OM FILMEN Filmen har ingen gjennomløpende handling, men består av sekvenser der vi møter barn og voksne i lek og arbeid. Sommerferien har nettop begynt, barna forlater skolen i glad forventning om hva sommeren kan gi av gleder og opplevelser. Vi får være med på kålrotluking, slåttonn, lek rundt maistangen og skattejakt. Barna leter etter nyfødte kattunger, drar på fisketur og krepsetur, kjører til mølla med korn - hele tiden tar de del i det daglige arbeid på gården. Vi møter tre generasjoner i en storfamilie og opplever naboenes samhold og avhengighet av hverandre.
Forarbeid Filmen passer best for 1.-4. klasse. Barna vil ha stor glede av å gjenkjenne personer og episoder fra Astrid Lindgrens bøker:
Alle vi barna i Bakkebygrenda(1947)
Mer om oss i Bakkebygrenda(1949)
Bare moro i Bakkebygrenda(1952)
Vi anbefaler derfor å lese litt i bøkene før filmen sees.
Etterarbeid Filmen kan gi idéer til etterarbeid som kan tilknyttes til forskjellige fag. Det kan være lurt å vente litt med samtale om filmen, og i stedet la barnas spontane reaksjoner komme til uttrykk gjennom f.eks. formingsaktiviteter.
Tegneoppgave:
naturstemning med vannfarger
tegne noe som var gøy
tegne noe som var spennende
tegne en arbeidsituasjon
Papirdokker:
lage klær før og nå
Plastelina/trolldeig:
Skomakeren/Svipp/Bestefar/Lisa
SAMTALE/DISKUSJON
Hvilke personer husker du?
Hvorfor tro du filmen startet med at de tok familiebilde?
Hva var den/de tydeligste forskjellen(e) på klærne før og nå?
Hva gjorde ungene den første sommerferiekvelden?
Hva arbeidet både barn og voksne med?
Hvorfor var Snill både sint og sur?
Hva gjorde Olle som fikk Svipp til å bli snill?
Hvilken lek ville du helst hvert med på - og hvorfor?
Hvordan kunne jentene gjennomskue at beskjeden om perlene på øya var falsk?
Hva puttet jentene opp i hermetikkboksen?
Sammenlign din egen ferie med den som barna i Bakkebygrenda opplevde?
Tenk på scenen da de overnattet i låven. Hva så og hørte du ved siden av godnattsangen?
Så du noen scener i filmen som hvor du tror filmfotografen bevisst hadde brukt lyset for å skape spesielle stemninger?
Emner til etterarbeid - individuelt eller gruppearbeid:
Hvilke forskjeller var det på jenteroller og gutteroller? Hvordan er det nå?
Hva var grunnen til at voksne, barn og naboer kunne være så mye sammen? Hvorfor er det ikke slik nå?
TV, video og ferdigkjøpte leker så vi ikke i filmen. Hvordan synes du at barna hadde det i sin fritid?
Stiloppgaver
Sommerferie hos Lisa/Olle i Bakkebygrenda.
På "Den øde øya".
Filmstudieark
Forfatter:Oddrun Brandt Søvde Klassetrinn:
[1. - 4. trinn]
Fag:
Norsk
,
Samfunnsfag
Tema:Historie, Litteratur på film, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt