Filmweb
 
 

Gutten som ville være bjørn


Emneord: eventyr og sagn, Grønland, Inuitter, dyr, isbjørner, tilhørighet, animasjon.

FILMENS INNHOLD


Langt inne i på fjellet, i en hule, blir det født en liten isbjørnunge, som dør like etter fødselen. Isbjørnhunnen sørger dypt etter å ha mistet ungen sin og ønsker bare å dø. Isbjørnmaken vet ikke hva han kan gjøre for å gi henne livsmotet tilbake.

Samtidig, i en hytte i nærheten, blir det født en sunn og frisk liten menneskegutt. Foreldrene er fra seg av lykke, og kaller ham for Lillebjørn. Etter noen dager oppdager isbjørnhannen den lille babyen. Han stjeler barnet og tar det med seg til isbjørnmammaen, som tar det lille barnet til seg. Gutten vokser opp sammen med isbjørnhunnen og lærer alt det en isbjørn må kunne for å overleve.
Foreldrene til det lille guttebarnet sørger dypt over at han er tatt fra dem. Mannen sverger på at han vil bringe gutten tilbake og drepe isbjørnen. Etter en lang stund finner han frem til isbjørnmammaen. Han dreper henne, og tar gutten med seg hjem igjen. Men Lillebjørn kan slett ikke finne seg til rette hos menneskene. Han har allerede utviklet isbjørntrekk. Etter en tid flykter han derfor tilbake til fjellet for å finne ut av hvordan man blir en ekte isbjørn. Der får han tre oppgaver av Ånden i fjellet: Å kjempe mot havet, mot Nordavinden og Ensomheten. Greier han dette, er han en ekte isbjørn!

FILMENS BAKGRUNN


Gutten som ville være bjørn er skapt av Jannik Hastrup på grunnlag av en historie skrevet av Bent Haller. Haller har også utarbeidet filmmanuskriptet i samarbeid med franskmannen Michel Fessler. Filmen er en dansk-fransk-norsk co-produksjon til i alt 33 millioner dk. Produksjonen, dvs. animasjonsarbeidet, startet i januar 2001 og pågikk i 18 måneder. Den tunge kunstneriske delen av arbeidet som design, animasjon og penselstrøk har foregått i Danmark, mens et fransk computer-animasjons-studie har tilført bildet farger på figurene, glitrende vann, skinnende lys, snø og andre vesentlige animasjons- og kameraeffekter. Selv om historien har karakter av eventyr og sagn, er det gjort en omfattende research for å gi et troverdig bilde av lyset, fargene, lydene og den stemning og kultur som karakteriserer Grønland.

Filmens regissør
Jannik Hastrup ( f. 1941) regnes som en veteran i dansk animasjonsfilmsammenheng. Han har siden 1960-tallet produsert og regissert over seksti animasjonsfilmer for alle aldersgrupper. Mest kjent er han kanskje for sine Cirkeline-filmer, som ble vist første gang i barne-tv tidlig på slutten av 60-tallet. På slutten av 90-tallet laget han to nye filmer om Cirkeline. I 1984 ins1rte Jannik Hastrup tegnefilmen Samson og Sally etter Bent Hallers roman Kaskelotternes sang. Det var den første danske, helaftens tegnefilm siden Fyrtøjet fra 1946, og dette ga startskuddet til et fruktbart samarbeid mellom Jannik Hastrup og Bent Haller. Paret har høstet stor anerkjennelse både i Danmark og i utlandet og filmene deres har mottatt en rekke priser filmfestivaler verden over. I tillegg til sine spillefilmer står Jannik Hastrup bak 60 kortfilmer.



SPØRSMÅL TIL FILMENS INNHOLD


1. Hva slags inntrykk sitter du igjen med etter å ha sett filmen? Snakk sammen/gi uttrykk for umiddelbare reaksjoner: Hva var morsomt? Hva var skummelt? Hva var trist? Likte du filmen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

2. Forsøk å fortelle/skrive til en venn, som ikke har sett filmen, hva den handlet om.

3. Hvor foregår filmen?

4. Hvem er hovedpersonene i denne filmen?

5. Hva skjer med Lillebjørn etter at han blir tatt fra mammaen sin?

6. Hvordan har han det sammen med isbjørnmammaen? Hva lærer hun ham?

7. Hva skjer når pappaen til Lillebjørn dreper isbjørnen og tar gutten med seg hjem igjen? Trives han hos sine ekte foreldre? Skjønner de hva han sier?

8. Hvem håpet du skulle få Lillebjørn? Den ekte mammaen hans eller isbjørnmammaen? (Endrer vår sympati seg underveis i filmen? )

8. Hvem er Ånden i fjellet?

9. Hvorfor flykter gutten til Ånden i Fjellet? Hvilke tre oppgaver får han her?

10. Greier han å løse de tre oppgavene?

11. Hva skjer mot slutten av filmen, når Lillebjørn nok en gang blir tatt med hjem igjen?

12. Hvordan ender filmen?

FORDYPNINGSOPPGAVER


For alle
1. Hvordan ville du at filmen skulle sluttet? Likte du den slik den var? Hvorfor? Hvorfor ikke? Kan du dikte en ny slutt der gutten likevel kommer hjem til sine foreldre. Hvordan går det med ham etter hvert som han blir eldre?

2. Hvis du kunne gjøre noe som egentlig er umulig, hva ville du gjøre da? Bruk fantasien og skriv en liten fortelling om dette. Eller tegn en tegning som viser hva du er i stand til!

3. Lag en liste over de dyrene vi møter i filmen. Finn ut litt mer om hvert av disse.
Hva slags dyr kunne du tenkt deg å være? Hvorfor det? Hva slags egenskaper har dette dyret?

For de største
4. Hva finner vi av typiske eventyrtrekk i denne historien?

5. Den rare og morsomme ravnen vi møter i filmen, dukker ofte opp når det er litt trist eller skummelt. Tenk over hvordan filmen hadde vært uten denne fuglen. Snakk om hvordan humor ofte kan gjøre at skumle eller triste scener ikke skremmer oss for mye.

6. Det finnes sanne historier om menneskebarn som har vokst opp hos dyr. Prøv og finn mer ut om disse. Kanskje kan dere trekke paralleller til det dere har sett i denne filmen?



FILMKUNNSKAP (til læreren)


Animasjonsfilm
Gutten som ville være bjørn er en animasjonsfilm. Snakk om hvilke muligheter man har i tegnet film i forhold til realfilm (med ekte mennesker og dyr). Kunne denne historien vært fortalt som realfilm? Pek på fargebruken i filmen. Hvordan har animatøren valgt å fremstille Grønlands naturrike?

På Norsk filminstitutts hjemmesider finner du råd og tips om hvordan du kan arbeide med animasjonsfilm på ulike nivåer. Se : www.nfi.no/barnunge/

Musikk som virkemiddel
Snakk om hvordan musikk er med å skape stemninger i en film. Og ikke minst kan underbygge historiens dramaturgi. Hvordan ble musikken brukt under jaktscenene i denne filmen, for eksempel? Hvilke instrumenter ble brukt?

LÆR MER OM GRØNLAND


Filmen foregår på Grønland. Finn ut mer om folket som bor der, historie, kultur, klima, natur og dyreliv. Del gjerne opp i grupper som kan fordype seg i ett av temaene, og lag en felles presentasjon etterpå. Se for eksempel:

http://www.vokslevfriskole.dk/greenland_eskimoer.htm

Aktuelle filmer fra Filmbutikken, Norsk filminstitutt:
Vi i Norden ? 3 ( geografiserie fra Norden)
Vikinger i vesterled





 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Naturfag , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Eventyr/fantasy, Miljøvern og naturvitenskap, Oppvekst/familie
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.