Mediefag, norsk: ROMAN OG FILM
Filmen er en adapsjon av Olaug Nilssens roman med samme tittel. Som et opplegg i norskfaget kan det være spennende å analysere filmen og boka:
1. Hvordan framstiller og løfter filmen frem noen deler av handlingen framfor andre, i forhold til bokas tekst?
2. Hvordan skildres og presenteres hovedkarakterene i filmen til forskjell fra i romanen?
3. Hvordan er overgangen mellom virkelighet og Almas fantasier skildret i boka, sammenlignet med filmen? Les gjerne et sitat fra romanen.
4. Er bok og film svært ulike?
5. Har filmen klart å ivareta romanens viktigste poenger? La elevene skrive en kort sammenligning av bok og film på bakgrunn av spørsmålene over.
Samfunnsfag:
Diskuter filmens fremstilling av samfunnet i Skoddeheimen. Filmen fremstiller miljøet i ei lita bygd på vestlandet som noen vil hevde å være myteskapende. Diskuter disse mytene (’myte’ er en forestilling som fortelles mange ganger i ulike medier slik at den tilslutt oppleves som en ’sannhet’):
1. I små bygder finnes bare slitne Coop-nærkjøp, der det mest selges kioskvarer og pornoblader under disk.
2. Små bygder har ungdomshus, der ungdommene drikker brus inne og øl ute og ellers er det gammeldags musikk spilt fra en gammel CD-spiller over høyttaler.
3. I små bygder følger ikke ungdommen moten og jentene bruker enten feil sminke eller ikke sminke i det hele tatt.
4. I små bygder drives det enten med fiske, jordbruk og sau og/eller ensidig grønnsaksproduksjon.
5. I små bygder er karrieremulighetene små. Kassa på nærkjøpet, gifte seg, bli hjemmeværende og få barn eller arve gården og bli bonde, er valgene. Eller å gå på trygd.
6. I små bygder er det mye sladder og ryktespredning.
7. I små bygder er samfunnet gjennomsiktig og det er tøft for den som skiller seg ut.
Tema: Vennskap og mobbing
Vi ser nærmere på venneforholdet mellom Alma, Ingrid og Sara
1. Ingrid og Sara er søstre, men veldig ulike. Karakteriser søstrene og hvordan filmen framstiller dem som ulike.
2. Hvorfor er Ingrid så rask med å sette ut ”ryktet” om hva Arthur har gjort med Alma? Hva er hennes motivasjon for å gjøre dette?
3. Hvorfor er det så vanskelig å være venn med en som er upopulær?
4. Hvor går grensene mellom erting og mobbing?
5. Hva skjer med Alma når hun blir sosialt utstøtt? Hvordan reagerer hun på dette?
6. Hva er det som gjør at Alma ”finner veien” tilbake til sin egen verdighet?
Tema: Film, seksualitet og skam
Vi ser på Almas seksuelle oppvåkning og hvordan dette skildres i filmen.
I den kommersielle (kino) filmen, uavhengig om den er norsk, amerikansk eller europeisk, har det vært svært få skildringer av unge jenters seksuelle oppvåkning eller unge jenters seksualitet. Det kan være mange forklaringer på dette – alt fra sensur (hva som er tillatt å vise på film) eller at dette er et område kun unge jenter selv har mest kunnskap om – og disse jentene lager kanskje ikke så mye film. Skildring av seksualitet er også knyttet til skam, at det er ”syndig”, farlig, flaut osv. I Norge har vi en sensur lov for kinofilm som sier at man kan ikke vise ”erigerte kjønnsorgan i bevegelse”, siden dette kan oppfattes krenkende av de som ser på. Likevel kan slike kjønnsorgan vises, men det er avhengig av konteksten eller sammenhengen disse organene inngår i.
1. Da Arthur dytter borti Alma med kjønnsorganet – hvordan vises dette i filmen?
2. La elevene skildre – muntlig eller skriftlig – hva de følte da de så denne scenen.
3. Vi ser også Alma onanere i flere scener i filmen, og det kommer også lyder fra rommet hennes, hvor vi skjønner hva hun holder på med. Del klassen opp i jentegruppe og guttegruppe og still dette spørsmålet til diskusjon:
Hvor går grensen mellom en pornografisk skildring av seksualitet og en erotisk skildring av seksualitet på film?
Når er det rett og slett bare en skildring av seksualitet?
Hvilke fortellergrep (lyd, foto, farger, scenografi, kostymer osv.) bruker denne filmen i den visuelle skildringen av Almas seksualitet og hvordan kan vi klassifisere måtene Alma skildres på. Er det : a) pornografisk b) erotisk c) nøytral skildring?
4. Mange opplever at det er flaut med seksualitet og med seksuelle skildringer på film. I denne filmens univers kommer det frem at Alma har et ganske åpent og naturlig forhold til sin egen kåthet og seksualitet – men at andre ikke har det:
1. Hvordan får omgivelsene Alma til å føle skam – eller skamme seg over sin seksualitet?
2. Hvilke fortellergrep bruker filmen for å motvirke følelsen av ”flauhet” hos seeren?
(stikkord: Humor i klippene. Eks: Hunden som ser på at Alma onanerer i åpningsscenen).
3. Hvorfor var det så lett for Arthur å komme unna ”det han hadde gjort”?
(sammenstill dette med ”kulturen” der jenter som blir gravide utenfor forhold/ekteskap, er de som må tåle mest kommentarer om hvorfor de ikke unngikk en slik situasjon).
4. Mot slutten av filmen ordner ting seg for Alma, og hun vender styrket tilbake fra Oslo-oppholdet. Hva var det som skjedde der, som gjorde at hun ”rettet” ryggen og aksepterte seg selv?