Filmweb
 
 

Den røde fiolinen

Regissøren Francois Girard er født i Quebec, Kanada, i 1963. Girard har tidligere bl.a. laget den prisbelønte filmen «32 korte filmer om Glenn Gould».

Anbefalt bruk i skolen



Filmen anbefales til bruk i videregående skole og de to øverste klassene i ungdomsskolen innenfor fagene musikk og historie/ kulturhistorie. Filmen egner seg også godt som ren filmopplevelse, og som eksempel på episk film.

Handlingsreferat



Vi er i den vakre middelalderbyen Cremona i Italia i 1681. Fiolinmakeren Nicolo Bussotti legger siste hånd på mesterverket «den perfekte fiolin», en hyldest til instrumenmakerens førstefødte. Men da hans vakre kone og barn dør i barselseng, faller Bussottis verden sammen. Fullstendig oppslukt av sorgen blir fiolinmakeren helt fiksert på å gjøre fiolinen ferdig, for å hedre sin avdøde hustru. Med stor dramatikk maler han fiolinen rød med sin elskedes blod, som for å tillegge instrumentet en særegen kraft og magi. Og så viser det seg at fiolinen ser ut til å ha helt spesiell påvirkning på de forskjellige menneskene som kommer i kontakt med den. Gjennom filmen følger vi fiolinens reiser fra land til land, gjennom ulike historiske tidsepoker, til den blir verdsatt på auksjon i Montreal på nittitallet for 2.400.000 dollar.

SPØRSMÅL TIL HANDLINGEN



  • Rekons1r fiolinens reise gjennom tre århundrer. Hvilke av episodene hadde størst underholdningsverdi? Hva var mest interessant? Hva legger du begrepet kultur?
  • Hva lærte du om håndtverkstradisjoner i Europa på 1600- tallet? Hvilken funksjon hadde spåkoner i samfunnet den gang, og hvem er «spåkoner» i vår egen tid?
  • Hvordan kom fiolinen i hendene på sigøynerne? Hva vet du om dette folkeslagets forhold til musikk gjennom tidene? Hvordan ser vi fiolinens reise fra Østerrike til England?
  • Episoden fra Shanghai foregår under kulturrevolusjonen i Kina. Hva vet du om denne epoken i kinesisk historie? Hvorfor tror du filmskaperne har valgt nettopp denne perioden? Beskriv folkelivet på gatene i Shanghai. Forklar hvorfor fiolinen og andre «vestlige» instrumenter var bannlyste i Kina under kulturrevolusjonen.


FILMEN SOM FILM



I denne filmen er ikke hovedkarakteren en person som vi er vant til fra spillefilm ellers, men en gjenstand, nemlig fiolinen! Hva mener du om et slikt originalt filmatisk grep? Kan du komme på andre filmer basert på en liknende ide`? (eks. «Kjolen», nederlandsk produksjon fra 1998 og «Christine» fra 1983). Hvis du skulle lage film med samme utgangspunkt, hvilken gjenstand ville du valgt som kunne fortelle om mennesker, tidsepoker og miljøer?

  • Hvilke av episodene husker du best i ettertid (stikkord: Cremona i Italia, Wien i Østerrike, Oxford i Storbritannia, Shanghai i Kina, Montreal i Canada). Hvorfor? Hvilke filmspråklige virkemidler gjorde inntrykk på deg?

  • Filmens regissør og produsenter ønsket at dialogen skulle være på originalspråket, det vil si de fem ulike språkene som det er naturlig for personene i filmen å bruke (italiensk, tysk, fransk, engelsk og kinesisk). Hvilket inntrykk gjorde dette på deg? Er enkelte av språkene mer musikalske enn andre? Filmteamet ble utsatt for press om å benytte engelsk som språk gjennom hele filmen, men bøyde ikke av. Hvordan tror du en slik løsning hadde fungert i forhold til miljøskildringene fra f. eks. Cremona og Shanghai? Hvorfor er språket en så viktig del av en film?

  • En films tittel er aldri tilfeldig valgt. Fortell historien om hvorfor denne spesielle fiolinen er kalt «Den røde fiolinen». Hva mener du om tittelvalget; vekker tittelen nysgjerrigheten din? Hvordan bør en filmtittel være i dine ører for at du skal få lyst til å se filmen? Gi eksempler på både gode og mindre gode titler på filmer.

  • Musikk er et sterkt følelsesmessig virkemiddel i film som påvirker vår opplevelse av bildene vi ser. Hvordan er musikken brukt i denne filmen?

    John Corigliano som har komponert filmmusikken sier: «The film is about the idea of how music has gone through the ages and the passion people feel for music through time». Kommenter utsagnet.

  • Hvem vil du anbefale filmen for? Skriv en filmanmeldelse (max. 500 ord) og gi eventuelt terningkast hvis du liker det.

  • Dramaturgi vil si «arbeid med handlingen» og tar for seg en films oppbygging og struktur. Prøv å finne ut hva som er karakteristisk for de to hovedkategoriene episk film og dramatisk film. Hvor passer «Den røde fiolinen» inn? Filmen er episodisk, men regissøren Francois Girard vil gjerne understreke at filmen ikke består av en kjede av enkeltstående, separate historier, men av en helhet. «Cinema is all about breaking things up and putting them back together again. This isn`t five stories, it`s one story in five steps», sier han. Hvordan virket filmens episodiske oppbygging på deg? Hvordan synes du de gjentakende scenene fra fiolinverkstedet i Italia / spåkonas visdomsord og scenene fra auksjonslokalet i Montreal passet inn i helheten? Ble dette et sammenbindende element, eller var det med på å splitte opp de ulike episodene ytterligere? Begrunn svaret!


    Lillestrøm, mars- 99
    Sikka Molland


 

Filmstudieark

Forfatter:Sikka Molland
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Musikk , Norsk , Samfunnsfag
Tema:Historie, Kunst
 

Fakta

Forfatter:Sikka Molland
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.