner. Fortell hvorfor. Hva viste det siste bildet i filmen? Hva tror du skjedde neste dag? Fortell eller skriv eller lag en (dukke)teaterforestilling av fortsettelsen.

    Andre aktuelle filmer og bøker
    Animasjonsfilm over et kjent musikkstykke: Peter og Ulven
    Bildebøker om ensomhet: Et tre, Matgorzata Piotrowska. Pappa, Svein Nyhus
    Lettlest (nynorsk): Ingen ser meg og Snakke er sølv, begge av Helga Gunerius Eriksen


 

Filmstudieark

Forfatter:Cesilie Tanderø
Klassetrinn: [Barnehage, 1. - 4. trinn]
Fag: Musikk , Norsk
Tema:Eventyr/fantasy, Litteratur på film, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Cesilie Tanderø
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.