Filmweb
 
 

Fomlesen i kattepine


Anbefalt bruk i skolen


Filmen passer for barn på hele barnetrinnet.
Når søte små katter er 1t, engasjerer det barn.
Men samtidig vil de ha stor glede av Lars Viks klovnerier.
Det er også lett å se forskjell på de sinte og slemme hundemenneskene og alle de andre, enten de er søte, pusete, snille eller helt vanlig.
Dette gir grunnlag for å diskutere toleranse og kanskje rasisme, Romeo og Julie ? forelskelse eller opposisjon mot foreldre: ?Ikke gjør som pappa?n din sier?, eller om despoter som vil tvinge alle til å mene som ham og like det samme som ham.

Om filmen


I byen Kattesand regjerer den grusomme og uberegnelige tyrannen Rex Dobermannn. Han hater katter og vil befri byen for disse ?katastrofale, krøllete krypene?. Og de skal gjøre nytte for seg som råstoff i hans produksjon av kosedyr, fri for lukt og ukontrollert mjauing. Samtidig døper han om byen til Dobberby og henger opp ?Kim Il Sung ? bilder? av seg selv over alt. Han har full kontroll.
Men datteren til Rex Dobermann eier katten Pussi i all hemmelighet. Hun redder den unna kattefangerne Britt Bull og St. Bernhard ved å kaste en kurv med Pussi i ut i elva. Og Fomlesen, som liker både pene døtre og søte katter, redder Pussi opp av den strie elva. Han finner en medaljong med et bilde av Tess og en lapp med påskriften ?Hjelp!?.
Fomlesen og Tess føres etter hvert sammen, og en allianse mot faren opprettes. Katten Pussi handler når Fomlesen fomler for mye. Hans viktigste bidrag i kampen mot diktaturet, er at han, med sin velmenende men klossete oppførsel, skaper så mye forvirring og uorden for Rex Dobermann at de grusomme planene går i vasken. Despoten faller til slutt for eget grep og blir omskapt til et kattemenneske som selv mjauer ukontrollert. Kattene slippes igjen fri og eventyret ender som eventyr skal.

Til læreren:
Filmen om Fomlesen er i utgangspunktet en ren underholdningsfilm, men den har likevel en form som gjør den svært interessant i filmkunnskaps-sammenheng. Vi har derfor valgt å relatere de fleste oppgavene til dette fagområdet.

TIL DISKUSJON (UTEN KLIPPKASSETT)


Mennesker og dyr
For 1.-3. klasse: Tegn et ?snilt? dyr og et ?slemt? dyr. Hvorfor tenker vi på noen dyr som slemme og noen som snille?
For 4.-7. klasse: Beskriv hvordan Rex Dobermann, Britt Bull og St.Bernhard er som typer. Snill? Slem? Hissig? Sleip? Rolig? Dum? Klok? osv

Hvilke hunderaser forbinder du med navnene deres?
Bruk gjerne en hundebok, leksikon eller internett for å finne ut noe om gemyttet til de forskjellige hunderasene. Er det andre dyr vi mennesker likner på?

Personskildring og typer
For 1.-3. klasse: Hvordan oppfører snille mennesker seg og hvordan oppfører slemme mennesker seg? Hvordan ser de ut? Tegn en skurk og en helt.
For 4.-7. klasse: Husker du hva slags klær de forskjellige typene hadde på seg? Prøv å beskrive utseendet til Fomlesen, Tess, Britt Bull, St.Bernhard og Rex Dobermann. Kan du se en sammenheng mellom utseendet (klesdrakten, farger, hårfrisyre osv
) og hva slags type de skal være?
Sammenlign spesielt Tess og Britt Bull.

Toleranse
For 1.-3. Klasse: Tegn deg selv og tegn en av vennene dine? Hva er de viktigste forskjellene du har tegnet? Hvorfor er det fint at vi er forskjellige?
For 4.-7. Klasse: Siden vi ikke er like, må vi finne oss i å være ulike. Hva bør vi finne oss i, og hva bør vi ikke finne oss i hos hverandre?
Ville det vært fint å bo i Dobberby hvis Rex Dobermann hadde fått det som han ville?
Fins det mennesker som er eller har vært som Rex Dobermann? Kjenner du til noen?
For 6.-7. Klasse: Rex Dobermann vil befri byen for de ?katastrofale, krøllete krypene? ? kattene, ved å utrydde dem. Kan du finne eksempler fra virkeligheten hvor ledere har gått inn for å utrydde en bestemt gruppe mennesker? Fins det paralleller til forvandlingsmaskinen til Rex Dobermann i virkeligheten?

Diktatur og tvang
For 1.-3. Klasse: Fortell eller skriv om en gang noen tvang deg til å gjøre noe du ikke hadde lyst til. Hvordan føltes det?
For 4.-7. Klasse: Hva slags metoder bruker Rex Doberman for å oppnå sine mål? (En by uten katter, og at alle skal kjøpe hans digitale kosedyr til jul.) Hva hindrer ham i å nå disse målene?
For 6.-7. Klasse: Finn eksempler fra historien og fra vår verden i dag på at ledere prøver å tvinge folk til å gjøre akkurat som de vil. Når i historien har det skjedd? Hva slags metoder ble brukt? Hvor skjer det i verden i dag? Hva slags metoder bruker de?
Hvorfor tror du mennesker er sånn mot hverandre?

Humor og komedie
For 1.-3. Klasse: Tegn noe fra den morsomste episoden i filmen. Hvorfor synes du den var spesielt morsom?
For 4.-7. Klasse: Hva er komisk og hva er skremmende ved Rex Dobermann?
Hva er det som er komisk ved Fomlesen?
Kjenner du til noen komiske rollefigurer fra andre filmer?
Hva er typisk for en komedie?

Ekte eller kunstig
For alle: Hvorfor vil Rex Dobermann fjerne alle levende katter fra byen og erstatte dem med digitale kosedyr?
Hvorfor vil folk helst ha levende katter?

Filmkunnskap
For alle: Hvordan åpner og slutter filmen? Hvilken sjanger (type film) forbinder du med denne åpningen?
For 4.-5. Klasse: Fridtjof Fomlesen sier nesten ingen ting. Hvilken filmsjanger forbindes han først og fremst med? Kan du noen kjente navn på rollefigurer fra denne filmsjangeren? Kjenner du noen slike filmer?
For 6.-7. Klasse: I hvilke filmsjangere finner du typer som likner på Rex Dobermann?


Jon Rolland
November


 

Filmstudieark

Forfatter:Jon Rolland
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Naturfag , Norsk , Samfunnsfag
Tema:Eventyr/fantasy, Individ/gruppe, Miljøvern og naturvitenskap, Politikk og samfunn
 

Fakta

Forfatter:Jon Rolland
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.