Filmweb
 
 

AMADEUS

Om filmen Amadeus
Amadeus ble første gang lansert i 1984. Den gang fikk filmen hele åtte Oscar. Blant annet for beste film, beste mannlige skuespiller og beste regissør. Relanseringen av filmen er en såkalt ?directors cut?, som innebærer at regissøren har ferdigstilt filmen slik han helst skulle sett den i 1984. Det betyr 20 ekstra minutter.
Amadeus er filmet i Praha, for å få et så tidsriktig bymiljø som mulig. Praha har hele bydeler som er bevart og praktisk talt uforandret siden 1700-tallet - både innvendig og utvendig. Filmteamet fikk blant annet disponere det berømte Tyl-teateret i Praha, hvor Mozart i sin tid selv dirigerte Don Juan. Også klaverinstrumentene vi ser i filmen og de andre instrumentene, er slik de var på Mozarts tid.
Filmen baserer seg på et teaterstykke av Peter Schaffer. Forfatteren har hele tiden understreket at filmen ikke er en objektiv Mozart-biografi, snarere en fantasi over temaer fra Mozarts liv. Filmens regissør Milos Forman er en kjent skikkelse og står blant annet bak filmer som Man on the Moon, Valmont, Hair og Gjøkeredet.




Filmens innhold
Hoffkomponisten Antonio Salieris møte med den unge Mozart blir starten på et forhold preget av sterk sjalusi og etter hvert hat. Antonio Salieri lider under den ublide skjebne å være komponist samtidig med Mozart, og blir rystet når han møter Mozart for første gang. Både over hans usømmelige oppførsel, men likefullt over hans guddommelige talent. Salieri bestemmer seg for å gjøre alt for at Mozart ikke blir anerkjent for sine talenter. Gjennom Antonio Salieri beretning tas vi med inn i Wolfgang Amadeus Mozarts liv.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 ? 1791)
Født i Salzburg, og sønn av fiolinisten og komponisten Leopold Mozart. Faren ble hans første læremester og tok ham med rundt i Europa til forskjellige fyrstehoff. Wolfgang startet med sine første komposisjoner i 4-årsalderen.
Da Mozart var tolv, hadde han turnert over hele Europa som utøver og komponert mange musikkverk, blant annet tre operaer. Allerede da var han internasjonalt anerkjent både som utøver og komponist. Han bodde først i Salzburg, så en kort periode i Paris, men tilbrakte største delen av sitt liv i Wien. Mozarts skaperkraft ble bare større med årene. Han hadde en utrolig allsidighet og effektivitet i sitt arbeid med ulike komposisjoner. Over 600 enkeltverk er oppført i Köchels katalog.
Mye tyder likevel på at Mozart var en ganske alminnelig mann, ganske frivol i språkbruken uten særlig forretningssans. Han klager ofte i brevene sine over lave honorarer, men myten over hvor fattig han var, er overdrevet, i følge musikklitteraturen. Mozart holdt færre konserter de siste årene han levde, og inntektene ble redusert. Hva Mozart egentlig døde av, er det ingen som vet.
Tyfus, økonomiske problemer og overanstrengelse kan ha vært medvirkende årsaker til hans tidlige død. Han ble gravlagt i en massekirkegård, uten noen form for seremonier. Ingen vet hvor graven befinner seg.

Antonio Salieri (1750 ? 1825)
Italiensk komponist. Hoffkomponist og dirigent i Wien. Skrev ca. 40 operaer.
Han komponerte også endel kirke- og instrumentalmusikk. Salieri var en ettertraktet pedagog, og han underviste en periode både Beethoven og Schubert.
Ryktene om at Salieri skal ha tatt livet av Mozart mangler bevis.
Men det finnes nok av brev og vitneutsagn som bekrefter at Salieri fryktet og foraktet Mozart, og brukte sin innflytelse ved hoffet til å ødelegge hans karriere.

Oppgaver etter filmen

1. Gi en kort karakteristikk av filmens hovedpersoner. Hvordan er de ulike karakterene skildret? Synes du de er troverdige?

2. Mozart ble regnet som et vidunderbarn. Hva innebærer en slik betegnelse?
Kjenner du til noen andre vidunderbarn?

3. Sett deg inn i Mozarts biografi. Sammenlikn dette med filmens fremstilling av Mozarts liv.

4. Finn ut mer om Antonio Salieri. Hvordan fremstilles forholdet mellom de to komponistene i musikkhistoriske verk?

5. Diskuter på generelt grunnlag hva som kan utløse misunnelse og sjalusi?
Relater deretter diskusjonen til forholdet mellom Salieri og Mozart.

6. Hva slags kår hadde kulturlivet i Europa på den tiden Mozart levde?
Sammenlikn med Norge i samme tidsrom

7. Filmen inneholder detaljerte miljøbeskrivelser fra Mozarts tid.
Noter ned minst fem elementer som er tidstypiske.

8. Hvilket øyeblikk i filmen vil du karakterisere som filmens høydepunkt/klimaks?

9. Hvilke filmscener gjorde størst inntrykk på deg?

10. Skriv en anmeldelse av filmen.



Bli kjent med musikken

1. Mozarts musikk blir av mange betegnet som ?lett og lystig?.
Hvordan harmonerer dette med Mozarts personlighet og hans eget liv, synes du?

2. Det henvises i filmen til ?den tyske og italienske skole?. Finn ut mer om disse retningene. Hva representerte de ulike skolene?

3. Hvilke operaer gjenkjenner du i filmen?

4. Velg ut en av Mozarts operaer og bli nærmere kjent med musikken. Klassen kan f.eks deles i grupper som skal presentere hver sin opera for de andre elevene. Når ble den skrevet? Hva handler den om? Hvem ble den skrevet for? Hvilken livsfase var Mozart i da han skrev den?

5. Lag en liste over Mozarts mest berømte verk. Lytt til noen av dem. Hvordan opplever du det du hører?

Seks ting å tenke på når du lytter til musikk:
( Kilde: A. Waugh: Klassisk musikk ? lytt på nytt?)

? Følg musikkens musikalske stemning. Hva slags stemning begynner musikken med? Hvor ofte skifter stemningen? Hva skjer i musikken for å få den til å endre seg?
? Signaliserer musikken harmoni eller uro og kaos?
? Antyder musikken en spesiell historisk periode?
? Er det noen refrenger eller melodier som stadig vender tilbake?
? Hva slags ?bilder? fremkaller musikken i hodet ditt?
? Tenk også etter hvordan omgivelsene vi hører et musikkstykke i har innvirkning på vår opplevelse av musikken.



Filmkunnskap

1. Peter Shaffers skuespill Amadeus har blitt oppført flere ganger i Norge. Filmen Amadeus fikk likevel mer oppmerksomhet da den kom enn teaterstykket. Diskuter årsaker til dette? Hvilke virkemidler har en filmregissør som en teaterregissør ikke har? Er det riktig å sammenlikne to slike kunstuttrykk?

2. Filmens anslag er et avgjørende øyeblikk for møtet mellom filmen og dets publikum. Hvordan opplevde du filmens begynnelse? Hva slags tanker setter det i gang hos deg? Hva får vi vite? Blir vi inspirert til å se mer?

3. Amadeus bærer i seg klare trekk av drama-sjangeren. Finn ut mer om filmsjangere generelt og drama-sjangeren spesielt. Hva finner vi i filmen av typiske dramatiske trekk?

4. Handlingen i filmen foregår på to tidsplan. I såkalte flashbacks går vi tilbake i tid. Hvem binder sammen filmens historie? Hva gjør den tydelige fortellerposisjonen med vår seeropplevelse?

5. Legg merke til hvordan musikken understøtter filmens handling. I filmen får dette virkemiddelet nærmest en ?dobbel? effekt. På hvilken måte?



Mer Mozart?
Her er noen av Mozarts mesterverker i følge boken ?Klassisk musikk - lytt på nytt?:

Orkester
1778 Sinfonia Cocertante
1786 Klaverkonsert i A-dur
1786 Hornkonsert i Ess-dur
1786 Klaverkonsert i C-dur
1787 Eine Kleine Nachtmusikk ? Serenade for strykere
1788 Symfoni nr. 40 i g-moll
1788 Symfoni nr. 41 i C-dur, ?Jupiter?
1791 Klarinettkonsert

Kammermusikk
1787 Strykekvintett i g-moll
1789 Klarinettkvintett

Operaer og korverk
1783 Messe i c-moll
1787 Don Giovanni
1789 Così fan tutte
1791 Die Zauberflöte
1791 Requiem i d-mollens


 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [Videregående]
Fag: Musikk , Mediefag , Samfunnsfag
Tema:Historie, Kunst
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.