Titanics ti liv

Liv og Thomas er bestevenner. De er 12 år og bor i samme bygård i Oslo. Allerede i begynnelsen av filmen forstår vi at Liv ser noe som ingen andre ser. Hun blir skremt av en sort katt med grønne øyne som plutselig dukker opp. Leiligheten hun bor i, holder på å bli pusset opp. Bak en vegg i kjelleren avdekkes en hemmelig bod. Liv ”ser” hendelser som ingen kan forklare, og hun blir lagt inn på sykehus etter å ha besvimt i kjelleren.
Legen tror hun har astma, og foreldrene er redd for at det er noe galt med hodet hennes, siden hun stadig skremmes av disse merkelige synene. Til slutt bestemmer Liv seg for å finne ut av hva dette kan være, og hvorfor hun stadig ser denne katten og andre mennesker fra en annen tid. Vennen Thomas er med på å løse mysteriet. Sammen finner de ut at det Liv ser, kan knyttes til et drama som utspilte seg i gamle dager. Familien som bodde i leiligheten Liv bor i nå, druknet alle i Titanic-katastrofen i 1914. Katten og hushjelpen var de eneste som overlevde, fordi de ikke var med på båtreisen.
Parallelt med at Liv og Thomas løser mysteriet, gleder Liv seg til å reise på en båttur med familien sin. En ny stor båt skal på sin første jomfrutur, og Liv har fått denne turen av familien i bursdagsgave. Til slutt skjønner Liv og vennen Thomas at katten fra ”den andre”siden forsøker å advare dem mot å reise – at turen vil ende med en katastrofe. Etter en dramatisk sluttjakt overbeviser Liv og Thomas båtmannskapet om at den nye båten har tekniske feil – og den mystiske katten viser Liv hvor feilen er. Alle blir reddet, katten får endelig lov til å slutte å være gjenferd og kan gå over til ”den andre siden” – som stjernestøv.
SJANGER OG VIRKEMIDLER
I filmen brukes mange sjangertrekk fra både skrekk – og actionfilmen. Her brukes særlig musikk som et bevisst virkemiddel, for å skape og underbygge stemning. Noe som også knytter filmen til skrekkfilmsjangeren, er temaet med det overnaturlige og hvordan disse sekvensene er filmet.
Læreplanen for mellomtrinnet i grunnskolen i norsk sier blant annet at eleven skal studere særtrekk ved dramatiske sjangere de arbeider med.
Spørsmål:
Hvordan vet man at man ser en skrekkfilm?
Hva kjennetegner en skrekkfilm?
Hva pleier skrekkfilmer å handle om?
Hvordan kan man si at Titanics ti liv ligner en skrekkfilm?
Beskriv musikken i filmen.
Beskriv hvordan scenene som handler om ’det overnaturlige’ er laget.
Stikkord: Lys, skygge, mørke, visuelle effekter.
DRAMATURGI - FORTELLINGENS MOTOR
Dramaturgi betyr å lære å fortelle – eller fortellerlære. Ved å vite hvordan man bygger opp en historie, kan man påvirke historien på ulike vis. Alt som er med i en historie betyr noe for handlingen. Vi snakker om fortellingens like funksjoner – hva de forskjellige delene betyr for handlingen. En fortelling er bygget opp slik:
Start – presentasjon – fordypning – konfliktoppbygging– konfliktutløsning – slutt.
Forsøk å dele filmens handling inn i de ulike delene nevnt over, med spørsmålene:
Hva skjer i åpningen av filmen? Hva får vi vite som vi husker gjennom resten av filmen? (Start)
Hvem blir vi kjent med – hva er de ulike personenes karaktertrekk: Snille, slemme, smarte osv. (Presentasjon)
Hvem blir vi mer kjent med enn andre – og hvorfor er det viktig at vi blir kjent med akkurat den personen – eller det temaet? (Fordypning)
Når i filmen begynner ting å bli problematisk eller spennende? Hva skjer da, og hvordan skjer det? (Konfliktoppbygging)
Når i filmen skjønner vi hvor viktig denne katten er – og hva skjer videre i filmen da? (Konfliktutløsning)
Hva slags følelse sitter vi igjen med etter at katten ”dør” i Liv sine armer, og hva betyr det at den blir til stjernestøv? (Slutt)
ARBEIDSOPPGAVER KNYTTET TILNORSKFAGET:
1. Skriv en filmanmeldelse av Titanics ti liv. Knytt oppgaven opp mot hva eleven har lært om ulike sjangere i litteratur.
Stikkord for en filmanmeldelse:
- Kort innholdsreferat
- En vurdering av om filmen er god eller dårlig – og hvorfor den er god eller dårlig.
Søk på nettet etter filmens anmeldelser og les disse sammen med elevene, etter at de har skrevet sine egne. La elevene fremføre tekstene for hverandre.
2. Skriv filmens handling som en fortelling. Be eleven legge vekt på miljø og personskildring, konflikt og løsning. Be eleven legge vekt på ordvalg, nyanser og variasjon i språket. Snakk om hvordan man bygger opp en spenning i en historie og hvilke litterære virkemidler som kan brukes. La elevene framføre tekstene for hverandre.
SAMFUNNSFAG/HISTORIE
Filmens handling knyttes til en virkelig historisk hendelse.
Søk på nettet slik Thomas og Liv gjør i filmen, og finn ut om Titanics forlis i 1914.
Hva var spesielt med dette skipet?
Hvor ble det bygget?
Hvor mange passasjerer var med på første turen?
KJØNNSROLLER/FAMILIE
Filmen har en aktiv jente i hovedrollen. Hun er uredd, og hun interesserer seg for tekniske ting. Diskuter om filmen hadde vært annerledes dersom det var Thomas som hadde hatt hovedrollen i filmen. Ville noe ha forandret seg med spenningen i filmen?
Hvis Liv hadde vært svart og Thomas hadde vært hvit – hadde det forandret inntrykket av Liv og Thomas i filmen?
Hva slags inntrykk får vi av foreldrene til Liv? Hva driver de med?
Hva slags forhold har Thomas og Liv? Er de bestevenner eller er de kjærester? Og hvordan kan vi se at de er det ene eller det andre?
Hva er Thomas mest redd for i filmen?
Hva er Liv mest redd for?
Diskuter om gutter og jenter er like modige – eller om man er modige på forskjellige måter og i forhold til hva?