Filmstudiearket om
Anita og meg inneholder en innføring til læreren på norsk og arbeidsoppgaver til elevene på engelsk.
HANDLINGSREFERAT
Vi befinner oss i West Midlands, England og året er 1972. Meena er en skolejente og av indisk opprinnelse. Hun bor sammen med foreldrene og er bosatt i landsbyen Tollington. Hun drømmer om å bli en ?blondineforfatter? når hun blir voksen.
I nabohuset flytter en dag den frilynte, blonde og vakre Anita - datteren av en ?alenemor? - inn. Hun blir leder av en tøff jentegjeng, ?Wenchene?, som stjeler godter fra den lokale butikken. Etter å ha hjulpet Anita med å rømme fra butikken, blir Meena med i gjengen. Sammen med Anita utforsker hun en park, der det visstnok skal bo en Yeti, en avskyelig snømann. Og når Meena bruker det grove språket som Anita har lært henne foran foreldrene, blir hun sendt til sengs, bare for å snike seg ut for å dra til tivoliet med Anita.
?Wenchene? stjeler kirkekollekten og når Meena blir tatt, skylder hun på kusinene sine. Foreldrene forbyr henne likevel å være sammen med Anita, og de ser etter en snobbete skole å sende henne til. Men da Anitas mor blir sammen med en pølseselger og drar fra Anita, aksepterer foreldrene til Meena Anita igjen.
Anita begynner å gå ut med Sam, en voldelig unggutt. Etter et rasistisk motivert overfall, som Anita er vitne til og bifaller, blir en venn av Meenas foreldre sendt til sykehuset. Meenas bestemor kommer på besøk fra India; og selv om hun er gammel, skremmer hun bort overfallsmenn med kniv, noe som imponerer Meena og får dem til å bli gode venner. Når Sams gjeng lager bråk på kirkens sommerbasar, oppdager Meena at det var Sam som hadde vært ansvarlig for det rasistisk motiverte overfallet. Hun rir mot Sam og Anita på hesteryggen, men faller og skader seg selv.
Etter å ha blitt frisk igjen, konsentrerer hun seg om å skrive. Når hennes onkel kollapser og blir sendt på sykehuset, må hun bli igjen hjemme og passe på huset. En kveld oppdager hun sammen med Anitas lillesøster Anita i ferd med å ha sex med Sam i parken. Dette fører til en slåsskamp mellom Meena og Anita, og de faller begge to i vannet. En hippie som i all hemmelighet bor i parken ? den før nevnte Yetien - redder dem for så å forsvinne igjen.
Meenas fortelling om denne episoden blir publisert i jentabladet ?Jackie?, og etter eksamen får hun stipendet til den snobbete skolen. Før hun drar, viser hun Anita dagboken sin, fortsatt fylt av beundring for henne, og de blir venner igjen.
TIL LÆREREN
Anita &smeg er en film om vennskap, rasisme, oppvekst og det å satse på å oppfylle sine drømmer. De forskjellige karakterene er malt med bred pensel, så det vil være lett for elevene å skrive om filmen.
Midt-England på begynnelsen av sytti-tallet var preget av arbeidsløshet, streiker og mye fattigdom. I tillegg var det vel på den tiden at barna til den første generasjonen med innvandrere begynte å bli voksne og ta avstand fra sine foreldre og sin kultur, noe som skapte helt spesielle problemer. I så måte er jo filmen i høyeste grad aktuell den dag i dag.
Meena beundrer Anita grenseløst, i og med at hun er alt Meena ikke er og det som hun kanskje ser på som det vestlige ?ideal?. Blond, frilynt, eldre og ganske respektløs. Samtidig er Anita også den eneste som aksepterer Meena som en venn, og tross deres turbulente forhold er det vel ikke rart at Meena fortsatt søker hennes aksept, selv om Anita søker kjærlighet og vennskap andre steder. Alle de andre forlater henne jo. Sam kan man vel se på som en forløper til ?skinheads? og de mer nasjonalistiske etterfølgerne.
Arbeidsoppgavene under er bare forslag til måter å arbeide med filmen på, alt etter hvor lang tid man ønsker å sette av til for- og etterarbeid. Oppgavene er på engelsk.
ARBEIDSOPPGAVER
BEFORE YOU WATCH THE FILM:
? What was the situation in Mid-England like in the early seventies?
? What kind of relationship was there between England and India in the past centuries?
? As you know India was a part of the British Empire, what conflicts do you think that caused?
AFTER HAVING SEEN THE FILM:
REVIEW:
? Write a review about ?Anita &sMe?, minimum ¾ A4 page, maximum 1½ page
? Divide into groups of three, read your own review for the two others and make comments to each other. Pretend that you haven?t seen the film. Do you understand the summary? Did you get any sense of the film?s style, humour, mood etc.? Did you understand why the critic liked/didn?t like the film?
? Rewrite your review, taking notice of the comments you got from the others, making your point of view clearer.
? Find reviews of the film on the internet, read them together, and discuss if the critic has made his argumentation clear, if his attitude towards the film is positive or negative, and whether you agree with his opinions.
QUESTIONS ABOUT THE FILM:
Meena and her family:
? Why did Meena's parents move to England?
? How does Meena's grandmother influence her way of cultural belonging.
? In what way does the interest of Meena's parents collide with Meena's?
? Meena's mother reacts in a certain way when she finds out that their family friend has become a victim of a racist motivated assault. How and why?
? There are many episodes involving the aunt, uncle and cousins of Meena in the film. What part do they have in the film?
? Describe one of the episodes in the film involving their Indian way of life.
Meena and Anita:
? Why do you think Anita?s acceptance is so important to Meena?
? How would you describe the character of Anita?s mother, and her relationship with Anita, compared to the character of Meena?s mother and their relationship?
Meena:
? How are Meena's stories accepted at school?
? Meena is becoming a teenager throughout the film, how does she react to that and her mother?s pregnancy?
? ?The Yeti saved my life,? Meena mentions at the end. What does she refer to when she says that, and can it be interpreted in another way?
Anita:
? Why do you think Anita is so afraid of being left alone?
? Why do you think Anita was watching the assault without doing anything?
Other:
? In what way does the film handle the race issue?
? Are there any differences in how English people are presented compared to Indian people?
? How does Sam?s character develop throughout the film?
? There?s an ongoing conflict between the lady in the local shop and the local priest. What was the conflict about?