Filmweb
 
 

Skyggen av Emma

Handlingsreferat
12 år gamle Emma vokser opp på 30-tallet i en velstående familie der ømhet og omtanke mangler helt. Da hun hører moren snakke om kidnappingen av Charles Lindbergs sønn, bestemmer hun seg for å arrangere sin egen kidnapping. Hun havner tilfeldig i Københavns fattigkvarter der hun møter Malthe, en voksen mann som jobber i kloakken og er utstøtt av samfunnet. Etter å ha fortalt Malthe en usannsynlig historie om seg selv, får Emma bli en stund hos ham. Emma oppdager snart at Malthe er et offer for alles tyranni, og at han ikke er i stand til å gjøre noe med det selv. Hun blir såret på Malthes vegne, og hennes rettferdighetssans våkner. Emma vil beskytte Malthe og vise ham en bedre verden. Derfor skriver hun et brev om løsepenger, men politiet er på sporet av henne.

Om regissøren
Søren Kragh-Jacobsen er blant Danmarks mest profilerte barne- og ungdomsfilmregissører. Skyggen av Emma har høstet en rekke priser på internasjonale festivaler. Senere har han stått bak filmene Gullregn, Gutta fra St. Petri og Øya i fuglegaden.

Bakgrunn
Charles Lindbergh var en berømt amerikansk flyhelt av svensk slekt. I 1927 krysset han Atlanterhavet alene, i en ferd fra New York til Paris som tok 33 timer. 5 år etter ble hans 14 måneder gamle sønn kidnappet. Denne kidnappingen vakte stor oppmerksomhet fordi sønnen ikke ble utlevert etter at Lindbergh hadde betalt løsepengene. Sønnen ble derimot funnet drept noen måneder senere.

Emmas forhold til omverden
  • Hvilket førsteinntrykk får du av Emma? Gi en beskrivelse av henne.
  • Beskriv kort foreldrene til Emma. Hvordan behandler de Emma?
  • Hvorfor tror du Emma later som hun er kidnappet? Hva ønsker hun å oppnå?
  • Hvordan presenteres Malthe? Hva slags person er han?
  • Hvordan er Emmas forhold til Malthe første gang de treffes? Hva forteller hun om sin oppvekst? Hvorfor tror du hun lyver?
  • Hvordan skildres forholdet mellom Emma og Malthe? Velg deg ut en scene som beskriver det. På hvilken måte skiller det seg fra det som er vanlig for forholdet mellom et barn og en voksen?
  • Hvilken utvikling gjennomgår Emma etter hvert som hun blir mer knyttet til Malthe? Hvorfor tror du Malthe har denne virkningen på Emma?
  • Hvorfor tror du Emma inviterer til festmåltid på hotellet?
  • Sammenlign Emmas forhold til sine foreldre og hennes forhold til Malthe.
  • Hvordan slutter filmen? Har forholdet til foreldrene forandret seg etter at hun kom hjem igjen?
  • Beskriv den scenen i filmen som gjør størst inntrykk på deg. Hvorfor tror du denne scenen virker spesielt sterkt?

    Malthes bakgrunn
  • Hva slags jobb har Malthe og hvilke forhold jobber han under? Hvordan behandles han av sine arbeidskamerater? Hvordan oppfører andre seg mot ham? Hvilken betydning tror du det har for måten han behandles på at han er svensk?
  • Hva er en fremmedarbeider? Diskuter i klassen hvordan innvandrere og fremmedarbeidere i Norge behandles i dag.

    Tidsbildet - Danmark på 30-tallet
  • Handlingen i filmen er lagt til København på 30-tallet. Pek på ting i filmen som viser at den foregår i denne perioden.
  • Hvilke forskjeller er det mellom Emma og barna til innehaveren av Nøsen? I hvilke omgivelser vokser de opp?
  • Forklar ordet klasseskille. Hvem tilhører overklassen i filmen og hvem tilhører arbeiderklassen?
  • Sammenlign hjemmet til Emma med Malthes leilighet og området rundt Nøsen. Hva kjennetegner de ulike stedene?
  • Emma forteller Malthe at hun er russisk flyktning og at hun er forfulgt av bolsjevikene.
    Når var det revolusjon i Russland, og hvorfor tror du mange adelige og rike mennesker rømte fra landet?
  • Hvordan beskrives forholdet mellom klassene i filmen? Hvilken betydning har det at filmen har handlingen lagt til 30-tallet? Hvordan er forholdet mellom de ulike klassene i samfunnet i dag?

    Filmkunnskap
  • Hva tror du filmens tittel skal bety?
  • Hvordan er filmens miljøer framstilt? Se på bruk av lys, kameravinkler og billedutsnitt i framstillingen av hjemmet til Emma, restauranten Nøsen, hybelen til Malte og kloakken. Hvilken betydning har bruken av disse virkemidlene for hvordan du oppfatter de ulike miljøene?


 

Filmstudieark

Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag
Tema:Historie, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.