Filmweb
 
 

Cirkeline - Ost og kjærlighet


Anbefalt bruk i skolen:
Filmen passer best fra 5 år og på de laveste trinnene i barneskolen. Kan knyttes til følgende emner: Vennskap, omsorg for dem som er svakere enn oss, urettferdighet, musenes verden, animasjon, musikk.

Regissøren:
Jannik Hastrup er en veteran i dansk animasjonsfilm-sammenheng. Han har siden 1960-tallet produsert og regissert over seksti animasjonsfilmer for alle aldersgrupper.


Filmens innhold:
Cirkeline og musevennene hennes, Ingolf og Frederik, bor i en blomsterkasse på en balkong i byen. En dag de ikke vet helt hva de skal finne på, bestemmer de seg for å feire en ?ikke-fødselsdag?. Sammen drar de ut for å finne ost og kaker til festen. Ingolf blir hengende litt etter, og mister de andre av syne. Etter en stund møter han den lille, nærsynte musen Mille ? som har gått seg vill. Ingolf tar henne med hjem til Cirkeline ? og der får de vite at Mille har fødselsdag dagen etter. De bestemmer seg for å lage et fødselsdagselskap for henne, men det viser seg ikke å bli så lett... Mille har en streng pappa som ikke vil at hun skal feire sammen med sine nye venner. I stedet må Mille, som hun pleier, ut og finne mat til familien sin. Ingolf og de andre bestemmer seg for å hjelpe stakkars Mille, og nå starter et spennende eventyr for de gode vennene...


Oppgaver knyttet til filmen:
1. Hva husker du best fra filmen? Hvorfor det?
2. Hvem er hovedpersonene i denne filmen?
3. Hvor bor de?
4. Hvordan kommer de seg opp og ned av blomsterkassen?
5. Foregår denne filmen i byen eller på landet? Kan du nevne tre ting fra filmen som er typisk
å finne i en by?
6. Hvordan synes du Milles pappa oppfører seg? Er Milles mamma like streng som ham?
7. Hvorfor tror du Cirkeline og vennene hennes vil hjelpe Mille?
8. Hvordan får Mille hjelp til å se bedre? Hvem er det som hjelper henne med det?
9. Finn ut mer om virkelige mus. Hvordan de lever, hvor de trives etc.
10. Hvem er musenes fiende? Treffer vi ham i denne filmen?
11. Kjenner du andre eventyr, filmer eller sanger som handler om mus?

Formings- og skriveoppgaver:
1. Tegn en episode fra filmen som du husker godt.
2. Tror du pappaen til Mille får være med på fødselsdagsfesten til slutt? Kan du lage en liten fortelling om hvordan det gikk?
3. Skriv en ny historie om Ingolf og Mille.
4. La klassen lage musefamilie i leire eller trolldeig. Hver elev får utdelt en lapp med navnet på den musen de skal lage, sammen med tre stikkord om hva slags musetype dette er. F.eks. ?Albert ? 1. stor mage 2. glad i mat 3. alltid blid?. Etterpå kan de forskjellige musene møtes ? og danne utgangspunkt for rollespill og nye fortellinger.

Filmkunnskap:
1. Musikkbruk i filmen. Musikk og sang er sentralt i denne filmen. Snakk litt om de ulike musikkinstrumenter og musikksjangre som blir brukt. Kanskje gjenkjente elevene noen av melodiene?
2. Hvilke scener synes du var morsomme, skumle, triste, fine? Hvorfor det? Hva gjør at vi oppfatter noe som spennende eller morsomt? Snakk om ulike virkemidler en regissør (hvem er det?) har til rådighet når han/hun lager en film.


Nyttig å vite:
  • Dette er andre film om Cirkeline og vennene hennes. Den første kom i 1998 og hadde tittelen Cirkeline - Storbyens mus
  • Cirkeline og vennene hennes har en egen side på internet. Her kan du lese mer om filmen, det finnes konkurranser, tips for fødselsdagsfeiringer og en egen Cirkelineklubb. Adressen er: http://www.cirkeline.dk/
  • Andre barnefilmer som handler om mus:
    Mus fra hus til hus, Gary Templeton, US. 13 min.
    Musa og motorsykkelen, Ron Underwood, US. 41 min.
    Video kan leies eller kjøpes hos Norsk filminstitutt


 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [Barnehage, 1. - 4. trinn]
Fag: Kunst og håndverk , Musikk , Norsk
Tema:Kunst, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.