Filmweb
 
 

SOS Svartskjær

SOS Svartskjær er en svært spennende film om noen dramatiske sommerdager på en øy på Vestlandet. På øya bor to familier fast, men om sommeren er det også turister der. Hovedpersonen Noora bor der sammen med moren, faren og lillebroren sin. Moren er gravid. En dag må moren reise i all hast inn til fastlandet for å føde. Hun ber Noora om å stelle godt med turistene som har leid rorbuer av dem.

To av turistene liker hun ikke så godt. De jakter på sel, og det liker ikke Noora. Dagen før har hun funnet en forlatt selunge i en bukt, og hun gjør alt for å skjule den for dem. Hun må også skjule den for bestevennen sin. Han har nemlig blitt ivrig etter å skyte med gevær og gå på jakt i det siste.

De tre ungdommene som leier en annen rorbu er greie. De er der for å fiske. Men samme dag som Noora fant selen, fant hun også en blåse i sjøen. Knyttet til den er en pakke med narkotika. At det er narkotika i pakken, vet ikke Noora. Hun gir den bort til broren sin, som samler på alt slags skrot fra havet. Imens leter ungdommene etter pakken. Den ble kastet ut fra et lasteskip kvelden før. Innholdet er verdt millioner. Men hvor er den, og hvordan skal de få tak i den?

Nooras mystiske oppførsel for å skjule selen, får ungdommene til å tro at Noora vet mer enn hun vil fortelle. Lillebroren til Noora leker seg med pakken og lager hull i den. Da bestevennen til Noora ser pakken, skjønner han at det er narkotika i den. Han vet at narkotika ofte blir smuglet inn i landet ved at utenlandske skip kaster pakker i sjøen. Barna bestemmer seg for å gjøre alt de kan for at politiet skal kunne arrestere smuglerne. Men de er jo bare barn, og de har ingen å be om hjelp. Det blåser opp ute på sjøen, og barna jages av desperate smuglere.

OM REGISSØREN

Arne Lindtner Næss (f. 1944) er manusforfatter, regissør og skuespiller. Han er særlig kjent for å ha skrevet og regissert filmene og tv-seriene om Olsenbanden jr. I 2005 regisserte han filmen Venner for livet, som vant Amanda for beste barnefilm i 2005. Han har også skrevet og regissert episoder av tv-seriene Hotell Cæsar, Fox Grønland, Far og sønn og Vazelina Hjulkalender. Som skuespiller er han mest kjent fra De syv søstre. Der spilte han Frode Birkeland.

MER OM FILMINNSPILLINGEN

Du kan se hvordan det var å spille inn filmen i NRKserien Sommeren i mitt liv. Der forteller jenta i hovedrollen, Amina Hegvold Sanca (12 år), om innspillingen.
Å JOBBE MED FORTELLINGEN

En god metode for å jobbe med filmfortellinger, er å la elevene tegne hver sin scene fra filmen: Lag en tegning av noe du husker fra filmen. Det skal være en tegning av at noen gjør noe.

La deretter elevene henge opp tegningene i rekkefølgen scenene hadde i filmen. Bruk deretter dette ”storyboardet” til å snakke om filmen. En slik samtale styrker den generelle forståelsen av fortellinger hos elever som ikke er så vante med å lese eller se film, og det kan styrke filmforståelsen til mer medievante og bokinteresserte elever.

Spørsmål man kan stille er for eksempel:

Hvem er helten i fortellingen?

Hva gjør helten som er særlig heltedådig?

Hva er de viktigste egenskapene helten har?

Hvem er hjelperne til helten?

Hvem er skurken?

Når skjønner vi hvem som er skurken?

Hvem er hjelperne til skurken?

Når blir fortellingen spennende?

Hva er det som gjør fortellingen spennende?

Når er fortellingen aller mest spennende?

Hva forteller filmen er rett å gjøre?

Hva forteller filmen er galt å gjøre?

Etterpå kan læreren gjerne lede en sammenligning med andre fortellinger som er kjente for elevene. Det kan være eventyr, romaner eller andre filmer. Diskuter gjerne om heltene alltid er like, om de alltid har hjelpere (og om hjelperne er like) og om helter alltid har spesielle egenskaper. Ta også gjerne opp hva slags skurker som finnes, og hvordan de er framstilt. Snakk også om forskjellige sjangre, og spenningssjangeren spesielt. Hvordan føles det å se en spenningsfilm? Hva er det som skaper spenning? Hva er man engstelige for når man ser en spenningsfilm? Hva er det som får oss til å tro at det kommer til å gå godt?

ARBEID MED MOTIVER OG TEMAER I FILMEN

SELJAKT

I filmen jaktes det på sel langs kysten. Begrunnelsen for jakten er at selene spiser eller jager bort mye av fisken på de kjente fiskeplassene. Det er også hovedgrunnen til at Stortinget har tillatt jakt på sel i virkelighetens verden også. På nettsidene til Fiskeriog kystdepartementet kan du lese begrunnelsen til politikerne for hvorfor det er tillatt å jakte på sel langs kysten. Se:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/tema/Hval_og_sel/Faktaark-om-kystsel-i-Norge.html?id=416201

Det er ikke alle som er enige i departementets begrunnelse. Særlig Greenpeace protesterte mot loven fra 2004 om at også utlendinger kunne skyte sel. Se:

http://www.greenpeace.org/norway/news/turistjakt-paa-sel-feil-svar-paa

Diskuter i klassen om det er rett eller galt å drepe sel.

Skriv gjerne alle argumentene opp på en tavle. Kanskje kan hver elev på slutten av timen skrive ned på en lapp hvilket argument de selv synes er viktigst? I neste time kan dere offentliggjøre resultatene og undersøke argumentene nøyere. Er det moralske, religiøse, økonomiske, medisinske eller verdimessige (osv.) argumenter som blir foretrukket? Diskuter gjerne hvilken type argumenter som bør veie tyngst, og hvorfor.

LIVREDNING

I filmen redder Noora livet til bestevennen sin. Han er nær ved å drukne, og etter at hun har fått ham opp av vannet, utfører hun førstehjelp på ham. Vet du hvordan du kan prøve å gjenopplive en person? Øv dere gjerne på førstehjelp i klassen. Her er en nettreferanse til informasjon om hva som bør gjøres med folk som har falt i vannet:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=2163&menuid=2222&documentid=1247

MORSE/NØDHJELP

I filmen sender Noora og bestevennen ut morsesignalene for S.O.S. Signalene for dette er tre korte – tre lange – tre korte. Du kan sende morsesignaler med både lys og lyder.

Vet du om andre måter du kan signalisere at du trenger hjelp på? Er det noen i klassen som har opplevd situasjoner der dere måtte be om hjelp? Fortell!

NARKOTIKA

I filmen forsøker skurkene å smugle narkotika.

Bruk gjerne filmen til å finne ut om elevene har kunnskap om narkotika: Hva er narkotika? Hvorfor er det forbudt?


 

Filmstudieark

Forfatter:Per Terje Naalsund
Fag: Norsk , Naturfag , Samfunnsfag
Tema:Helse og rus, Miljøvern og naturvitenskap
 

Fakta

Originaltittel:SOS Svartskjær
Regi:Arne Lindtner Næss
Roller:Amina Hegvold Sanca, Øyvind H. Vaktskjold, Sander Berglund Francis, Christian Rubeck
Manus:Arne Lindtner Næss
Genre:Familiefilm / Spenning
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Produsent:Rune Trondsen
Produksjonsselskap:Nordisk Film & TV
Lengde:1 t. 24 min.
Distribusjon:Nordisk Filmdistribusjon
Produksjonsår:2007
Aldersgrense:7 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.