Anbefalt bruk i skolen
Passer best for barn i alderen 9-10 til 15 år. Elevene må kunne lese undertekstene. Arbeid rundt filmen kan relateres til fagene norsk, engelsk, samfunnsfag, heimkunnskap, natur- og miljøfag og kristendom med religion og livssynsorientering. Relevante temaer: Barn og dyr, 1de dyrearter, dyr i fangenskap, rett/ galt, gaupa.
Om filmen
Tommys far er forsker. Han skal drive et forskningsprosjekt på gaupe nær et lite bygdesamfunn i Finland. Tommy flytter motvillig med, nær det nordligste villmarksreservatet i verden. Stedet var også morens hjembygd, men hun er nylig død. En gaupe har lenge levd i fangenskap, og skal nå tilbakeføres til naturen. Tommy oppdager at moren arbeidet for å beskytte den lokale gaupestammen da hun var liten. Han tar dermed opp arven etter sin mor med å forsvare rovdyrene, og arbeider modig i hennes ånd for å sette gaupen ut i frihet. Da farens prosjekt mislykkes og gaupen skal selges, bestemmer Tommy seg for å ta affære på egenhånd. Men gaupen dreper rein og andre husdyr, og lokalbefolkningen får det argumentet de trenger for å jakte på den. Tommy møter mye motstand og mange farer, men viser stort mot, nestekjærlighet og utholdenhet når han arbeider for det han tror på.
Før filmen
Filmen er spilt inn i Finland. Beskriv hvordan det ser ut der, eller hvordan du tror det ser ut.
Hvilke dyr i fangenskap har du sett? Levde de på et stort eller lite område? Hvor stort område bruker en gaupe i frihet? Hva syns du er positivt og negativt med dyr i fangenskap?
Har du en uvenn? Vil du hjelpe ham eller henne hvis han/hun ble skadet?
Når en historie skal fortelles, for eksempel med levende bilder, er det viktig at seeren hele tiden får lyst til å vite mer. Legg merke til hvor mange ganger - og hvor - du blir revet med videre fordi du vil vite hvordan det går. Legg også merke til musikkbruken. Hvilken stemning setter musikken deg i? Rovdyr lever av andre dyr. Det er naturens gang. Hva syns du det er riktig å gjøre når rovdyr dreper sauer og rein på beite, eller ender og høner på en gård?
ETTERARBEID
Tommy
Den ytre historien handler om Tommy som gjør alt han kan for å redde en gaupe og tilbakeføre den til naturen. Hvilke andre temaer syns du denne filmen tar opp?
Forsøk å beskrive Tommys: 1. Utseende 2. Personlighet 3. Situasjon.
Vi får vite at Tommys mor er død. På hvilken måte tror du dette virker inn på Tommys vilje til å få gaupen satt på frifot? Prøv å beskrive hvilke følelser Tommy sliter med, det han må bearbeide eller leve med etter tapet av moren. Tror du det han opplevde i bygda kan hjelpe ham videre til å takle sitt eget liv på en god måte? Hvordan?
Rett og galt
"Din mor beskyttet gaupene. Jeg skjøt dem. Vi gjorde begge det vi trodde var riktig", sa Tommys onkel. Hvem har rett til å si hva som er rett og hva som er galt?
"Jeg sier unnskyld til deg fordi jeg kunne ikke den gang", sier Tommys onkel til Tommy mot slutten av filmen. Han klarte aldri å si unnskyld til Tommys mor da han skjøt en av gaupene.
Har du noen gang sagt unnskyld til noen du vet du har gjort noe galt eller mot?
Hva førte det til?
1de dyr
Haapala hadde aldri vært hyggelig mot Tommy, og jaktet også på gaupen. Likevel utsatte Tommy seg for store farer og brukte alt han hadde av mot, krefter, vilje og kunnskaper for å redde Haapala etter ulykken. Hvorfor tror du han gjorde det? Ville du gjort det samme?
En stor konflikt i filmen er mellom lokalbefolkningen som eier rein og andre husdyr, og byfolk og forskere som vil la villdyr leve selv om det kan bety tap av husdyr. Kjenner du til en liknende konflikt i vårt eget land? Hva mener regjeringen, bøndene, miljøvernorganisasjonene - og du selv?
Opptakene til filmen er gjort i Finland. Hva ser ut til å være likt/ulikt Norge?
Hva syns du om bruk av dyrefeller i skogen? Er det lov å bruke slike i Norge og Finland?
Helter og heltinner
I begynnelsen av denne filmen er det en kvinne som gir signal og klarer å få den bråkete forsamlingen til å tie under et folkemøtet. Senere er det igjen en kvinne som skyter og treffer en bedøvelsespil inn i gaupen når den overfaller Tommy innenfor innhegningen. Er det oftest menn eller kvinner som er helter i andre filmer du har sett? Hvorfor tror du det er slik?
Hvordan bør en heltefigur være, synes du?
Filmkunnskap
En film «snakker» til følelsene våre på en helt spesiell måte. Til dette bruker regissøren mange virkemidler, blant annet musikk og farger. Hvordan vil du beskrive musikken når noe var spennende eller trist? Hvilken farge hadde Haapala, Tommy og faren på håret og klærne? Tror du vi blir påvirket til å mene at noen er slem eller snill av hvordan rollefigurene ser ut?
Hva var det kjedeligste ved filmen? Kunne noe vært utelatt?
Hva var det mest spennende? Hvordan hadde regissøren skapt denne spenningen? (Filmrytmen, vinklingen, utsnittene, fargene, personlighetene, musikken, reallyden, dialogen, lyset/mørket, rekvisittene, klærne?)
Hvordan viser filmen at faren og kvinnen blir kjærester? (Ingen sier noe direkte om dette i filmen.).
Kjenner du til liknende filmer der barn redder dyr som er 1t på en eller annen måte?
Cesilie Tanderø, juli 1999