Filmweb
 
 

Aligermaas eventyr


Handling
Skolen er slutt for sesongen, og sommerferien står for døren. Aligermaa bor på skolen resten av året, og gleder seg derfor til komme hjem. Hun lengter etter familien sin, men også til alle hestene som fins der hjemme. Aligermaa er opptatt av hester og drømmer stadig om at hun rir bortover slettene. Når hun kommer hjem, forteller foreldrene at de har bestemt at Aligermaa skal delta på en treningsrideleir. Målet er å delta i et av hesteveddeløpene som foregår i forbindelse med den tradisjonsrike mongolske festen, Naadam. Aligermaa blir overrasket, glad og litt trist på engang. Det blir rart å forlate familien, nå som hun nettopp har kommet hjem.
Men det er fort glemt. Dagene på treningsleir krever full innsats, og Aligermaa utvikler stadig nye ferdigheter. Flere av de andre barna hun trener sammen med, har deltatt i hesteveddeløp tidligere og har mange historie å fortelle.
Når så den store dagen endelig kommer, får Aligermaa ri sin favoritthest. Hun er glad og stolt og vil yte sitt aller beste. Men hun blir alt for ivrig, og sliter ut hesten for fort. Dermed kommer Aligermaa langt bak de beste over mål. Treneren vil ikke snakke med henne, og hun er skuffet og lei seg. Men moren trøster og forteller at hun var like vill og ivrig som Aligermaa da hun var på hennes alder. Det ender med at Aligermaa blir med i et løp til, og denne gangen går det bedre. Alle, også treneren, er glade og stolte på hennes vegne. Kanskje reiser hun på treningsleir neste år også?

SPØRSMÅL OG OPPGAVER ETTER FILMEN
(Tilrettelegges i forhold til det aktuelle klassetrinn)

Til filmens innhold
Hva vil du si at denne filmen handler om? Hva likte du godt - og hva synes du eventuelt burde vært gjort annerledes i filmen? Kan norske barn kjenne seg igjen i handlingen?
Hvordan tror du det er å bo på skolen hele året, og bare komme hjem i feriene? Når Aligermaa kommer hjem, hjelper hun familien med forskjellige gjøremål, både ute og inne. Husker du noe av det Aligermaa gjør? Hjelper du til hjemme? Hvilke oppgaver har du?
Nadaam er en stor fest i Mongolia. Har vi ?tilsvarende? feiringer hjemme i Norge?
Hvorfor tror du Aligermaa ble både trist og glad da hun fikk vite at hun skulle på treningsleir? Synes du foreldrene burde spurt Aligermaa først før de meldte henne på? Skal foreldre bestemme for barna? Hvordan føler Aligermaa seg før hesteløpet? Aligermaas trener ville ikke snakke med henne etter at hun kom så langt bak i det første hesteløpet. Hva synes du om det? Hva er det som gjør at Aligermaa blir med i et løp til, tror du? Hvordan går det?

Aligermaa
Beskriv Aligermaa. Hva får vi vite om hvordan hun er som menneske? Om familien hennes? Er det modig å dra alene på treningsleir? Hva slags innstilling har hun til hester og til hesteløpet?


Aligermaa og moren
Moren til Aligermaa var en god rytter da hun var en liten pike. Hva betyr det for moren at Aligermaa deltar i løpet, tror du? Hvordan reagerer hun når det ikke går så bra for datteren i det første løpet? Er det vanlig at foreldre vil at barna deres skal drive med de samme aktivitetene som de selv drev med som barn? Hvilke fritidsaktiviteter var dine foreldre opptatt med?

Å være opptatt av noe / ha en hobby
Hvordan blir vi opptatt av noe / får hobbyer? Hvem bestemmer hva vi skal være opptatt av? (Foreldre? Kamerater? Deg selv? Andre?) Er noen hobbyer mest ?gutte- eller jente-hobbyer?? Hvorfor er det slik? På treningsleieren i filmen var det flest gutter. Er hester en typisk jente- eller guttesport her i Norge? Hva lærer Aligermaa (og vi) om hester i filmen?

Tape / vinne - konkurrere
Hva betyr det å konkurrere? Hvorfor konkurrerer vi? Er det viktigst å vinne eller å delta? Hva synes du om at mennesker bruker dyr i konkurranser? Beskriv noen situasjoner der vi konkurrerer med andre, uten at det nødvendigvis er en konkurranse med premier osv.
Aligermaa gleder seg til hesteløpet. Hvorfor? Hvorfor blir hun skuffet?

Skrive / tegneoppgaver
  • Forsøk å tegne eller male det bildet eller den scenen du likte best i filmen.
  • Fortell/ tegn om hva du liker best å gjøre. Hvorfor liker du dette?
  • Fortell om en gang du deltok i en konkurranse!
  • Skriv om en gang du ble skuffet.
  • Filmen foregår i Mongolia. Finn ut mer om landet i et leksikon. Hvor langt er det fra
    Norge? Hva slags klima har de sammenliknet med Skandinavia? Hvordan er
    dyrelivet?

    Filmkunnskap
    Spesielt under hesteløpet er musikken viktig. Hvilket instrument blir brukt her? Hva slags virkning får dette på filmopplevelsen? (følelse av jakt/ tempo /spenning )
    Filmens anslag gir oss et signal om hva vi får oppleve senere i filmen. Husker du hvordan filmen begynte? Når er filmen mest spennende? Hva synes du om slutten?

    Oslo, september 1998
    Hilde Rønningen


 

Filmstudieark

Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Naturfag , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag
Tema:Kulturmøter/-konflikter, Likestilling/kjønnsroller, Miljøvern og naturvitenskap, Oppvekst/familie
 

Fakta

 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.