Filmweb
 
 

CORALINE og den hemmelige dør

KORT OM HANDLINGEN

Coraline Jones har nettopp flyttet til et stort og gammelt hus på landet. Hun kjeder seg og har ingen å leke med. Foreldrene har heller ikke tid til henne der de sitter opptatt på hvert sitt hjemmekontor. Så bestemmer hun seg for å gå på oppdagelsesferd og oppdager en liten dør som både er låst og tapetsert igjen. Coraline får senere låst opp døren, men oppdager at inngangen er murt igjen. Skuffet legger hun seg den kvelden, men våkner av en liten mus som fører henne tilbake dit. Muren er borte, og hun kryper gjennom til et parallelt univers der tilsynelatende alt er perfekt. Her er alt slik hun har drømt om. Men er det egentlig det...

Relevante temaer

• Døden

• Vennskap

• Kjærlighet

• Mot

Målgruppe

Filmen kan oppleves på ulike nivåer. Den har 11 års aldersgrense, men eldre elever ( 14+) vil nok ha større forutsetninger til å gå dypere inn i den etter hvert både surrealistiske, skumle og spennende historien.
Etter filmen

Klassen får anledning til å komme med kommentarer til historien, og gi en kort oppsummering av den og dens hovedpersoner. Deretter blir elevene plassert i mindre grupper a 5 elever som nå får oppgaver i tilknytning til filmen

OPPGAVER

Diskuter dette i gruppen og skriv ned svarene dere kommer fram til;

• Hvorfor har ikke Coralines foreldre tid til å være sammen med henne?

• Har du selv opplevd at foreldre eller andre ikke har hatt tid til deg når du ønsker det?

• Hvordan oppleves det?

Rollespill

Lag et rollespill der dere i gruppa er skuespillere. En av dere ønsker å fortelle om noe morsomt som har hendt, men resten av gruppa er helt uinteressert. Husk å vise dette med hele kroppen. Både i tonefall, mimikk og kroppsspråk.

• Hvordan føltes det å bli oversett?

• Hvordan kunne du se at de andre var uinteressert?

Gjenta rollespillet, men nå skal gruppa vise interesse ovenfor den andre ved hjelp av både tonefall, mimikk og kroppsspråk

• Hvordan opplevde du å få denne oppmerksomheten?

• Hvordan kunne du se at de andre var interessert?

Skriv ned noen punkter om dette

Refleksjoner

• Når begynner man å forstå at Coralines opplevelser er mer enn bare en drøm?

Skriv ned noen punkter individuelt, og diskuter i gruppa til slutt.

Når Coraline møter sin ”andre” familie vil de gjøre alt de kan for at hun skal trives.

Hva tror du at hun egentlig savner fra sine virkelige foreldre basert på det du så hos hennes ”andre” familie?

• Hvordan vet den andre moren så mye om henne?

• Hvilke skjulte motiver har egentlig den andre moren i forhold til Coraline?

• Hva blir den utløsende årsaken til at nettet til den andre moren begynner å rakne?

Mysteriene

Spøkelsesbarna har blitt fanget i dette parallell- universet.

• Hvordan kom de dit?

• Hva skjedde egentlig med disse barna?

Coraline får en viktig oppgave. Hun må finne øynene til spøkelsesbarna.

• Hvorfor er dette så viktig for dem?

• Hva tror du øynene egentlig symboliserer?

• Vet du om et kjent uttrykk som har med øyne å gjøre?

Coraline har også blitt kjent med nabogutten Wybie Lovat. Hun irriterer seg over ham, men han vil snart få stor betydning for henne.

• Hvorfor får ikke Wybie Lovat også kalt Wyborn lov til å gå inn i huset?

Diskuter med de andre hvordan det kan ha seg at dukken han fant hos bestemor var helt lik Coraline?

Egenskaper

Coralines foreldre blir etter hvert også fanget av den andre moren.

• Hvilke personlige egenskaper har Caroline som gjør at hun mestrer å redde alle?

• Hvem er egentlig den andre moren?

Diskuter i gruppen om hun er en person, en edderkopp eller noe annet.

Hjelperne

Miss Spink, Miss Forcible, Mr. Bobinsky og den svarte katten er alle med og hjelper Coraline på ulike måter.

• Kan du fortelle hvordan?

Trekanten Coraline får av de eksentriske damene i underetasjen spiller en viktig rolle for å få de stakkars barna ut fra fangenskapet. Trekanten møter vi igjen i kristendommen. Den er et viktig symbol i vår religion. Vet du hva den symboliserer? Spør en voksen eller google ordene ” kristne symboler”.

• Kan du prøve å forklare hvorfor akkurat trekanten var den som hjalp Coraline å finne øynene til barna.

Dere kan avslutte arbeidet ved at alle gruppene samles i klassen for å framføre sine synspunkter på filmen. Organiseres av lærer.

Forslag til videre arbeid

Norsk

Lag en tegneserie med åtte ruter som viser et sammendrag av filmen. Her må du være svært kritisk til hvilke scener du velger å illustrere. Tegneserien skal formidle de viktigste hendelsene i løpet av historien. Diskuter i klassen hva som da blir vesentlig å få med.

Skriv en fortsettelse av filmen. Blir Coraline kvitt hånden for godt eller….

Kunst og håndverk

Lag din egen Coraline ved bruk av to par nylonstrømper, nål, tråd, vatt og div. tekstiler.

Beskriv hvordan filmmakerne bruker form og farge for å få oss i ulike stemninger. Hva gjør at vi slapper av og synes ting virker hyggelig, og hva får oss til å føle at ting blir ubehagelig?

Lag gjerne en powerpoint- presentasjon av dine refleksjoner

Drama

Velg en scene fra filmen. Dramatiser denne enten ved egenproduserte dukker eller ved at dere selv spiller. Her kan dere velge om dere vil spille tradisjonelt dukketeater eller eksperimentere med skyggeteater


 

Filmstudieark

Forfatter:Beate Henriksen
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Religion, livssyn og etikk , Norsk , Kunst og håndverk
Tema:Eventyr/fantasy, Vennskap/respekt, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Coraline
Regi:Henry Selick
Roller:Dakota Fanning, Teri Hatcher, Jennifer Saunders, Dawn French, Keith David, John Hodgman, Robert Bailey Jr., Ian McShane, Aankha Neal, George Selick
Manus:Henry Selick, Neil Gaiman
Genre:Animasjon / Familiefilm / Fantasy
Nasjonalitet:USA
Språk:Engelsk
Produksjonsselskap:Focus Features, Laika, Pandemonium
Lengde:1 t. 40 min.
Distribusjon:United International Pictures
Produksjonsår:2009
Aldersgrense:11 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen