
Juno Mc Guff er en 16 år gammel jente som går siste året på high-school. Hun bor sammen med lillesøster, far og stemor. Vi treffer Juno på vei til en forretning for å kjøpe graviditetstest, og vi skjønner fort at Juno er en jente som snakker rett fra “levra”.Alle rundt henne deltar tydeligvis i hennes irritasjon over at hun muligens er blitt gravid. Med seg har Juno en stor kanne juice som hun drikker av, for å samle urin nok til å tisse på graviditetstesten. Foran en høylytt forsamling i butikken og fra toalettet forkynner Juno at hun er blitt gravid. Juno tenker igjennom situasjonen og bestemmer seg for ikke å ta abort. Hun bestemmer seg for å føde barnet, og adoptere det bort. Hun innser at hun er for ung til å ta seg av et barn. Dessuten tar hun ansvaret for det hun har gjort – det var hun som oppsøkte vennen Bleeker for å ha sex med han – fordi hun ville det.
Bleeker er kun opptatt av å bli den beste sprintløperen på skolen. Han er forvirret og usikker over hele graviditetsopplegget, og overlater til Juno å ta avgjørelsen. Han er ikke avvisende – men han later til å ikke skjønne så mye av det.
Juno tar mot til seg og forteller foreldrene hva som har skjedd, og hvilken avgjørelse hun har tatt. Etter at sjokket har lagt seg, får hun stor støtte fra særlig faren og stemoren. De ønsker Juno det beste, og støtter henne i adopsjonsbeslutningen.
Juno og venninnen Leah finner etter hvert fram til det vellykkede paret Mark og Vanessa, som drømmer om å bli foreldre – men som kan ikke få egne barn. Juno er fornøyd med dem – og begynner etter hvert også å tilbringe en del tid med dem privat, for å sjekke om de er gode nok for babyen hennes.
Filmen slutter med at Mark og Vanessa går fra hverandre, Juno føder barnet – men adopterer likevel barnet til Vanessa – som hun anser som den beste moren. Juno forsøker å få Bleeker til kjæreste, noe hun også klarer mot slutten av filmen. Sammen ser det ut til at de kan få leve ut sine ungdomsår, med babyen adoptert hos en voksen mamma, som ønsket seg et barn.
NATUR OG MILJØ
Noen av målene i Lærerplanen i faget natur og miljø fra 10.klasse er: - bli kjende med korleis menneska formeirar seg, og få ei enkel framstilling av menstruasjonssyklusen, befruktning og utvikling av fosteret, genar og arv - bli kjende med ulike prevensjonsmiddel og få ei enkel forklaring på korleis dei verkar - lære om seksuelt overførte sjukdommar, og drøfte korleis ein kan unngå dei - arbeide med spørsmål knytte til abort, skilnaden på spontan abort og provosert abort, og lova om sjølvbestemt abort
SEKSUALITET OG GRAVIDITET
Hva slags holdning inntar Juno når hun oppdager at hun er gravid?
Er hun et offer for en handling hun ikke kunne forutse?
På hvilken måte tar Juno ansvar for situasjonen hun har havnet i? Hvordan framstilles dette i filmen?
Pek på en eller flere scener som viser hvordan Juno tar ansvar.
Hvorfor velger Juno å føde barnet for så å adoptere det bort? Hva er hennes argument for dette?
Er det riktig at Juno må ta slike tunge avgjørelser på egenhånd?
Er det troverdig at en 16 åring tenker så “voksent” som Juno?
Hva slags rolle inntar vennen, og barnefaren Bleeker i denne situasjonen?
På hvilken måte tar han ansvar for det at han også skal ha et barn?
Er 16-åringer for unge til å få barn?
FAMILIE OG RELASJONER
Hvordan reagerer foreldrene til Juno da hun forteller at hun er gravid og vil føde barnet?
Nevn flere måter foreldrene viser at de støtter Junos avgjørelse på?
Hva slags forhold har Juno til faren sin?
Hvor viktig er det at far og datter har et godt forhold?
Hvorfor er det vanskelig for mange unge å fortelle foreldrene sine at man har sex eller blir gravid?
På hvilken måte er det Juno som blir den voksne i denne situasjonen?
Hva gjør Juno for å være sikker på at hun finner de riktige foreldrene til barnet sitt?
Hva skjer mellom Mark og Juno, og hvorfor vil han ikke bli far likevel?
ROLLESPILL
Del opp i rene jentegrupper og rene guttegrupper. Jentegruppa heter “Juno” og guttegruppa heter “Bleeker”. La gruppene diskutere seg i mellom hvordan de ville reagert hvis de hadde blitt gravide som 16-åringer. La to og to fra hver gruppe improvisere:
Åpningsreplikken til “Juno” er: “Hei Bleeker – jeg er blitt gravid, og du er faren”. Bleeker svarer: “Å – er du sikker på at det er mitt”? La gruppene komme med forslag til replikker som de to som spiller Juno og Bleeker skal si. Hold på i 10 min. De andre i gruppa skriver ned replikkene, og leser alle replikkene til slutt. Diskuter alternativer til abort – og hvordan kan man selv som ung i Norge kan finne alternativer til abort.
ADOPSJON
Kan man selv bestemme over adopsjonsprosessen i Norge, slik som det framstår i denne filmen?
Del opp i mindre grupper og bruk internett til å finne ut av hvordan adopsjon foregår i Norge. Hvor kan man finne informasjon om dette?
Hvor kan man som ung og gravid henvende seg og få hjelp og informasjon om rettigheter og muligheter man har hvis man velger å føde barnet – og beholde det selv?
KUNST OG HÅNDVERK: BILDE OG BILDEKUNST
Dette skriver Lærerplanen om hva elevene skal få innblikk i fra 10.klasse: “bli kjent med ulike filmuttrykk, få kunnskap om ulike sjangere samt øve seg i å se sammenhenger mellom ulike bildespråk”
Filmspråk og sjanger
I starten på filmen brukes animasjon som effekt. Hva slags mening gir dette tilskueren?
Hva får vi vite om Juno via denne åpningssekvensen?
Hvilken sjanger kan man plassere filmen inn i? (Komedie, mørk komedie, drama, romantisk komedie)
Er dette det vi kaller en ”typisk” ungdomsfilm?
Beskriv en typisk ungdomsfilm?
Filmen er delt opp i “kapitler”. Hva slags mening gir det for filmen?
Hvordan brukes musikken i filmen – og hva slags type musikk er dette?
Karakterer
Hva betyr det for filmen at karakteren Juno framstilles som sterk og har morsomme replikker?
Hva skiller rollen som Juno fra jenteroller i mange andre ungdomsfilmer?
Hva er det med filmen som likevel gjør at den har elementer som går igjen i en del ungdomsfilmer? Hovedtema, sidetema, problemfokus, setting?
Tror vi på Junos karakter – på at hun er så tøff og at hun fikser alt så bra?
Hvordan framstilles Bleeker?
Hvilke ytre kjennetegn er med på tydeliggjøre hans karakter? Utseende, klær, kroppsform?
Og motsatt – hva er det med Junos ytre kjennetegn som signaliserer hva slags type hun er? Klær, hår, musikksmak, attityde?
Hva betyr navnet Juno i gresk mytologi?