Filmweb
 
 

Høyere enn himmelen

OM FILMEN:
"Høyere enn himmelen" er en film om vennskap og kjærlighet, ubrukt og innestengt kjærlighet. Mari er ei sur og tverr jente på tolv år. Hun liker ikke kroppen sin, hun liker ikke familien sin, hun har ingen venner, hun er misfornøyd med det meste.
Frøken Kjær er lærer på skolen der Mari går. Hun er like sur og sint som Mari. Etter skolens sommeravslutning oppstår det etter hvert et vennskapsforhold mellom disse to. Vi blir bedre kjent med Mari og får et innblikk i frøken Kjærs liv. Gradvis avdekkes årsaken til frøken Kjærs sære oppførsel.
Filmen bygger på Klaus Hagerups bok "Høyere enn himmelen".

OM PRODUSENTEN:
Berit Nesheim er kjent for de fleste som regissør av Frida-filmen. Hun har arbeidet en årrekke i NRK, der hun bl.a. stod bak programserien "Halvsju". Hun har laget flere dokumentarfilmer, dramaserier og novellefilmer, deriblant "Tungekysset" som bygger på Vigdis Hjorts novelle med samme navn. "Frida - med hjertet i hånden" er Nesheims første spillefilm. Filmen har mottatt flere priser, deriblant Amanda for Beste Film.

MÅLGRUPPPE:
Filmen anbefales fra 4. klasse og oppover.

SPØRSMÅL TIL FILMEN:
  • Hvilke opplysninger om Mari kan vi hente ut av de første par minuttene av filmen?
  • Hva er Mortens motiv for å stå fram og synge "Mari, du bedåre", og hvilken virkning har dette på søsteren?
  • Hva er det ved frøken Kjær som tiltrekker Mari, og som gjør at hun vil bli kjent med henne?
  • Frøken Kjær kaster nellikene hun får. Hun liker bare ville blomster. Forklar dette.
  • Hvorfor tror Mari at frøken Kjær er død?
  • Hvorfor drar frøken Kjær til det gamle huset?
  • Den natten Mari sniker seg ut av huset, skjer det en forandring i forholdet til lillebroren. Forklar.
  • Hvorfor vil Mari at frøken Kjær skal treffe Aleksander Larsen?
  • Når de drar ut med båten er frøken Kjær redd. Hva er hun redd for? Hvordan oppfører hun seg ? Hvordan forholder Mari seg til dette?
  • Hvorfor spør frøken Kjær om Mari vil være med til Singapore?

    FILMKUNNSKAP:
  • I åpningssekvensen blir det filmet ovenfra og ned. Hvilken virkning gir dette?
  • Mari og frøken Kjær er like på flere måter. Hvordan blir dette framstilt i filmen? (Stikkord: Klær, utseende, farger...)
  • Symboler er ting eller bilder som har en annen, og ofte skjult, betydning enn hva vi oppfatter ved første øyekast. Gi eksempler på detaljer hjemme hos frøken Kjær som er symboler på hvordan hun er, og hva slags liv hun lever.
  • Letingen etter frøken Kjær oppleves som svært spennende for oss seere. Nevn minst fem ting som gjør det spennende å se på når Mari leiter i det gamle huset.
  • Beskriv Maris utseende i starten av filmen og i avslutningen. Forklar hva som er forskjellig og hvorfor.
  • Det er lite sannsynlig at det som skjedde i gymsalen under sommeravslutningen ville ha skjedd i virkeligheten. Hva er det som gjør at vi godtar såkalte umulige hendelser på film?

    DISKUSJONSOPPGAVER:
  • Foreldrene til Mari likte ikke at hun dro i bursdagsselskap til frøken Kjær. Hvorfor var de redde ? Kunne de nektet henne å dra?
  • Moren til Mari var sint da Mari kom tilbake etter å ha funnet frøken Kjær. Hvorfor blir foreldre ofte sinte når de er redde?
  • Forklar ansvar. Hva er å ta ansvar for seg sjøl og sine egne handlinger? Synes du Henrik er gammel nok til å være på hytta alene? Vurder dette i forhold til det å ta ansvar.
  • Hvilke signaler kan vi gi omverdenen gjennom klær og kroppsholdning? Gi eksempler fra filmen og fra deg sjøl.
  • Snakk om det å være sint. Går det an å være sur og sint uten egentlig å ville det ? Hvordan viser du at du er sint? Hvilke positive sider har sinne?
  • Hvor viktig vil du si det er å ha venner? Hva legger du i begrepet vennskap? Tror du frøken Kjær hadde vært gladere om hun hadde hatt venner? Kan vennskap gå på tvers av aldersgrenser?
  • Hva kan være fordelene ved å ha venner i forskjellig alder?
  • Mari og frøken Kjær er redde for å vise at de liker hverandre. De gir hverandre en klem og blir fryktelig sjenerte etterpå. Hvorfor?
  • Hvordan kjennes det å være forelsket? Hvordan er det når "hjertet eksploderer"? Hvordan ser kjærligheten ut? Hvor høyt er "høyere enn himmelen"?
  • Foreldrene til Henrik er skilte. Han sier at "det var best - for dem". Diskuter de forskjellige sidene ved en skilsmisse.

    SKRIFTLIGE OPPGAVER:

  • Skriv om Mari og frøken Kjær et år etter dette. Novelle, skuespill eller reportasje. Velg sjanger sjøl.
  • Lag et intervju med en av hovedpersonene i filmen.
  • Skriv en avisanmeldelse av denne filmen der du også gir "terningkast" (1-6). Begrunn bedømmelsen din. Anmeldelsen skal inneholde:
    a) Kort innholdsreferat, b) din vurdering av filmen, skuespillerprestasjonene og de filmatiske virkemidlene,
    c) oppsummering og en eventuell anbefaling.

    ANNEN LITTERATUR OG FILM MED SAMME TEMA:
    Bok:
    Erling Pedersen: Fuglekongen (Asch.1986)
    Om vennskapet mellom Gunnar og gamle Martin med brevduene.
    Film:
    Gutten som ikke kunne se farger (Dansk, 41 min., farge, no.tale,1982)
    Historien om en gutt og hans vennskap med en gammel uteligger.
    Distribusjon: Det norske Filminstitutt.


 

Filmstudieark

Forfatter:Lene Holmen
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Religion, livssyn og etikk , Norsk
Tema:Litteratur på film, Oppvekst/familie, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Lene Holmen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.