Innholdsbeskrivelse
Alex, en gutt på 12 år, bor sammen med mor og far. Han har to fritidsinteresser: Å samle på dyrebein og bygge skjeletter, samt å spille klarinett. Bestemoren, som han er svært glad i, blir en dag utsatt for ran begått av to tenåringsbrødre. Alex gjengjenner en av dem, og de skjønnner at de kan bli avslørt. Bestemor, som er mest redd for å bli plassert på gamlehjem, vil ikke anmelde overfallet eller fortelle om det til Alex? foreldre. Hun får Alex til å love at heller ikke han skal si noe. De to brødrene begynner å trakassere Alex, og blir stadig mer pågående og brutale. De presser ham til å begå ulovligheter mot hans vilje, og han vet ikke sin arme råd. Foreldrene må ikke få vite noe, og bestemor er gammel og syk. Hvordan skal han slippe unna - og samtidig redde bestemoren?
Miljø og karakterer
Handlingen utspilles i løpet av noen uker i en liten by, og viser de ulike karakterene i episodiske konfrontasjoner der det er lett for publikum å ta stiling for/ imot. Hovedpersonenes ensomhet understrekes av det begrensede persongalleriet. Han har mor, far, bestemor og to plageånder. Her er ingen søsken eller kamerater som kan støtte ham. Miljøet er lett å identifisere, og skifter mellom skole, hjemmescener og eksteriører som lekeplass, gågater og fri natur.
SPØRSMÅL TIL FILMENS INNHOLD
Alex og familien
1. Anslaget: Viktige opplysninger om Alex og hans familie gis i løpet av de første par minuttene av filmen:
- Alex og bestemoren på museet
- Alex og mor i bilen - hva mor er opptatt av
- Alex i bilen mens han venter på mor
- Hva har du nå fått vite om karakterene i filmen? Lag en beskrivelse av personene og fortell litt om hvilket forhold de har til hverandre.
2. I filmen skjønner vi at bestemor er redd.
- Hvordan får vi vite det?
- Hva er hun redd for? Hvordan takler hun overfallet - og hva synes du om hennes reaksjon?
3. Alex misforstår situasjonen da bestemor brekker beinet. Hvordan er tankene hans framstilt i filmen?
Alex, Lucas og Evert.
1.Froskescenen skal fortelle noe om både Alex? og brødrenes forhold til dyr.
- Hvordan viser filmen dette i handling?
2.Det er tydelig at Evert og Lucas ikke har det så bra hjemme.
- Hva er det i handlingen som viser dette?
- Har hjemmeforholdene noen betydning for guttenes atferd?
- Viser brødrene noen gang positive sider - eller er det bare slemme?
- Hva synes du om det de gjør mot Alex?
3.Scenen der Lucas kommer kjørende og får øye på den røde jakken, forteller noe viktig om ham.
- Hva er det?
- Hvilken signaleffekt har den røde jakken for Lucas?
- Hvilke holdninger avslører han til trafikkregler og sin egen jobb?
4.En rekke scener viser styrkeforholdet mellom brødrene. Hvordan ser vi hvem som er sterk/ svak?
5.Møtene med brødrene Lucas og Evert utvikler seg verre og verre for Alex.
- Prøv om du kan lage en dramatisk kurve som viser utviklingen.
6.Når blir Alex klar over at han selv må gjøre noe for å komme ut av problemene sine?
7.Når får Alex overtaket og lar brødrene kjenne litt av den angsten han selv har opplevd?
8.Hvordan overvinner han sin egen angst helt til slutt?
Etikk
- Hvis du var Alex og ble utsatt for det samme som han gjennomgår i filmen - hvordan ville du taklet problemene?
- Hvorfor søker han ikke hjelp hos foreldrene?
- Hvem kan vi søke hjelp hos når vi er hjelpeløse?
- Hvor ville du eventuelt hentet hjelp?
- Hvordan kan vi hjelpe hverandre slik at ingen blir mobbet eller utsatt for overgrep?
- Hvorfor tror du det oppleves som ekstra ille for Alex å nappe veskene fra de gamle damene på gaten?
- Hva tror du Lucas og Evert tenkte når de plaget sine medmennesker? Kjenner de noen medlidenhet med ofrene?
- Hvordan kan en hjelpe voldsutøvere til å slutte med
voldelige handlinger?
Ekstraoppgave
Skriv en historie: ?Hvis jeg var Alex....?