Kalle Kanins Knøttekino er et nordisk kinosamarbeid, hvor hovedideen er å tilby de minste kvalitetsfilmer fra hele Norden i en filmpakke. Denne samlingen med nordiske kortfilmer er lanseringpakke nummer 2. Den første ble lansert i 1996.
Tema
Som et gjennomgående tema kan man si at alle filmene handler om barns forhold til voksne, det være seg foreldre, søsken, barnevakter eller personer som er med på å styre barnas liv. Ved å ta utgangspunkt i spørsmål som dreier seg om dette, kan barna lett identifisere seg med filmenes handling. Det er alltid viktig å snakke om filmene med barna i etterkant av en kinoopplevelse. Man kan også knytte filmene til etteraktiviteter som rollespill, tegning og maling, eller spinne videre på de enkelte filmhistoriene med eventyr og fortellinger.
DEN LILLE RIDDEREN
Produksjonsopplysninger:
Originaltittel: Den lille ridder
Danmark 1997, Prod.: Ib Tardini ? Zentropa Production, Regi: Per Fly Plejdrup, Manus: Josefine Ottesen, Foto: Peteris Trups, Musikk: Haldan E., Susi Hyldgaard, Animasjon: Janis Cimermanis, Norsk forteller: Espen Skjønberg, Spilletid: 25 min., Distr.: Europafilm A/S
Handlingen
Det var en gang et lite kongerike hvor kongen hadde bestemt at ingen fikk lov til å være sinte. På slottet hans bodde en ond trollmann som hadde fått makt over kongen ved å skremme ham. Alle som ble sinte, ble kastet ut av slottsborgen. På kjøkkenet jobbet en liten gutt som aller helst ville lære å slåss og fange drager. Hans syntes trollmannen var slem som narret kongen til å tro at det var farlig å bli sint. En dag ble han skikkelig sint på trollmannen, og ble kastet ut av slottet. Han fikk følge av tre høner, og traff også mange rare mennesker på sin ferd. Etter en stund fikk han et magisk sverd som han senere overvant dragen med. Dragen ble ridderguttens venn, og sammen reiste de tilbake til slottet og bekjempet trollmannen.
Etterarbeid
Dette er en dukkefilm med en klassisk eventyrstruktur som ramme. Som innfallsvinkel til å jobbe videre, kan man snakke om lignende eventyr hvor et barn eller en voksen må kjempe for å vise at man duger. Det hevdes at barn tiltrekkes slike historier, fordi de i sitt daglige liv må mestre for å vokse.
- Hva gjør historien om Den lille ridderen til et eventyr? Hvor mange slott besøker han?
- Hvorfor ville ikke kongen at noen skulle være sinte? Hva gjør deg sint?
- Hva hadde trollmannen i apparatet sitt?
- Hvorfor ville hønene være med den lille gutten?
- Hva er en ridder? Når ble den lille gutten en liten ridder?
- Hvorfor ble dragen venner med gutten?
- Skal man alltid stole på voksne mennesker? Hvordan kan man sjekke at noen snakker sant, hvis man innerst inne tror de lyver?
GUTTEN SOM SPISTE HAVREGRØTEN SIN
Produksjonsopplysninger:
Originaltittel: Drengen der spiste sin havregrød
Danmark 1997, Prod.: Angel Films, Regi: Peter Hausner og Søren Thomas, Manus: Kim Fupz Aakeson ? etter hans egne bøker "Sallie's historier", Animasjon: Peter Hausner og Søren Thomas, Musikk: Niels Kaufmanas, Norsk forteller: Terje Strømdahl, Spilletid: 7 min., Distr.: Europafilm A/S
Handlingen
Dette er en tegnet animasjonsfilm om en liten gutt som helst vil være hjemme og kose seg og leke, men som hver morgen blir halt ut av sengen for å gå i barnehagen. Før han går, må han spise havregrøt ? for å bli stor og sterk. Hvis ikke får han skjenn og ris på rompa. En dag våkner han og har blitt veldig stor og sterk. Nå blir rollene byttet om, og det er gutten som bestemmer hva foreldrene skal gjøre. De må spise sukkertøy til frokost, leke med sønnen sin hele dagen, får ikke lov til å gå på jobb og blir tvunget til å se på barne-tv.
Etterarbeid
- Er det riktig av voksne å tvinge barn til å spise mat eller gjøre ting de ikke liker?
- Hva slags mat får man krefter av - og hva slags mat er uheldig for helsa vår?
- Tenker voksne nok over hva de gjør mot barn? (Kanskje har de glemt å være barn..?)
- Skulle voksne forklare barn mer hvorfor når de bestemmer hva barna får lov til/ ikke får lov til?
- Var det riktig av gutten å gjøre det samme med foreldrene som de hadde gjort mot ham?
- Tror dere gutten egentlig ble så stor, eller var det bare drømmen hans?
- Hva skjedde etter at gutten ble seg selv igjen? (Dette kan også gjøres som rollespill eller tegnes ut som en tegneserie.)
OTTO
Produksjonsopplysninger:
Originaltittel: Otto
Sverige 1997, Prod.: Lars Ohlson ? Filmtecknarna AB, Regi: Jonas Odell og Stig Berqvist, Manus: Jonas Odell, Animation: Jonas Dahlbeck og Jonas Odell, Musikk: Jonas Odell, Norsk forteller: Bjarte Hjelmeland, Spilletid: 7 min., Distr.: Europafilm A/S
Handlingen
Dette er en tegnet animasjonsfilm med flotte farver og god lyd. Otto er yngstemann i en søskenflokk. Stadig opplever han at han ikke for lov til å gjøre det samme som søsknene fordi han er minst. Det verste er at han må legge seg først, og han fantaserer ofte om alt det morsomme de andre gjør etter at han har lagt seg.
Etterarbeid
Filmen tar opp temaer mange barn kan identifisere seg med. som det å være minst, det å være utsatt for forskjellsbehandling - og ikke minst fantasier og drømmer som gjerne kommer om kvelden når en forsøker å sove. La barna fortelle om sine egne forestillinger om hva de tror foreldrene og eldre søsken gjør etter at de selv har lagt seg. Stemmer noen av disse med Ottos fantasier? Her kan det også være vellykket å la barna male sine fantasier og bruke samme farveskala som i Otto-filmen.
OPP MED HENDENE!
Produksjonsopplysninger:
Originaltittel: Hendene opp!
Danmark 1997, Prod.: Magic Hour Films ApS, Regi: Morten Henriksen, Manus: Morten Henriksen, Foto: Jan Weincke, Hovedroller: Oliver Jagd Miehe-Renard, Louise Post, Amelia Høy, Lily Weiding. Spilletid: 22 min. Distr.: Europafilm A/S.
Handlingen
Oliver er rundt 6 år og bor i en by sammen med mamma, pappa og lillesøster Louise. Mamma og pappa er ganske opptatt, og barna har ofte barnevakter. Mamma liker best frøken Bruse, men Oliver syntes hun er dum og gammel. Han foretrekker Josefine, en ung jente han får hjertedrops av. Oliver liker også godt å leke cowboy, og han har en lekepistol som han peker med og sier: Opp med henda! En dag skal dumme frøken Bruse passe barna igjen. Men bak mors rygg avtaler Oliver at Josefine skal komme. Oliver lurer frøken Bruse til å tro at hun ikke skal sitte barnevakt likevel, så hun går igjen. Etter en del forviklinger må mamma dra på møtet sitt uten at det er kommet noen barnevakt, og barna blir alene hjemme, og spennende ting skjer. Ved et uhell smekker døra igjen, mens Oliver står utenfor og lille Louise er alene inne. Nå må Oliver vise at han er stor gutt.
Etterarbeid
- Hvorfor vil Oliver være cowboy? Liker du å like slike leker?
- Hvorfor liker Oliver Josefine og ikke frøken Bruse?
- Hvordan klarer Oliver å lure mamma slik at han igjen kan lure frøken Bruse?
- Hva tenker Oliver når planen hans ikke virket? Hva tror han har hendt siden Josefine ikke kommer?
- Hva betyr hjertedropset som Oliver fikk av Josefine?
- Hvorfor gir Oliver til slutt hjertedropset til Louise?
- Tror du de forteller til mamma hva som har skjedd når Josefine kommer?