Filmweb
 
 

Den beste sommeren



Handlingen
To barn kommer til Molkom i Sverige sommeren 1958. Annika og Mårten skal tilbringe ferien hos begravelsesagenten Yngve Johansson. I begynnelsen er han en streng mann som ikke forstår seg på barn.
Annika er en arrogant jente på elleve år som vanligvis bor hos en fosterfamilie. Hun regnes for å være lite flink med skolearbeid og har vansker med å stole på andre mennesker. Mårten derimot er en stille og hensynsfull elleve-åring som mistet sin mor når han var åtte år.
I begynnelsen mistrives barna hjemme hos Yngve og de forsøker å rømme, men etter hvert oppnår de en forståelse for hverande. Under den harde overflaten har Yngve et hjerte av gull.
Mårten og Annika skal også gå på sommerskole hos den snille men ensomme Ulla Svanström. Barna bestemmer seg for å leke Kirsten Giftekniv med Yngve og lærerinnen. Planen lykkes og Yngve frir etter hvert til Ulla.
Handlingen skifter retning når barnevernet blander seg inn og hevder at Yngve ikke tar seg godt nok av barna. Samtidig prøver den bitre mannen Sven å gjøre livet surt for Yngve og barna. Mårten og Annika havner på sykehus etter en noe voldsom lek med Svens sønn, Harald. Der treffer de igjen Sven som ligger ensom og syk av kreft.
De to barna bestemmer seg for alltid å holde sammen, men barnevernet vil sende dem tilbake til sine opprinnelige fosterhjem. De rømmer og 1r med å ta sine liv hvis de ikke blir adoptert av Yngve og Ulla


Fosterbarn
Annika og Mårten bor i fosterhjem som de ikke trives i. Selv har barna lite å si når det gjelder hvor de skal være.
  • Hva vil det si å være fosterbarn? Sommerbarn? Hva vil det si å være adoptert? Forklar forskjellen.
  • Hvem er det som bestemmer hvor barna skal være? Hvordan er det i Norge i dag?
  • Er det noen som kjenner noen som er fosterbarn, eller som er adoptert? Kanskje det er noen i klassen som er fosterbarn/adoptert?

    Døden
    I filmen beskrives flere forhold til døden. Yngve er begravelsesagent og lever således et liv hvor sorg og død er en del av hverdagen. Mårtens mor døde for flere år siden. I filmen ser vi også hvordan Harald mister sin far.
  • Mårten skriver til moren sin selv om hun er død. Hvorfor gjør han det tror du? Kan det være vanskelig å skjønne at noen som har vært faktisk skal være borte for alltid?
  • Annika snakker aldri om sine døde foreldre. Hvorfor ikke?
  • Hva tror du om Haralds reaksjon?
  • Yngve jobber med begravelser. Hva er det egentlig han gjør? Hva får vi se av hans jobb i filmen? Hvilke navn har han på døden? Hvorfor vil han ikke kalle det for død?
  • Hvordan foregår en begravelse?



    Mot
    Personene i filmen viser i flere tilfeller forskjellige måter å være modige på. Yngve er modig når han setter seg opp mot myndighetene og barnevernet. Annika er modig når hun setter seg opp mot de voksne, når de rømmer og når de tar seg inn i likhuset. Annika hevder at hun ikke redd for noen ting.
  • Er Annika modig eller er det hun gjør farlig?
  • Hvorfor forandrer Yngve mening om hvordan man skal forholde seg til myndighetene?
    Det finnes andre typer mot enn bare å gjøre noe som kan være farlig. I mange tilfeller kan det være vanskelig å vise det man egentlig føler. Modige er de som våger å vise at de egentlig er redde eller at de føler seg svake.
  • Finn eksempler fra filmen der personene innrømmer sin redsel eller svakhet. Har du noen gang gjort det samme? Hvordan følte du deg da? Hvordan reagerte de du viste disse følelsene til? Er det i seg selv modig å vise hva man egentlig føler? Hvorfor/hvorfor ikke?
    Flere av personene i filmen våger også etterhvert å vise sin kjærlighet for hverandre. Yngve ber Ulla på middag, Annika og Sven risser inn navnene sine i underarmene. Harald gir Annika sine beste tegneserier.
  • Kan du finne flere eksempler i filmen på at personene bryr seg om hverandre? Hvordan viser de sin kjærlighet?
  • Finnes det noen aldersgrense på forelskelse og kjærlighet?
    Sven synes at Yngves og Ullas kjærlighet er upassende.
  • Er det noen som kan bestemme hvordan andre skal være og oppføre seg? Er det riktig?
    Personene i filmen har forskjellige holdninger til det å samarbeide med andre.
  • Hvordan beskriver Mårten sitt drømmelag? Hvorfor er det mange ganger bedre å være flere enn en? Finnes det situasjoner der det kan lønne seg å være alene?

    Miljø
    Filmens handling tar til sommeren 1958. I filmer som ikke er fra vår egen samtid må det jobbes mye med kulisser, antrekk, gjenstander og andre ting som passer/ikke passer inn i tiden filmen prøver å framstille.
  • Hvordan synes du denne filmen klarer det? Hva kan du si om 1958 ut fra det du ser i filmen? Kan du peke på de tingene som er spesielt viktig for å gjenskape 1950-tallet? Kan du samtidig peke på de tingene som er viktig for å skape lokalmiljøet i Molkom? Kom gjerne inn på ting som klær, lyd, musikk og det barna gjør på fritiden. Hva er annerledes i forhold til i dag?


 

Filmstudieark

Forfatter:Gunnar Bangsmoen
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Norsk , Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag
Tema:Historie, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Gunnar Bangsmoen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.