Filmweb
 
 

Ugler i mosen

Fra bok til film



Filmen bygger på Finn Havrevolds premierte barnebok Marens lille ugle (1957)

Anbefalt bruk i skolen



Filmen anbefales fra 1. - 4. klasse i fagene norsk eller samfunnsfag. Relevante temaer: Fantasi og virkelighet, kosedyr, Norge på 50-tallet, filmkunnskap.

Filmens regissør



Ivo Caprino debuterte som spillefilmregissør med Ugler i mosen, men hadde før dette laget flere av sine kjente dukkefilmer, som Karius og Baktus, Veslefrikk med fela og Den standhaftige tinnsoldat. Senere ga Caprino liv til mange av Asbjørnsens og Moes folkeeventyr blant annet; Revenka, Sjuende far i huset og Askeladden og de gode hjelperne.

Handling:



Familien Monsen er en glad familie på fire: Far, mor, storesøster Trine og lillesøster Maren.
Herr Monsen er en pliktoppfyllende bokholder, men tjener dårlig og har stadige bekymringer om ubetalte regninger. En dag arver familien gamle onkel Pavels sommerhus på Sørlandet. Mor og de to jentene overtaler faren til å forlate arbeidet for noen dager slik at de kan dra og se på huset. Han lar seg til slutt overtale, og de reiser avgårde. Et vakkert og litt forfallent hus møter familien nå de kommer frem. Det viser seg å være flere hemmeligheter der; blant annet en stor pengeskatt som onkel Pavel har gjemt. For å finne den, må de løse fire gåter. Den gamle husnissen stikker kjepper i hjulene - og forsøker å jage familien bort. Ved hjelp av Marens tøyugle klarer de likevel å løse gåtene, og det hele ender riktig godt.

Fantasi og virkelighet


  • Hva skjer om natten med Maren og uglen hennes?
  • Hvordan hjelper Marens tøyugle henne?
  • Beskriv husnissen. Hvorfor er han så slem? Er han virkelig? Hvorfor er det bare Maren som "ser" husnissen? Legg merke til slutten der husnissen rømmer fra huset. Hva er det storesøster Trine ser da?
  • Filmens handling veksler mellom fantasi og virkelighet. Fortell om en eller to scener som er fantasi. Hvem er det som fantaserer? Hvorfor blir ofte fantasien livligere når det er mørkt og natt?
  • Mange barn har et kosedyr eller en dukke som er "levende" for dem. Hvorfor har ofte barn et kosedyr som sin beste venn? Har du selv et kosedyr, eller husker du om du hadde en slik venn da du var mindre? Lag gjerne en tegning eller skriv en liten fortelling om kosedyret ditt.

Norge i 1959


  • Filmen er laget i 1959. Hvor lenge siden er det? Hva forteller oss at dette ikke er en film fra i dag? Hva er annerledes på den tiden i forhold til i dag? Hva er likt? Se på klær, møbler, biler og liknende.
  • Hva gjør far? Og hva gjør mor? Hvilke roller har de i familien og i arbeidslivet? Hvilke forandringer har skjedd med familien siden den gang?
  • Kjenner du noen som var barn på 50-tallet? Kanskje kan du lage et intervju med en av dem, og få dem til å fortelle mer om hvordan det var å vokse opp den gangen?

Forklar disse ordene og uttrykkene


  • gasjepålegg
  • arve
  • en bokholder
  • å handle på kreditt
  • "ugler i mosen"

Filmkunnskap


  • Hvordan brukes lys, farger og musikk når filmen skal skille mellom drømmescener og virkelighet?
  • Hva slags virkemidler brukes for at en scene blir skummel? Se blant annet på bruk av lys, hør på lyd og musikk. Hva slags vær er det? Finn en scene i filmen du synes var skummel. Hvorfor var den det?
  • Dramaturgien i filmen (måten historien fortelles på) minner om et eventyr. Hva er likt?
  • Kjenner du andre filmer som Ivo Caprino har laget? På hvilken måte er denne filmen annerledes enn de andre Ivo Caprinofilmene du har sett?
  • Kanskje klassen kan lese boka "Marens ugle" som filmen er basert på, og diskutere hva som er likt og ulikt i boka og filmen. Er det boka eller filmen som gir mest rom for elevenes egen fantasi?

    Oslo, april 1999
    Hilde Rønningen


 

Filmstudieark

Forfatter:Hilde Rønningen
Klassetrinn: [1. - 4. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Norsk
Tema:Eventyr/fantasy, Historie, Litteratur på film
 

Fakta

Forfatter:Hilde Rønningen
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.