Filmweb
 
 

Den første snøen

Målgruppe


Passer i skolesammenheng fra 5 år t.o.m. 4 klasse. Barna bør forberedes på at fortellingen kan oppleves trist i blant, men at det går bra til slutt. Filmen kan knyttes til temaer som å bli overlatt til seg selv, vennskap, omsorg, trekkfugler, vinterdvale, filmkunnskap, Irland.

Filmens innhold


Vinteren er like om hjørnet, og fuglene forbereder seg på å fly sørover til varmere strøk. Det gjør også den vesle andungen Endre og familien hans. Men like etter at de har startet turen, kommer Endre bort fra familien sin. Tåken er tykk, og samme hvor mye han roper på moren, kan han ikke se henne noen sted. Plutselig kommer et stort fly til syne i tåka og lufttrykket gjør at Endre faller ned til bakken og brekker vingen. Etter en stund blir han funnet av en jordrotte. Han hjelper Endre med å forberede seg på å overvintre. Sammen finner de mat og husly, men deretter må Endre klare seg på egen hånd. Det blir en lang og kald vinter, fylt med farer og dramatiske opplevelser. Men endelig kommer våren, og de andre fuglene vender tilbake fra sør


Forarbeid


En repetisjon av trekkfuglenes syklus kan være lurt, sammen med en samtale om hvordan andre dyr tilbringer vinteren i kalde strøk. Plassere Irland på kartet i forhold til Norge og "syden".

Be elevene å legge merke til musikk- og fargebruk i filmen. Hva slags musikk og farger bruker filmskaperen for å understreke ulike stemninger i filmen? Snakk om hvilke virkemidler en regissør har til rådighet hvis han vil skape noe spennende, trist, rørende eller morsomt.

Etterarbeid - forslag til oppgaver


1. Hva husker du best fra filmen? Hvorfor det, tror du?
2. Hvilken scene synes du var skummel? Trist? Fin? Tegn eller dramatiser en av disse scenene!
3. Skriv ned en liste over de viktigste figurene du møter i denne filmen. Hvem er "snille" og hvem er "slemme"? Finnes snille og slemme dyr i virkeligheten? Kjenner du andre eventyr der reven er slem?
4. Hva slags forberedelser gjør jordrotten for at Endre skal overleve vinteren?
5. Endre treffer to gode venner den vinteren. Hvem er det? Hvilke farer 1r dem? Hvordan hjelper de hverandre? Hva synes du filmen forteller om vennskap?
6. Hvorfor tror Endres mamma han er død, når hun kommer tilbake for å lete etter ham?

Fordypningsoppgave


1. Skriv en liten historie om hvordan Endre opplevde vinteren. Du kan kanskje begynne den slik: Jeg er en liten andunge, som måtte klare meg selv en hel vinter

2. Hvilke fugler reiser sørover, og hvilke fugler blir igjen i landet vårt om høsten?
Hva heter fuglearten med det fargerike nebbet? Hvor holder disse fuglene til i Norge?
3. Tegn og skriv om de forskjellige trekkfuglene! Klassen kan deles opp i grupper der hver gruppe ser på én fugleart.
4. Finn ut mer om Irland. Hva kjennetegner naturen der? Kanskje noen har noe irsk folkemusikk som klassen kan lytte til?

Hilde Rønningen, juli 1999




 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Naturfag
Tema:Kunst, Miljøvern og naturvitenskap, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.