Filmweb
 
 

Roald Dahls Matilda


HANDLINGEN
Matilda er et meget spesielt barn med utrolige evner. Foreldrene hennes er så opptatt av å tjene penger og se på TV at de forsømmer datteren på det groveste. Hun finner tidlig trøst i bøkenes verden og synes aldri at hun kan få lært nok. Omsider får Matilda begynne på skolen, men for en skole! Rektor er et tyrannisk monster som hater barn og som skaper skrekk og gru rundt seg. Men læreren, Miss Honeym er en varmhjertet kvinne som straks oppdager Matildas geniale evner. Når urettferdigheten blir for stor, utløses Matildas magiske krefter. Miss Honey har en mørk hemmelighet, og Matilda må ta all sin styrke i bruk for å hjelpe henne og samtidig knekke rektors tyranni. De utroligste ting skjer!
Filmen er et moderne eventyr med mange skumle og ekle sekvenser. Men alt ender selvfølgelig godt, - for Matilda.

Tips til læreren før visning
Elevene bes merke seg:
  • Ordensreglene på veggen ved tavla. Prøv å huske noen av dem.
  • Hvilke grep filmen bruker for å vise at årene går.
  • I hvilke scener det er "jukset", brukt spesialeffekter.
  • Hvor filmen bruker nær- og ultranære bilder, fugle- og froskeperspektiv.

    Etter visningen
  • Gjenfortell hovedinnholdet i filmen. Hvor mange historier fortelles i filmen?
  • Beskriv og karakteriser de viktigste personene.
  • Er handlingen realistisk? Troverdig?
  • Var foreldrene til Matilda slemme? Tror du at det kan finnes slike foreldre i virkeligheten?
  • Hva betyr navnene Wormwood, Honey, Trunchbull, Crunchem Hall, Lavender Bogtrotter. Bruk engelsk-norsk ordliste og finn ut!
  • "You chose books, I chose looks", sier Matildas far til miss Honey. Hva mente han? Hva forteller denne replikken om faren?
  • Sammenlign Crunchem Hall med din egen skole. Kunne slike ting skjedd på din skole? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvilke ordensregler gjaldt på Matildas skole? Hva synes dum om dem? Hvordan stemmer de med din skoles ordensregler?
  • Hvorfor behandler foreldrene broren, Michael; annerledes enn Matilda? Hvordan var forholdet mellom søsknene?
  • "Middagstid er familietid" sier Matildas foreldre. Hvordan spiser de? Hva spiser de? Hva tenker du om familimåltider?

  • I hvilke situasjoner fikk Matilda magiske krefter?
  • Forklar ulikhetene i farens og lærerens syn på utdanning.
  • En slem person skal straffes, sa Matildas far. Hva tenkte Matilda om det? Var det riktig av henne å straffe faren?
  • Er du enig i at adopsjonen var "Det beste foreldrene noen gang gjorde sin datter"?
  • Hvilke fellestrekk har denne filmen med et eventyr?

    Skriftlige oppgaver
  • Finn fem adjektiver som beskriver Matilda, broren, faren, moren, læreren, rektor.
  • Skriv ca. en side om Matilda, fortell hvordan hun er.
  • Matilda skriver i dagboka om sin første skoledag.
  • Tenk deg at Matilda møter igjen broren, Michael, ti år seinere. De snakker om barndommen sin. Gå sammen to og to, skriv dialogen og dramatiser den for klassen etterpå.
  • Lag en karakteristikk (et portrett) av rektoren: Utseende, klær og utstyr, oppførsel, holdninger, syn på barn.
  • "Agathe Trunchbull, 10 år gammel". Skriv teksten.
  • "Læreren min". Skriv Matildas hjemmelekse.

    Til videre samtale
  • Hvordan bør foreldre være?
  • Hvordan kan et barn klare seg når foreldrene ikke duger?
  • Når kan voksne være uærlige? Hva tenker du om dette?
  • Mener du det er lov å være uærlig i noen situasjoner? Hvilke?
  • Hvor viktig er det å ha en venn som forstår en?

    Sammenligning bok/film
  • Er det episoder/personer i boka som du savner i filmen?
  • Les beskrivelsen av Wormwood i boka. Er han slik i filmen?
  • Hvordan foregår lim-i-hatten-episoden i boka/filmen?
  • Hva kan grunnen være til at filmen ikke følger boka helt?
  • Forekommer det episoder i filmen som ikke er nevnt i boka?
  • I boka står det: "Imens tok frøken Honey en beslutning. Hun bestemte seg for at hun skulle ta en tur og snakke med moren og faren til Matilda på egen hånd". Hvordan får vi kjennskap til frøken Honeys tanker i filmen?
  • Tror du Roald Dahl ville likt denne filmen? Hvorfor(ikke)?

    Filmkunnskap
  • Hva er filmens første bilde?
  • Gi eksempler på bruk av nær- og ultranærbilder?
  • Hvorfor filmes øynene til Matilda så ofte?
  • Hvilke scener filmes i froskeperspektiv(nedenfra)? Hvorfor filmes det slik?
  • Hvilke scener filmes det i fugleperspektiv(ovenfra)? Hvorfor?
  • Hvordan presenteres rektor første gang i filmen? Annen gang? Hvorfor er det gjort slik?
  • Hvordan greier filmen å vise at tiden går?
  • Noen scener var kryssklippet(fra en scene, over til en helt annen og tilbake igjen). Husker du hvilke?
  • Hvilken scene var mest grøsseraktig?
  • Hvordan vet du at dette er en eventyrfilm?
  • Hva synes om filmens bruk av lyd?

    Roald Dahl
    (1916-1990) ble født i Wales av norske foreldre. Som ung var han mer opptatt av spenning enn av skolegang. Som kampflyver ble han skutt ned under 2.verdenskrig. Ryggen ble ødelagt, livsstilen måtte legges om, og han oppdaget at han kunne skrive fortellinger! I starten skrev han mest for voksne, men etter suksessen med James and the Giant Peach(1961), valgte han et yngre publikum. De mørke skumle sidene ved eventyret er en viktig ingrediens i Dahls barnelitteratur. Barnet ledes inn i ekstreme situasjoner, helt ut på den ytterste grenen. Men i den skal knekke, plasserer han en stige under, og barnet kommer seg trygt ned. Alltid!
  • Hvilke bøker og noveller av Roald Dahl kjenner dere navnet på? Hvilke er filmatisert?

    Andre filmer der barn vinner over voksne
    Heksene, Danny og den store fasanjakten, Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter, Alltid mot vest, Pippi Langstrømpe.


 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Justdal
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Engelsk , Norsk
Tema:Litteratur på film, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Hilde Justdal
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.