Filmweb
 
 

Sofies verden

Handlingen
Sofie Amundsen, 14 år, Kløverveien 3, ? tilsynelatende ei helt vanlig jente som lever et helt vanlig liv, inntil merkelige brev begynner å dukke opp i postkassa med spørsmål som "Hvem er du?" og "Hvor kommer verden fra?". Det viser seg at brevene er fra filosofen Alberto Knox, som snart blir en nær venn og læremester. Men enda merkeligere ting skjer: Sofie får stadig postkort fra en major i Libanon. De er skrevet til datteren hans, Hilde, men er sendt til Sofie fordi "det var lettest slik."
Hvem er denne ukjente Hilde? Sofie får mye å undre seg over, men Alberto Knox vil hjelpe henne i å få klarhet. Han fører Sofie med seg inn i historien, lar henne møte Europas største tenkere og være tilstede ved viktige historiske begivenheter.

Etter hvert opplever Sofie at ting ikke alltid er slik de ser ut til. At man ikke må være for rask med å trekke konklusjoner. Hun erfarer at hennes eget liv henger nøye sammen med Hildes. Ja, at det faktisk er majoren i Libanon som styrer hele Sofies verden!

Jostein Gaarder
Filmen er basert på Jostein Gaarders prisbelønte roman «Sofies verden» (1991), som er solgt i over 15 millioner eksemplarer på 44 språk.

Erik Gustavson
«Sofies verden» er regissørens sjette spillefilm.

Forslag til oppgaver/samtalestoff
 
  • Hvilke arenaene utspiller filmen seg i ?
  • Er dette en realistisk film? En eventyrfilm? Science fiction? En annen sjanger?
  • Har har filmen å si til ungdom ?
  • Diskuter :a. Henvender filmen seg både til gutter som til jenter?
  • b. Bør filosofi bli et eget fag i skolen?
  • Skriv en anmeldelse eller et referat av filmen.

    Sofie
  • Snakk sammen om Sofies utvikling.
    Stikkord : - I starten av filmen
    - Moren og hennes forholdet til Sofie
    - Sofie er ei moderne jente
    - Hvorfor dukker Georg så ofte opp ?
    - Hva mener Alberto Knox med "Majoren er er
    vår skaper" ?
  • Lag en skriftlig karakteristikk av Sofie.

    Alberto Knox
    Hvorfor mener A.K. at filosofi er viktig? Gi eksempler på at A.K. har uvanlige egenskaper. Si noe om forholdet mellom A.K. og hunden. Hvilken rolle spiller geita; hvor dukker den opp? ( Hunden er symbol på trofasthet og vaktsomhet. Den er også blitt betraktet som ?synsk?, eller var for spøkelser og derfor i stand til å advare mot usynlige farer. Fordi geita er nøysom og gir næring, er den høyt verdsatt i antikke myter. Geitebukken står for livskraft og begjær. I kristen symbolverden henspiller geitas skarpe øyne på Herren som ser på langt hold og forutser alt.)
    Skriv en karakteristikk av Alberto Knox.

    George Berkleys tenkning er sentral i filmen.Han spør: "Is this table real? What will you feel if you hit it?" Finn ut hvem han var og hva han stod for.
    Platons tanker redder Sofie og Alberto. Forklar hvorfor Sofie kan si: "Vi lever lenger enn Hilde og faren" ("Ideene er evige og uforanderlige"). Bli kjent med Platon.

    Filmen som film
  • Nøkkelen til en filmgåte ligger ofte gjemt i åpningssekvensen. Også i denne filmen ble det lagt ut noen pekere i starten. Kan dere huske hvordan filmen begynte? (nærbilder av en snurrende vifte, en avis, en kopp, et fotografi av en jente, en hånd som skriver, mann i FN-uniform)
  • Hvordan er denne filmen bygd opp? (Episk i hovedtrekkene med mange episodiske innslag)
  • Gi eksempler på hvordan humor brukes som virkemiddel (mødrenes klossethet / skolen / morsomme replikker / reggeagutter digger rosemaling
    )
  • Vil dere si at filmen har et klart høydepunkt? I såfall: Når?
  • Har filmen fått en god slutt? Begrunn svaret.
  • I noen scener har filmskaperne bevisst latt ny og gammel tid kollidere. Gi eksempler. ((forslag til svar: dongeribukse under fløyelskjolen/ S.ber om cola / A.spiller klarinett/ ?Oh when the saints..? synges i renessansen/ moderne nyhetsreportasje i antikken/ A. foregriper historiens utvikling (Copernikus)
    )
  • Filmen har surrealistiske trekk, det vil si at den inneholder merkelige, ulogiske innslag som et resultat av drømmenes makt og tankens frie lek. Kan dere huske noen eksempler? (Fektende musketerer/ Rødhette/ Zorro/ en bueskytter
    )
  • Hvordan får filmen fram mystiske stemninger? Tenk på scenene i skogen.
  • Hva kan dere si om fargebruken?
  • I enkelte scener ble det brukt slow-motion (langsom bevegelse). Når. Hvorfor?
  • Lyd: Kan dere huske steder i filmen der musikken skapte en spesiell stemning?(Athen/Internasjonalen..) Sekvenser helt uten lyd? (i hytta) Bruk av effektlyd (eksplosjon/ folkemengder
    )
  • Kameravinkler: Nevn scener filmen med i fugleperspektiv og froskeperspektiv. Hva kan grunnen være til at slike vinkler velges?

    For elever som har lest romanen Sofies verden:
  • Reflekter rundt forholdet bok/film og hvilke muligheter/begrensninger som ligger i de to mediene.




 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Justdal
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Norsk , Religion, livssyn og etikk
Tema:Eventyr/fantasy, Litteratur på film, Historie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Hilde Justdal
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.