Filmweb
 
 

Salaam Bombay


OM FILMEN:



Vel 30 år gammel er Mira Nair, indisk- født og Harvard-utdannet. I sin første spillefilm forteller hun om ti-åringen Krishna, som kjemper for å slå seg fram som chaipau, te- og brødbærer, blant gatebarn, bondefangere, horer, halliker og pushere i Bombay. Krishna har en gjeld å betale - og sin menneskeverdighet å bevare. Salaam Bombay handler om å være rettferdig og å øve rettferdighet, om universelle verdier og verdikonflikter.

Bruk i skolen
Som det går fram av introduksjonen, er dette en film som formidler verdighet, mot og varme. Men samtidig viser filmen et utsnitt av indisk virkelighet som media ofte blir kritisert for å overfokusere på i forbindelse med fattigdom og utnytting i utviklingsland. Filmen er ikke selvopptatt medlidende, men det vil være riktig å gjøre elevene oppmerksomme på bredden og den kulturelle rikdommen i det indiske samfunnet før en ser filmen, evt. som en del av et større arbeid om India.

Noen opplysninger
India er det land i verden som produserer og konsumerer mest film, og Bombay er Indias filmsentrum. "Filmen i filmen" er nok mer typisk for den indiske filmindustrien enn Salaam Bombay.

OPPGAVER TIL FILMEN
Klassesamtale for å klargjøre handlingsforløp og tema i filmen.
Stikkord: sirkus - togtur - tebærer - møte med Sweet Sixteen - Manju og moren - guttefellesskapet - "banken" - innbrudd - undgdomsfengsel - Babas rolle i forhold til Chillum, Manjus mor, Sweet Sixteen, Krishna - oppgjør - elefantfesten.
Person- og miljøbeskrivelse:
Kan f.eks. gjelde grupper: "guttegjengen", "jenter og voksne kvinner", "mennene". Forholdet mellom personene.

  • Hvorfor må Krishna reise hjemmefra?
  • Hva slag sted er nr. 109?
  • Hvordan kom den nepalske jenta Sweet Sixteen dit? Hva skjer med henne?
  • Hvor bor guttene? Hva lever de av?
  • Hvorfor blir Krishna og Manju arrestert? Grunner til at andre er der?
  • Hvem er Baba? Hvem er avhengig av ham?
  • Hvorfor dreper Krishna Baba?

    Filmen er i sin helhet tatt opp "on location" (dvs. uten bruk av studio og kulisser), og noen av aktørene er virkelige gatebarn.
  • Hva betyr dette for resultatet?
  • Hvordan preges filmen av at filmskaperen er kvinne?

    Forslag til etterarbeid
    Skriftelig arbeid: Hva skjer med Krishna, Manju og guttene i gjengen videre?
    Prosjektoppgaver: India - sosiale, kulturelle og økonomiske forhold.
    Barn og ungdoms levekår i fattige land.
  • Hvordan er situasjonen?
  • Hva kan gjøres for å bedre levevilkårene?
    Sammenlign barnearbeid i fattige land med barnearbeid i Norge tidligere.
    Stikkord: type arbeid - utbredelse - årsaker - konsekvenser - lovreguleringer, evt. forbud - internasjonalt/nasjonalt arbeid for å stoppe barnearbeid.


 

Filmstudieark

Forfatter:Heidi Winther og Aud Oftedal
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Samfunnsfag
Tema:Historie, Konflikt/krig og menneskerettigheter, Oppvekst/familie
 

Fakta

Forfatter:Heidi Winther og Aud Oftedal
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.