Filmweb
 
 

Det finnes noen som er mindre enn Anna

OM FILMEN
Anna er ute på egenhånd. Hun haiker. Når hun blir spurt hvor hun skal, peker hun bare i bilens kjøreretning. Under kjøreturen stiller hun sjåførene mange rare spørsmål. Hun studerer dem meget nøye, setter dem på prøve. Etter hvert skjønner man at det er noe hun skal teste eller finne ut, men hva? Først mot slutten får vi svar. Og da åpner Annas verden seg for oss.

Målgruppe
Filmen kan sees helt fra 5-års alder. Men både ungdom og voksne vil ha stor glede av den både fordi den er underholdende og fordi den lodder dybder som bare åpenbarer seg for dem med litt erfaring. Problemstillingene er forsøkt gitt en økende vanskelighetsgrad innenfor hvert avsnitt.

Forarbeid
For de minste barna bør man før eller etter visning ta opp barn og haiking. Men ikke gjør noe hovedpoeng av det!

Etterarbeid

Spørsmål til handlingen
Forslag til spørsmål som leder til noen hovedtemaer:
Hva heter jenta? Hvor gammel er hun? Hva er det hun gjør? Hvilke andre personer er det vi møter? Hva slags spørsmål er det Anna stiller? Hvordan svarer den første damen på Annas spørsmål? Skal Anna finne ut noe bestemt eller er hun bare ute på eventyr? Hvorfor spør hun den første damen om hun "tror på tegn"? Hva slags tegn er det hun snakker om? Er det noen av de voksne hun treffer som "tror på tegn"? Hva vil hun finne ut når hun spør om akkurat dette? La noen merke til hva den siste bilen Anna satte seg inn i fraktet? Hvordan svarer sjåføren på Annas spørsmål? Snakker han til Anna på en annen måte enn de andre? Hvorfor gir Anna kattungen til denne mannen? Hva slags hjem har Anna?

TIL DISKUSJON
  • Kattunger: Hva pleier å skje med uønskede kattunger?
  • Omsorg for dyr: Diskuter hvorfor barn ofte er så opptatt av dyr. Er det mer enn omsorg for kattungene som driver Anna?
  • Tegnene: Det er mye i et barns virkelighet som det ikke kan forstå eller forklare. Det å tro på tegn kan være en måte å lage forklaringer eller gi håp. Snakk med elevene om de tror på tegn, og hva slags tegn de tror på (gå under stige, tråkke på streker, svart katt over veien osv...). Er Anna på jakt etter et spesielt tegn. Hvilket tegn kan det være? Kan det være et tegn for Anna at hun har fått gitt bort kattungen?
  • Haikingen: Hva oppnår Anna ved å haike?
  • Projisering: Barn som lever under vanskelige forhold projiserer ofte egne følelser og behov på andre. Ta opp med elevene hva det er Anna projiserer av seg selv over på kattungen.

    TIL FILMEN
  • Musikken: Hvordan fungerer musikken i filmen? Hvilke instrumenter hører vi? Hva slags grunntone slår musikken an? Bygger musikken spesielt opp til spenningstopper eller spesielle sekvenser?
  • Antydninger: Hvilke tegn får vi på at Anna har noe under jakka?
  • Det vi ikke vet: Hva får vi vite om hjemmesituasjonen til Anna, om familie, bolig osv? Hvordan opplever vi det hun forteller?

    ANDRE OPPGAVER
    Forslag til skriveoppgaver
  • Skriv en fortelling om fiskekjøreren som kommer hjem med kattungen.
  • Velg en av sjåførene. Skriv monologen/dialogen med den første personen sjåføren treffer etter sitt møte med Anna.
  • Lag en dialog mellom Anna og moren eller Anna og bestyreren på barnehjemmet når det blir oppdaget at Anna haiker og utplasserer kattunger.

    Henvisninger
    Det finnes mye litteratur og film som berører omsorg, projisering og virkelighetsflukt. Her er noen forslag til å arbeide videre med:
  • Mio, min Mio(T&O Film A/S) etter Astrid Lindgrens bok.
  • Pippi Langstrømpe. Diverse filmer og bøker. Astrid Lindgren.
  • Per Pusling(SF Norge). Etter Astrid Lindgren.
  • Mitt liv som hund(SF Norge). Etter Reidar Jønsson.
  • Skyggen av Emma(SF Norge). Søren Kragh-Jacobsen.
  • Flukt fra virkeligheten(SF Norge). Richard Donner.
  • Frendeløs. Victor Hugo, roman.


 

Filmstudieark

Forfatter:Jon Rolland
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag
Tema:Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Jon Rolland
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.