Filmweb
 
 

Keeper'n til Liverpool

Jo er 13 år og bor sammen med moren sin Else, i et typisk tett nærmiljø på Østlandet. Her ligger skole, hjemmet og fotballbanen i umiddelbar nærhet til hverandre. Alle i klassen er opptatt av to ting – fotball og det å samle fortballkort. Det mest ettertraktede kortet er keeperen til Liverpool, og det gir enorm status å eie det kortet. Får du det kortet, blir du en skikkelig helt.

Jo er ikke så god i fotball, men han er veldig interessert i å samle kort. Jo har svært livlig fantasi, stort ordforråd og er veldig god i matematikk og flink på skolen – og særlig Tom Erik i klassen benytter seg av det. Jo gjør leksene til Tom Erik. Først for å være kamerat, men siden fordi Tom Erik presser han til det.

Tom Erik ser ut som han er 15, han har kommet i stemmeskiftet og har høy status blant de andre i klassen. Dessuten er han sønnen til den mest velstående familien på stedet – faren hans er selveste ”Caravan-kongen”. Tom Erik mangler ikke noe. Han har stilige klær og er tøff på håret - men han er en som utnytter og plager andre.

En dag kommer det ei ny jente i klassen. Mari er pen, kul og hun er både flink i fotball og matte. Jo blir veldig betatt av henne. Det viser seg at Mari ikke lar seg herje med av Tom Erik og gjengen hans, men er ei jente som vil at man skal stå opp for seg sjøl, og ikke la seg undertrykke. Da det viser seg at vennen Einar har en mørk hemmelighet, skjønner Jo at han må begynne å si fra og ikke la seg undertrykke lenger. For å vinne Maris vennskap viser han til slutt at han er ”sterk i klypa”, og vinner til slutt respekt fra resten av gjengen.

Filmens historier og hovedkarakterer

Keeper’n til Liverpool er en film som kan oppleves på flere nivå. Rammehistorien er om trettenåringen Jo, som opplever seg som en ”pyse” og ønsker å bli tøffere for å kunne bli respektert av klassekameratene.

Jo og mor

En annen fortelling er forholdet til Jo og mora, Else. I starten av filmen får vi vite at faren til Jo er død. Dette har utløst en frykt både hos Jo og Else – at alt i livet kan være farlig. Else er heller ikke så nøye med å snakke helt sant. Selv om Jo skjønner at mora er litt kjæreste med psykologen Steinar, så benekter hun det for Jo.

1. På hvilken måte blir vi kjent med Jo sin personlighet gjennom fantasiscenene der han tenker at alt går galt?

2. Er Jo en nerd? Og hva kjennetegner en nerd?

3. På hvilken måte kan såkalte ”nerder” være veldig spennende mennesker? (Stikkord: De er som regel svært kunnskapsrike og veldig smarte).

4. Hvordan påvirker det Jo at Else ber ham om å passe seg, at hun måler temperaturen hans, at hun advarer ham hele tiden?

5. Er det vanlig at foreldre advarer barna sine hele tiden?

6. Hvorfor er foreldre så redde for at det skal gå galt med barna deres?

7. Hvis foreldrene hadde deltatt mer i barnas aktiviteter, hadde de vært tryggere da?

8. Hvorfor lyver mora Else til Jo om at hun er litt kjæreste med naboen, psykologen Steinar?

9. Hvordan kan vi se på Else at hun har vært sammen med psykologen?

10. Hvordan påvirker det Jo at han har en mor som ikke helt snakker sant?

11. Hva slags forhold har Jo til ”sannheten”?

12. Hva er forskjellen mellom fantasi og løgn?

13. Er Jo selv klar over når han lyver?

14. Hvorfor føler Jo at han må fortelle noe annet enn det som egentlig er sant?

Einars hemmelighet

En tredje fortelling er om fotballtreneren og sønnene Einar og storebror Anders, som er blitt proff fotballspiller i England. Einar er en stille gutt som aldri smiler. Det viser seg at han bærer på en mørk hemmelighet. Storebroren hans er ikke proffspiller, men er kommet hjem fordi det ble for stort press på fotballkarrieren i England. Nå går storebroren til psykologen Steinar. Det er en hemmelighet faren til Einar, selveste fotballtreneren, ikke vil at skal bli avslørt. Jo skjønner at noe er galt, men tror at Einar bare er ute etter å bli sammen med Mari – og at Einar er villig til å bruke alle midler til å få henne som kjæreste.

1. Hva slags vennskapsforhold har Jo og Einar?

2. Hvorfor er det så viktig for Einar at hemmeligheten om broren ikke kommer ut?

3. Hva er Einar mest redd for skal skje, hvis hemmeligheten om broren kommer ut?

4. Hvorfor stjeler Einar fotballkortet med keeperen til Liverpool fra Jo?

Mari

Mari kommer som ny jente i klassen. Hun er veldig pen, kul, god i fotball, selvsikker og kjempegod i mattematikk.

1. Hadde Mari vært like kul hvis hun ikke hadde vært så pen og flink?

2. Er det lettere å være kul hvis man vet at man er pen og flink til mange ting?

3. Hva er forskjell på såkalte ”vinnere” og ”tapere”?

4. Hvorfor blir noen såkalt vinner og noen såkalt taper?

5. På hvilken måte viser Mari at hun er en god venn?

6. Hvor mange ganger i filmen ”svikter” Jo vennskapet med Mari – og hvorfor gjør han det?

7. Hva er det som får Jo til å ”våkne opp” og bestemme seg for å ta opp kampen mot plageåndene?

GRUPPEARBEID – dramaøvelse:

Del en gruppe av klassens elever i to grupper. Ta den ene gruppa ut på gangen. Elevene som står på gangen skal gå inn, en etter en, i klasserommet og si: ”Hei, jeg heter (si navnet sitt) og jeg er xx år (si alderen sin).” Så skal eleven gå ned å sette seg på plassen sin.

Gruppa inne i klasserommet skal få vite at de skal klappe vilt og begeistret etter hver elev som har presentert seg.

Når første gruppe som har presentert seg er ferdig, bytter man på – men da skal ”klappegruppa” oppleve det motsatte. Når de kommer inn og presenterer seg, skal gruppa i klasserommet ”bue” og rope: Du er teit! Du har teite klær! Du er stygg på håret!

Etterpå kan erfaringene deles i klassen. Om hvordan det oppleves å bli møtt på en positiv og en negativ måte. Ut fra dette kan elevene reflektere over hvordan det er å komme utenfra – og ”inn” i en ny gruppe. Og hvor fantastisk det er å føle seg velkommen.

Mobberen Tom Erik

Tom Erik er den største gutten i klassen – og han ser mye eldre ut enn de andre guttene. I begynnelsen av filmen får vi inntrykk av at Tom Erik og Jo er ganske gode venner, helt til vi forstår at Jo blir tvunget til å gjøre Tom Eriks skolearbeid.

1. Hvorfor lar Jo Tom Erik bestemme over seg?

2. Hva kan være grunnen til at Tom Erik ikke gjør leksene selv?

3. Hvordan kan en som mobber få lov til å fortsette med plagingen?

4. Hvorfor forteller ikke Jo til Else eller til læreren at han blir plaget?

5. Er det mobbing å bli kalt ”homo”?

6. Er det mobbing å bli fratatt sekken sin?

7. Er det mobbing å få buksevann, bli dynka eller ”tulleslått”?

8. Er det mobbing å spre rykter?

9. Er det mobbing å bli oversett, satt utenfor eller alltid gå alene i skolegården?

10. Er det mobbing å ta fra noen penger eller noe annet en eier?

11. Er den som mobber alltid klar over at han eller hun er en mobber?

12. Hva er forskjell på mobbing og erting?

13. Hvor viktig er det å ha noen virkelig gode venner?

14. Oppgave: La elevene foreslå 20 egenskaper som betegner en god venn. Skriv opp på tavla og la stå over flere dager.

15. Hva skjer med Jo mot slutten av filmen, der han får styrke nok til å ta oppgjøret med Tom Erik?

16. Hvorfor stikker de andre kameratene til Tom Erik av, da Jo har presset Tom Erik med håndgrepet?

17. Hva kan man gjøre for å motvirke mobbing? Både i klassen og ellers?

For mer informasjon om mobbing og tiltak mot mobbing – se: ung.no/mobbing eller dubestemmer.no (om digital mobbing).


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag
Tema:Tenår/skole og seksualitet, Mobbing, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Keeper'n til Liverpool
Regi:Arild Andresen
Roller:Ask van der Hagen, Susanne Boucher, Mattis Asker, Jostein Skranes Brox, Andrine Sæther, Kyrre Hellum, Tore Sagen, Fridtjov Såheim, Kåre Conradi m.fl.
Manus:Lars Gudmestad
Genre:Komedie
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Produsent:Håkon Øverås og Karin Julsrud
Produksjonsselskap:4 1/2
Lengde:1 t. 27 min.
Distribusjon:Euforia Film
Produksjonsår:2010
Aldersgrense:7 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen