Filmweb
 
 

Markus og Diana

OM HANDLINGEN
Markus takler sin redsel for omgivelsene ved i størst mulig grad å ikke være Markus. Pr. brev tigger han autografer fra berømtheter ved å utgi seg for å være en helt annen. Han trollbinder læreren og klassen når han skrøner om en dramatisk tur på isbreen sammen med sin far, Mons. Markus møter verden ved å føle den. Det skaper problemer. Men han har en alliert, Sigmund, som møter verden med kunnskap. Han vet, og er en meget viktig "navigatør" for den følsomme Markus i en forvirret verden.
En dag får Markus svar på ett av sine fantasifulle fan-brev. Det er fra den norske Hollywood-stjernen, Diana Mortensen, hvor hun avslører at hun har problemer. Hun vil treffe Markus som hun tror er en ensom millionær. Fantasiene til Markus begynner å bli påtrengende virkelige...

Bok og film
Det er ikke nødvendig å lese boka før man ser filmen. Ofte kan det for filmopplevelsens skyld være en fordel ikke å ha lest boka.
Har man muligheten, kan det være spennende å dele klassen eller samarbeide med en annen klasse. Noen leser boka før klassen ser filmen og noen leser den etterpå. Så kan elevene diskutere hvordan de opplever persontegningen forskjellig.
Fra bok til film
Etter lesing: Beskriv hovedpersonene, både væremåte og utseende (TIPS: Markus: "Føleren", skvetten, usikker, liten, briller. Sigmund: "Tenkeren", stødig, sikker, stor, glatt ansikt.)
Finn de morsomme avsnittene i boka. Hva er morsomt? Situasjonene? Beskrivelsene? Ordvalget?
Etter filmen: Var hovedpersonene slik du hadde forestilt deg? Hva er forskjellig? Opplever du eventuelle forskjeller som positive eller negative? Hvorfor? Hva har skjedd med de morsomste avsnittene i boka? Var de like morsomme på film? Hvordan var det løst?

TEMAER TIL SAMTALE
A:Vennskap og mobbing: Hva er Markus´ mest typiske trekk? Hva er Sigmunds mest typiske trekk? Hva betyr det for vennskapet at de er så forskjellige? Hva betyr vennskapet for Sigmund?
B:Å spille roller: Markus: "Jeg er mye flinkere til ikke å være meg enn å være meg." "Det er lettere å være alle andre enn seg selv." Hvorfor er det sånn for Markus?
C:Å være seg selv: Markus: "Av og til må en gutt gjøre det en gutt må." Hvem er Markus når han spiser ansjos? Hva vil det egentlig si å være seg selv? Greier Markus å være seg selv? Når er det vanskelig å være seg selv? Når er det lett? Hvorfor?
D:Drømmer og fantasi: "Å drømme er å håpe." "Drømmer er like virkelige som virkeligheten." "Fantasi er ikke noe du tenker, det er noe du føler." Hva er det Markus drømmer om?
E:Pubertet og forelskelse: Hvordan viser Markus og Sigmund interesse for det motsatte kjønn? (Diana og Diana-klubben) Hvordan viser jentene interesse for guttene? Hvordan takler Markus og Sigmund usikkerheten i forhold til det motsatte kjønn? Hvordan kan usikkerheten føre til pinlige situasjoner? Finn eksempler fra filmen.
F:Savn: Tidlig i filmen ser Markus og Sigmund på stjernen Sirius som skinner tydelig på kveldshimmelen. Sigmund: "Det lyset vi ser er Sirius for åtte år siden." Markus: "Da levde mamma."
I slutten av filmen sier Markus til Diana: "Du er Sirius." Hva mener Markus med det? Når blir moren til Markus ellers nevnt i filmen? Hvordan kan humor forsterke alvoret? Når skjønner vi at Markus er eller Mons tenker på moren? Hvordan reagerer de da? Hvilken betydning har moren til Markus i filmen? Hva slags forhold har Markus til faren?
G:Innlevelse: I "foredraget" om isbreturen viser Markus stor innlevelsesevne. Skriv en fortelling om noe du gjerne skulle opplevd for å få respekt hos vennene dine, eller for å imponere en du gjerne vil få oppmerksomhet fra. Bruk din innlevelsesevne.
H:Løgn, fantasi og sannhet: Hva er løgn? Hva er fantasi? Hva er sannhet?
Fortell:
  • om en gang du måtte lage en løgnhistorie for å redde ansikt. Hvordan føltes det etterpå?
  • om en gang du fortalte om en sjelden opplevelse og ikke ble trodd. Hvordan føltes det?

    Virkemidler
    Humor og alvor går hånd i hånd i denne filmen. Når Markus forteller om brevandringen vipper situasjonen på en knivsegg mellom alvor og humor. Hva er humoristisk? Hva er alvorlig i denne scenen? Andre virkemidler man kan bruke for å få folk til å le?

    Referanser til annen litteratur eller film med beslektet tema:
    Film: Søndagsengler(Berit Nesheim), som bok: Søndag(Reidun Nortvedt).
    Film: Herman(Erik Gustavson), som bok Herman(Lars Saabye Christensen).
    Film: Den sommeren jeg fylte 15(Knut Andersen), som bok Insektsommer(Knut Faldbakken).
    Film: Aldri mer 13(Siren Eide).


 

Filmstudieark

Forfatter:Jon Rolland
Klassetrinn: [5. - 7. trinn]
Fag: Norsk
Tema:Litteratur på film, Oppvekst/familie
 

Fakta

Forfatter:Jon Rolland
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.