Filmweb
 
 

Den utrolige reisen

OM FILMEN
Tre kjæledyr, Himalaya-katten Sassy, den amerikanske bulldogvalpen Chance og golden retrieveren Shaddow, skilles fra familien de bor hos og plasseres på landet for en lengre periode. Men dyrene finner seg ikke til rette og vil hjem til de tre barna i familien: Peter, Jaimie og Hope. Dermed starter den lange veien gjennom villmarken i USAs Sierra Mountains for å finne tilbake til hjemmet sitt. Omgitt av spenning og farer møter de tre kjæledyrene mange av skogens ville dyr, og opplever naturens sterke krefter og mange overraskelser på den utrolige reisen hjem. Filmen er basert på romanen med samme navn, av Sheila Burnford.

FORBEREDELSER TIL FILMEN
Finn Amerika og Sierra Mountains på kartet. Det er langt fra her vi bor. Når du ser filmen kan du legge merke til om du synes naturen og omgivelsene ellers, er lik Norge. Hva er likt? Hva er ulikt? Gjør deg kjent med hva dyrene og menneskene i filmen heter.
Har du selv et kjæledyr du er glad i? Har dere noen gang måttet være fra hverandre lenge? Fortell. Har du vært i villmarken sammen med noen? Hva så og hørte du? Fortell. Hvilke dyr tror du lever i de områdene du har vært? Vi sier at katten har ni liv. Hva betyr det, og hvor kommer uttrykket fra?

ETTERARBEID

Generelt
Fortell hva historien handlet om. (De faktiske forhold, men også om vennskap, om hjelpsomhet, om betydningen av å høre til en familie, om det å få en ny far, om likestilling, om dyr). Hvem var hovedpersonene i filmen - dyrene eller menneskene? Hvordan vil du beskrive Sassy, Chance, og Shaddow? (Utseende, humør, holdning til livet osv...) Tror du dyr kan snakke og tenke slik filmen viste oss? Er alt vi ser på film virkelighet? Er det sant at dyr kan finne hjem over lange strekninger?
Hvilke dyr så vi i løpet av filmen? Hvilke er husdyr og hvilke er ville dyr? Fins disse eller tilsvarende i Norge? Har du et favorittdyr som lever i villmarken? Hvilket?
Hva synes du om at kjæledyrene ble sendt vekk fordi familien måtte flytte for en periode? Skulle Bob latt være å ta jobben som gjorde at de måtte flytte? Hva ville skjedd da? Kunne familien ha løst problemet på en annen måte? Hvordan? Hva slags arbeid hadde moren til Peter, Jaimie og Hope? Tror du hun likte arbeidet sitt?
Mannen i filmen var ikke faren til barna. Når i filmen beynte barna å kalle ham "pappa"? Hva tror du han syntes om det? Hvor tror du den virkelige faren til de tre barna var? Hva tror du barna syntes om at moren og faren ikke bodde sammen?
Filmen viser mye urørt natur. Slik natur har et rikt dyre- og planteliv. Hva kan 1 det rike dyrelivet i Sierra Mountains eller andre steder - f.eks. i Norge? Hva kan vi gjøre for å ta vare på dyrenes områder? Hvorfor er det viktig?

Forming/drama/musikk
Kan klassen din sanger om ulike dyr? Lag en liste, og arranger en liten dyresangkonsert for noen. Lag musikk/lyder som kan illustrere Sassy, Chance og Shaddow når de er redde, lei seg, glade, overrasket osv. Vis ved å mime hvordan hunder og katter uttrykker at de er triste, lei, glade, sinte, lengter, sultne osv. Lag et teaterstykke av historien om Sassy, Chance og Shaddow. Kan hunder og katter drømmer? Tegn det du tror de tre kjæledyrene drømte den natta de var så redde. Lag en utstilling av husdyr og ville dyr du kjenner. (Tegning, plastelina, leire, kongler el.l.)

Filmkunnskap
Hva var det første bildet filmen viste? Hva tenkte du da? Hvor i filmen syntes du det var skummelt? Hvor syntes du det ble trist? Hvor ble du glad? Beskriv hvorfor. Når bjørner og fjelløver viste seg ble det skummelt fordi vi vet de er farlige. Men de som lager film bruker også mange teknikker for å gjøre det spennende: for eksempel nærbilder, hurtig skifte av scener(hurtig klipp), og sterk eller plutselig lyd. Husker du hvor dette ble gjort i filmen?
Vi blir fort "på lag med" Sassy, Chance og Shaddow. På den måten blir vi mer med på det dyrene opplever, og mer med i filmen, med alle følelsene våre. Filmskaperen brukte mange metoder for å få det til, for eksempel kameraposisjon fra dyrenes ståsted (froskeperspektiv), og gjennom dyrenes samtaler som bare vi tilskuere hørte. Kan du huske hvor i filmen dette ble gjort? Fortell historien med en annen slutt - gjerne ved å tegne siste scene.


 

Filmstudieark

Forfatter:Cesilie Tanderø
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Naturfag , Samfunnsfag , Engelsk
Tema:Miljøvern og naturvitenskap, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Cesilie Tanderø
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.