Filmweb
 
 

Sammen er vi mektige


Anbefalt bruk i skolen



Klassetrinn: 6. - 10. klasse
Fag: Norsk, engelsk, samfunnsfag
Emner: Vennskap, mobbing, mediekunnskap (fra bok til film).

Handlingen



Maxwell Kane er 13 år og står utenfor den aksepterte gjengen på skolen. Han har en stor kropp og er litt treg i skolefagene. Han får ikke særlig gode karakterer. Faren soner en fengselsstraff for drap på Maxwells mor. Denne situasjonen har gjort at Maxwell bor hos sine besteforeldre. En dag flytter Gwen og hennes 12-årige sønn Kevin inn i nabohuset. Kevin er Maxwells rake motsetning. Han er rask i hodet, munnrapp, flink, oppfinnsom, har sans for litteratur og gode historier. Han er svært liten av vekst og lider av en sjelden sykdom. Selv om guttene er veldig forskjellige, vokser det fram etter hvert et vennskap. Guttene utfyller hverandre. Max er fysisk sterk og utholdende, mens Kevin er flink til å bruke fantasien og å løse tekniske problemer. Kevin hjelper Max med å åpne en dør inn til fantasi, myter og legender gjennom boka "Kong Arthur og ridderne av det runde bord". Ved hjelp av denne kjente historien og en god porsjon fantasi, kommer guttene seg gjennom en problemfylt tilværelse. Ikke minst blir det vanskelig da Maxwells far rømmer fra fengselet, og Kevin må bruke hodet mer enn vanlig for å redde Maxwell ut av farens grep. Dessuten får Gwen nyheter om Kevins sykdom som vil forandre Maxwells liv.

Da boka filmen er basert på kom i 1993, fikk den amerikanske bibliotekforeningens pris for beste ungdomsbok, og den har siden vært obligatorisk lesing på amerikanske ungdomsskoler.
Boka kom ut på norsk i 1998 på Ex Libris Forlag a.s. Norsk tittel: "Kjempen Frik og Max".


SPØRSMÅL KNYTTET TIL FILMEN:



Gi en beskrivelse av Maxwell, Kevin, Gwen, bestemor og bestefar.

1. Hva er karakteristisk for de forskjellige personene?
Hvilke sterke og svake sider har de? Kan du identifisere deg med noen av menneskene i filmen? Har filmen noen helt, og eventuelt noen skurk?

2. Hvordan blir lærerne og medelevene fremstilt?
Er det noen av disse som er mer troverdige enn andre?

3. Sagnet om Kong Arthur og hans riddere står sentralt i filmen som den historien som åpner opp for vennskapet mellom Kevin og Max og utviklingen av Max som person. Hva er et sagn og hva er en legende? På hvilken måte tror du at slike historier kan påvirke mennesker? Har du blitt sterkt fascinert av en legende eller et sagn?

"Kong Arthur og ridderne av det runde bord" har røtter helt tilbake til 600-tallet, og har blitt formidlet gjennom mange bøker. På norsk kom den i 1915 fortalt av Sigrid Undset. Nyere utgaver er Zinken Hopps versjon fra 1951 og blant de mange engelske versjoner er Rosemary Sutcliffs versjon oversatt til norsk av Jo Tenfjord, og utgitt i 1990.

Kjenner du andre bøker eller filmer som er inspirert av sagnet om Kong Arthur? (For eksempel tegnefilmen "Det magiske sverdet" Regi: Frederic Du Chau 1998).

4. Hvorfor har filmen på norsk fått tittelen "Sammen er vi mektige"? Sammenlikn med bokas tittel ("Kjempen Frik og Max"), og med originaltitlene.

Vennskap og mobbing


Hva sier filmen om hvordan vennskap oppstår? Hvordan har du fått dine venner? Filmen sier også noe om hva som kan være årsaker til mobbing. Er du enig med filmskaperens måte å se dette på? Hva mener du er de viktigste årsakene til at enkelte mobber andre? Hva kan gjøres for å få slutt på en mobbe-konflikt?

FILMKUNNSKAP



I filmen får vi som tilskuere vite at filmens fortelling tidligere er beskrevet i en bok. Hvordan får vi vite dette? Denne informasjonen gis også i selve filmens handling. Hvordan fortelles dette mot slutten av filmen?

På hvilken måte forteller filmen om at den foregår på ulike tidsplan?

Kevin sier i filmen: "Et ord er en del av et bilde. Setninger er bilder. Fantasi er å sette dem sammen. Hvis du har fantasi, da
" Hva synes du om denne sammenlikningen av ord og bilder? Hva ligger i utsagnet "Et bilde sier mer enn tusen ord"? Hvilke forskjeller er det mellom å fortelle noe med bilder og med ord?

Se nærmere på hvordan filmskaperen får fram stemninger i filmen. Hvordan brukes musikken, lys, bildeutsnitt og kamerabevegelser? Legg merke til første møte mellom personer - hvordan blir de presentert?

Prosjektarbeid


Les boka som filmen baserer seg på. Hvor har filmen tatt størst frihet i forhold til boka?
Hvorfor tror du filmskaperen har vektlagt historien om Kong Arthur mer enn forfatteren?
Tenk deg at det var du som skulle omskape bokas fortelling til en film. Hvilke episoder ville du vektlagt? Hva slags filmatiske virkemidler ville du valgt for å tydeliggjøre budskapet ditt?

Oslo, april 1999
Ove Watne


 

Filmstudieark

Forfatter:Ove Watne
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn, 10. trinn]
Fag: Engelsk , Samfunnsfag
Tema:Litteratur på film, Mobbing, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Ove Watne
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.