Filmweb
 
 

Billy Elliot


HANDLINGEN
Billy Elliot er 11 år og bor i en by i Nord-England i 1984 under den store gruvearbeiderstreiken. Han er sønn av en gruvearbeider, og bor sammen med sin eldre bror, farmor og far. Moren er død. Billys far og storebroren Tony, som også er gruvearbeider, er sentrale personer i arbeidernes kamp. Med far som pådriver går Billy på boksetrening. Han er ganske stolt av det gode fotarbeidet, men selve boksingen er det så som så med.
Den store forandringen i Billys liv skjer når byens balletklasse midlertidig må flytte inn i bokselokalene. Når Billy får i oppgave av boksetreneren å bli igjen for å levere nøklene til ballettlæreren Mrs. Wilkinson, benytter han sjansen til å prøve seg litt. Mrs. Wilkinson ser at Billy er et talent. Hjemme sliter faren og broren med å få mat på bordet, og faren eksploderer når han oppdager at Billy har kastet bort boksepengene på lite mannlige aktiviteter. Når Billy forbys å danse, og attpå til må passe på sin stadig mer senile farmor, blir hverdagen ganske problematisk. Vennskapet med kameraten Michael blir imidlertid sterkere, og Billy fatter interesse for en av ballerinaene, Debbie, som er Mrs. Wilkinsons datter. Mrs. Wilkinson overbeviser Billy om at han må prøve seg på audition på Ballettskolen. På grunn av en affære der Tony kommer i klammeri med politiet, mister Billy den store sjansen med audition. Da bestemmer Mrs. Wilkinson seg for å kontakte Billys far for å forklare ham den unike sjansen Billy har med sitt talent. Hun blir kastet ut til Billys fortvilelse. Full av sterke følelser, drar Billy ut for å danse ut følelsene sine og med tanke på sin gode venn Michael. Når Billy blir tatt på fersk gjerning av faren, svarer han med å danse...


SPØRSMÅL KNYTTET TIL FILMEN - TEMA

  • Hva er bakgrunnen for Billy og hans families situasjon i byen?
  • Hva er karakteristisk for de forskjellige personene vi møter i filmen? Billy, Tony, faren, bestemoren, Debbie, Michael, Mrs. Wilkinson? Gi en beskrivelse av dem, og diskuter hvorfor disse menneskene i filmen handler som de gjør. (Stikkord: Billys forhold til ovennevnte personer. Valg. Sosiale forhold og streikesituasjonen i byen.)
  • Hva betyr Billys venn Michael for valget Billy tar? Hvilke tanker gjør Billy seg tror du, om kjønnsroller? Hva mener du filmen forteller om kjønnsroller og "gutteting" og "jenteting"? Diskuter.
  • Hvordan tror du det er i Norge i forhold til England når det gjelder gutter og dansing? Er det slik på steder i Norge også? Diskuter. Er det forskjell på "gutteting" og "jenteting" forskjellige steder i landet eller innenfor forskjellige miljøer?
  • Diskuter forholdet mellom Billy og Michael og hvordan dette er med på å få dem til å tenke på hvem de er og hva de vil. (Stikkord: Identitet.)

    FILMKUNNSKAP

  • Hvordan presenteres Billy i filmen og den situasjonen han er i? (Stikkord: Åpningen av filmen: Dansing/lek på rommet, leting etter bestemoren, bildene fra huset og omgivelsene -- hva sier dette? Tolkning av omgivelser)
  • Bildeutsnitt og kamerabruk: Sammenlikn bildeutsnittene når vi ser familiens hus, samtalene mellom Billy og familien og dansesekvensene. Hvilke tanker ligger bak disse bildeutsnittene, tror du? (Stikkord kan være: Få fram det tette samfunnet i byen, den nære familien, de sterke følelsene i samtalene, dvs. tettere bildeutsnitt. I dansesekvensene kan det være å åpne opp Billys verden/fantasi/ønsker, dvs. bilder med større bildeutsnitt.)
  • Beskriv hvordan demonstrasjonene og de streikende arbeiderne er filmet. Hva minner denne filmingen om? (Stikkord: Nyheter/dokumentar) Hvorfor tror du filmskaperne har valgt denne måten å filme på?
  • Mot slutten av filmen, når Billy får reise til London på audition, ser vi mer av himmelen i bildene enn tidligere i filmen. Hva tror du ligger bak dette valget?


    PROSJEKTARBEID - Stikkord:

    Engelsk: Undersøk bakgrunnen for arbeidskonflikten i gruvene i England på 1980-tallet.
    Hva kjennetegner språket og dialekten som Billy og de andre i filmen snakker?

    Samfunnsfag: Hva er streik?
    Hva er kjønnsroller? Diskuter kjønnsroller og se på hva som forventes av gutter og jenter. Hvilke forskjeller er det i forventningene?

    Kunst/drama: Tenk over: Hva er talent og hvordan tror du man kan oppdage det og klare å utvikle det?


 

Filmstudieark

Forfatter:Ove Watne
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Engelsk , Kroppsøving , Samfunnsfag
Tema:Individ/gruppe, Likestilling/kjønnsroller, Mobbing, Oppvekst/familie
 

Fakta

Forfatter:Ove Watne
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.