Filmweb
 
 

Herman

Filmen
Romanen og filmen har en handling som i hovedtrekk er identisk. Handlingen foregår i Oslo i 1960-61. Vi møter Herman som er 12 år. Herman bor sammen med foreldrene sine, men like i nærheten bor også morfar som er sengeliggende. Panten er en svenske som drikker for mye øl, og Tjukken er frisøren i nabolaget. I klassen til Herman finnes en jente som heter Ruby, og som Herman er litt opptatt av. En dag oppdager Tjukken at Herman mister hår, og sender ham til legen. Legen bekrefter at Herman har en sykdom som gjør ham skallet. Dette er ingen lett skjebne for en 12 åring. På selveste julaften dør bestefar, og Herman blir fortvilet. Men han gir ikke opp.
Filmen om Herman er blitt til som et samarbeid mellom forfatteren Lars Saabye Christensen og regissøren Erik Gustavson. Produsenten Filmeffekt A/S har tidligere laget filmer som Orions belte, Etter Rubicon og Dykket, og har produsert Herman med statsgaranti. Opptakene ble gjort høsten 1989, og vinteren og våren 1990.

Roman og film
En spillefilm som bygger på en roman gir anledning til sammenligninger mellom de to kunstartene. Vi kan se hvilke deler av historien som har blitt forandret og hvilke deler som er uforandret. Vi ser lettere hvilke virkemidler som kjennetegner en litterær tekst og hvilke virkemidler som kjennetegner en film.

Tematikk
Herman handler om alvorlige problemer, og om hvordan Herman møter disse.
  • Hvordan reagerer Herman på at han mister håret?
  • Hva gjør Herman den dagen bestefar er død? Hvorfor?
  • Hvilket av Hermans problemer handler historien mest om?
  • Hva slags egenskaper synes du kommer frem hos Herman?
  • Hvordan reagerer foreldrene hans? Lærerne?

    Forenkling
    Historien om Herman er blitt enklere i filmen enn i romanen. Nevn hendelser i romanen som ikke er med i filmen.
  • Hvilke personer finnes bare i romanen? Er de hovedpersoner?
  • Finnes det eksempler på personer som er "slått sammen" til en? Hvorfor, tror du?

    Virkelighet og fantasi
    Når vi føler at en historie handler om virkeligheten - om hverdagens personer og hendelser - kaller vi den realistisk.
  • Er historien om Herman realistisk?
  • Finn eksempler på hendelser i romanen Herman som bryter med realismen. Er disse hendelsene med i filmen? I så fall, hvordan er de skildret?
  • Zorro er en eventyrfigur som Herman ser på kino. På hvilken måte er historiene om Zorro annerledes enn historiene om Herman?
  • Er Zorro en realistisk figur?
  • Hva med historiene som bestefar forteller? Er de realistiske?

    Tidskoloritt
  • Finn steder i romanen hvor det er tydelig at handlingen foregår på 60-tallet.
  • Hvordan uttrykker romanen noe om hvilken tid handlingen foregår i? Hvordan uttrykkes dette på film?
  • Hva slags arbeid innebærer det å lage en film som foregår i fortiden?

    Virkemidler
  • Se nøye på scenen i filmen hvor Herman møter Zorro. Hvordan skiller denne scenen seg ut fra resten av filmen?
  • Se nøye på scenen hvor Herman løper hjem etter å ha funnet bestefar død. Hvilke virkemidler brukes her for å gjøre denne scenen annerledes?
  • Romanen er full av overdrivelser. Finn eksempler på overdrivelser i filmen.


 

Filmstudieark

Forfatter:Trond Olav Svendsen
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Mediefag , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag , Norsk
Tema:Litteratur på film, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Trond Olav Svendsen
 
 
 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen