Filmweb
 
 

Hop

Hop er en film som passer spesielt godt til pensum i samfunnsfag i 10. klasse. Filmen tar opp tema som innvandring og forskjellene mellom fattig og rik, u-land og i-land.

HANDLINGEN
Unge Justin bor sammen med faren sin. De er ulovlige innvandrere til Belgia, fra Burundi i Afrika, og må passe seg for ikke å bli avslørt av fremmedpolitiet. Men for å få se en viktig tv-overført fotballkamp med sin store helt, kongoleseren Emile M?Penza, stjeler Justin naboens tv-signaler. Naboen hevner seg ved å kaste tv?n ut av vinduet og ned på en parkert bil. Politiet blir koblet inn og arresterer faren. Justin kommer seg unna og treffer den gamle anarkisten Frank og hans venninne, Gerda, som tar seg av Justin i fredelige, trygge omgivelser utenfor byen. Frank drev en gang med bombeaksjoner for å presse politikerne. Historiene hans setter griller i hodet på Justin, som etter hvert blir ganske desperat i sin iver etter å få frigjort faren. Justin vil vise at han nå ikke lenger er en gutt, men kan regnes som en mann. Men i hans tradisjon skjer det bare når man har temmet en elefant. Og da må man kunne trikset med et HOP. Også i overført betydning. Justin legger en plan og leter etter riktig tid og sted


OM REGISSØREN
Dette er regissør Dominique Standaerts spillefilmdebut. Han ble født i Bombay i 1957, vokste opp i USA og Rwanda, før han kom til Belgia og tok sin utdannelse der. Han har tidligere laget flere prisbelønte kortfilmer. Filmen er skutt med digitalkamera, og har vunnet flere priser:
Beste film ved Oulu filmfestival. Beste skuespiller og beste musikk: Joseph Plateau Awards 2003. Cine Junior festival 2003: beste film og publikumsprisen.

FORSLAG TIL FORBEREDELSER
La elevene finne Burundi, Kongo og Belgia på kartet og samle noe informasjon om landene. Snakk om hvorfor noen mennesker flytter fra landet sitt og bosetter seg andre steder. Hvilke begrunnelser kan en fra Norge og en fra Burundi ha for å ønske å bosette seg i Belgia? Hvem av dem får tillatelse etter internasjonale avtaler? Hva syns du om det du finner ut? Hva tror elevene mennesker opplever, tenker og føler når de hele tiden må leve i frykt for politiet?

La elevene finne ut hva slags innvandringspolitikk vårt eget land har. Hva er likheter og forskjeller på norsk innvandringspolitikk kontra andre land i Europa? Hvordan er dette i resten av verden? Finn ut hvilke utlendinger som drar til Burundi, og hvorfor (ressurspersoner, hjeleparbeidere, emigranter, turister, ingen
)?

FORSLAG TIL ETTERARBEID
Til historien
Lag et referat av filmens innhold. Hva var åpningsscenen, hvordan utviklet historien seg, hvilke karakterer blir vi kjent med, og hva sluttet filmen med?

Snakk med elevene om de forsto hva et HOP er? Faren forteller det slik til politimannen:
?En pygmé regnes kun som en mann når han har temmet en elefant. Det gjør han ved å smøre seg inn med elefantmøkk, så elefanten, som har en meget godt utviklet luktesans, ikke skal lukte mennesket. Da smyger pygmeen seg inn under elefanten, legger et tau rundt ballene dens og strammer til elefanten går ned i kne.?

Faren til Justin oppgir falsk kongolesisk identitet til politiet. Det blir raskt avslørt, og politiet 1r med å sende faren til Kongo, i stedet for Burundi der han kommer fra, dersom han ikke oppgir hvor sønnen er. ?Skal dere gjøre en HOP på meg nå?? spør faren politiet når de avhører ham om hvor sønnen befinner seg. Snakk om betydningen av historien om hvordan man gjør et HOP. På hvilken måte er anekdoten relevant til det som skjer i filmen? Har du andre eksempler på slike metaforer? I hvilke sammenhenger brukes elefanten i filmen. Hvilken betydning får denne symbolbruken for historien?

Om innvandring og flyktninger
Europeisk rasisme kombinert med strikt innvandringspolitikk kan skape en eksplosiv desperasjon, slik denne fiktive historien forteller. Filmen gir en stemme til dem som ikke oppleves som ?ekte? flyktninger i Europa i dag. Finn ut hva FNs definisjon av en flyktning er. Diskuter hvordan det rike Europa behandler uønskede mennesker.

Inviter til en samtale om hvordan flyktninger kommer inn i Europa i dag (blant annet fra Marokko til Kanariøyene, Gibraltar og Spania). Hva skiller en økonomisk flyktning fra en humanitær eller reell flyktning?

Schengenavtalen definerer EUs ytre grenser og er et passfritt område innenfor EU. Finn ut hvem som er medlemmer. Hvilke grupper flyktninger har vi i Norge i dag. Fra hvilke land kommer de, og med hvilken begrunnelse?

La elevene snakke om når og hvor det etablerte seg norske flyktninger. (Norge hadde reelle flyktninger til Sverige under andre verdenskrig. Og mange nordmenn var økonomiske flyktninger til USA i flere perioder.) Hvilke negative og positive forhold fører flyktninger og innvandring med seg?

Etikk og moral
Justins reaksjoner og handlinger kan virke svært overdrevne. Diskuter om de virker realistiske. Hva er moralen i filmen slik filmen er fortalt? Samsvarer dette med elevenes eget syn på etikk og moral? Kan hvem som helst av oss bli tvunget til desperate handlinger i en lignende situasjon? Hva kunne Justin ha gjort i stedet for å 1 med dynamitt for å løse sin desperate situasjon? Hva er kjernen i problemet, slik elevene ser det?

?Alfred Nobel er mannen bak fredsprisen? forteller Frank til Justin. ?Men han er også mannen som fylte jorden med dynamitt! Begin, Kissinger og Sadat brukte alle dynamitt. Men også alle fikk fredsprisen. Det er et merkelig grenseland mellom en slik pris og terrorisme.? Diskuter denne betraktningen.

Frank nevnte tidlig i filmen at Atomia, molekylbygningen på verdensutstillingen, hadde vært et bra symbol å blåse i lufta for å få sagt sin mening. Derfor forsto han hvor Justin hadde rømt med pengene og dynamitten. Savnet av faren ledet Justin til desperate handlinger. Opplever elevene at filmen tar stilling til denne type handling? Diskuter slike desperate ønsker, med tanke på verdenssituasjonen i dag. Påvirker budskapet i en film oss til å handle i den ene eller annen retning? Hva kommer det an på?

?Hvem er du? Hvor kommer du fra? Hvor skal du?? spørres det i filmen. Diskuter dette og la elevene skrive ned sine egne svar.

Film- og mediekunnskap
Troverdighet
Filmen framstiller politiet med kun egenskaper som rå, brutale og uvennlige. Er dette troverdig? Lag en liste over hvordan filmen framstiller karakterene (klær, oppførsel, egenskaper, utseende
). Hvilke av rollefigurene framstilles positivt og hvilke framstilles negativt? Hva syns du om filmens casting (utvalg av skuespillere)? Hvem er troverdige, hvem er ikke? Hvilken betydning har det for fortellingen at fotballspilleren Emile Mpenza spiller seg selv?

Identifikasjon
Hvordan blir vi som tilskuere på parti med noen av rollene i en film, og ikke med andre?

På hvilken måte mener elevene folk påvirkes av rollemodellene de ser på film? Hvordan opplever de at de påvirkes selv?

Svart/hvitt
Kontrastene er mange i denne filmen. Diskuter om bruken av svart/hvite bilder bidrar til å forsterke filmens budskap og/eller tydeliggjøre filmens karakterer? Snakk eventuelt om hvordan.

Anmeldelse
La elevene skrive sin anmeldelse av filmen. Tips til hvordan en anmeldelse kan skrives finner dere blant annet på nettstedet www.mzoon.no. Sammenlign gjerne elevenes anmeldelser med hva avisene skriver i sine anmeldelser (søk på nett).

Fransk som fremmedspråk
Dialogen i filmen er på både fransk og flamsk. Sett deg inn i hovedtrekkene ved Belgias språkpolitikk med to språk (fransk og flamsk). Sammenlign med norsk språkpolitikk og praksis. Hvilket/hvilke språk snakkes i Burundi?

Gjengi filmens innhold, gjerne ved hjelp av en rekke nøkkelord, på fransk.


 

Filmstudieark

Forfatter:Cesilie Tanderø
Klassetrinn: [10. trinn, Videregående]
Fag: Fremmedspråk , Mediefag , Samfunnsfag
Tema:Konflikt/krig og menneskerettigheter, Likestilling/kjønnsroller, Oppvekst/familie, Politikk og samfunn
 

Fakta

Forfatter:Cesilie Tanderø
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.