Filmweb
 
 

Hugo Cabret

HANDLING

Hugo Cabret handler om den foreldreløse gutten Hugo som er både klokkepasser, urmaker og tyv. Han bor i et stort klokketårn på en jernbanestasjon i Paris og passer på de gigantiske urverkene der. Etter en tid dør hans alkoholiserte onkel, så Hugo blir helt alene. Hans evne til å overleve kommer helt an på hvor anonym han klarer å gjøre seg som klokkepasser. Hugo stjeler mat og andre ting. En dag treffer han en eksentrisk jente (Isabelle) med den enda mer eksentriske bestefaren hennes. (Bestefar) Pappa George driver en liten leketøysbutikk på jernbanestasjonen. Det viser seg at Pappa George er den (i virkeligheten) kjente, men glemte filmskaperen George Méliès. Han var den store filmpioneren som fant opp filmtriks og laget magi i de aller første filmfortellingene som ble laget rundt 1896. Hugo Cabret handler også mye om et barns ensomhet, drømmer, melankoli og fantasi og hvordan Hugo går fra å være en betrakter av livet rundt seg – til å delta i det.

Forfatteren

Forfatteren av boka heter Brian Selznick. Han er utdannet illustratør og har illustrert en rekke prisbelønnede barnebøker. Den første boken han skrev og illustrerte het The Houdini Box. Den kom ut i 1991. Siden har han skrevet bøkene The Boy of a Thousand Faces og The Invention of Hugo Cabret, som kom ut i 2007. I 2011 kom også boken Wonderstruck ut. Brian Selznic er i slekt med en annen kjent filmpersonlighet, nemlig David O. Selznick, produsenten av den berømte filmen Tatt av vinden (Gone With the Wind, Victor Fleming, USA 1939).

Regissøren

Martin Scorsese (f.1942) er en av USAs fremste nålevende filmpersonligheter. Han arbeider som regissør, manusforfatter, fotograf, skuespiller og produsent. Scorsese lager filmer i alle sjangre – også dokumentarfilm og TV-filmer. Scorsese er også svært opptatt av filmhistorien og har laget flere dokumentarfilmer som handler om filmhistorien og hvordan den har utviklet seg. Scorsese har vunnet mange filmpriser.

For mer biografi – sjekk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Scorsese_filmography
MEDIEFAG

Litteratur på film, kunst

Boka The Invention of Hugo Cabret er på 526 sider. Hvis man får tak i boken, ser man at det ikke er en vanlig roman, men en rikt illustrert bok, der bildene nærmest fremstår som en film. Et av verktøyene når man planlegger en film er storyboard – det vil si at man tegner filmen man ønsker å lage, som en tegneserie.

1. Gå inn på www.theinventionofhugocabret.com og studer disse nettsidene.

2. På hvilke måter kan man si at tegningene i boken ligner på det man ser i filmen?

3. Studer noen av bildene du ser på nettsiden og tenk over hvordan Hugo og Pappa George ser ut i filmen. Tenk over hva grunnen kan være til at filmregissøren Martin Scorsese har valgt et filmuttrykk som ligner såpass mye på bildene i boka?

4. Diskuter om det virker som om filmen er lagt tett opp til bildene og handlingen i boka.

5. Hva gjør valget av 3D med det visuelle uttrykket i filmen? (Stikkord: ”gå inn i bildene”).

6. Hvilke muligheter åpner seg for filmen med 3D-teknologien? (Stikkord: Kamerakjøringer, dybdefokus, gi et storslagent visuelt inntrykk – som igjen er en hyllest til filmens mediespesifikke egenskaper).

7. Diskuter om 3D-uttrykket gjør at filmen legger seg enda tettere opp mot bokas uttrykk enn om filmen hadde vært i 2D (Stikkord: Studer illustrasjonene i boka og sammenlign).

8. Hvilken kjent amerikansk filmpris har Hugo Cabret mottatt, hvor mange priser og i hvilke kategorier? Sjekk: www.oscar.go.com
Filmens ulike fortellerplan, analyse, metaforer, tolkning

Filmen Hugo Cabret er fortalt i et ganske langsomt tempo, noe som skiller filmen fra mange andre amerikanske underholdningsfilmer som er rettet mot barn. Det kan være ulike grunner til at regissøren har valgt å gjøre det på denne måten. Under er spørsmål som kan belyse noen av disse grunnene.

1. Hva forsøker regissøren å fortelle med å gjøre Hugo til en anonym betrakter av livet rundt seg?

2. Hvorfor ser vi ofte at Hugo står bak urskivene på de store klokkene, og ser igjennom tallene?

3. Hvordan kan vi se at Hugo er lei seg og trist? (Stikkord: Mange nærbilder av øynene og ansiktet hans).

4. Hva savner Hugo mest av alt i verden?

5. Hva får vi vite om Hugos far?

6. Hva skjedde med moren til Hugo?

7. Gåtespørsmål: Det finnes også noen ”skjulte referanser” i filmen, som spiller på virkelige mennesker som levde i Paris rundt 1930 – i hvilke scener ”ser” man disse menneskene? (Stikkord: i jagescenen med vakthunden – passerer ”lookalikes” av en kjent amerikansk forfatter og en kjent sigøyner og jazzmusiker).
Analyse/ Metaforer / tolkning

1. Hva er en metafor?

2. Hva kan vi si at skildringen av urverkene kan være en metafor for i Hugo Cabret?

3. Hvem i filmen sammenligner en klokke – et urverk, med selve meningen med livet?

4. Hva måtte til for å få den lille roboten i filmen til å virke?

5. Hva var den delen formet som, som roboten måtte ha, for å virke?

6. Hva kan dette være en metafor for?

7. I filmen ser man månen på himmelen ved flere anledninger. Tenk over Méliès mest kjente film og om det kan være en sammenheng her.

8. Diskuter de ulike budskapene filmen kan ha.
HISTORIE - (Filmhistorie)

En viktig del av fortellingen i Hugo handler om en historisk virkelig person, George Méliès (1861-1938), som går for å være den aller første i filmhistorien som ”oppfant” filmtriksene.

1. Hva får vi vite i filmen Hugo om George Méliès og filmene han laget?

2. Når laget Méliès filmene sine – i hvilket tidsrom?

3. Hvordan kommer Hugo og Isabelle over historien om Méliès?

4. Hva heter den mest kjente filmen til George Méliès? Sjekk: www.melies.eu

5. Hvorfor laget han et glasshus som han spilte inn filmene sine inn i?

6. Hvordan viser filmen Hugo at Méliès ”fant opp” filmtriks?

7. Hvor mange filmer har Méliès hadde laget totalt?

8. Les på www.melies.eu og finn ut av hva han var den aller første til å vise på film (Stikkord: uten klær).

9. Når sluttet Méliès å lage film – og hvorfor?

10. Hva sier filmen Hugo Cabret om hvorfor Méliès ble glemt?

11. Hva var den motsatte filmretningen som eksisterte på samme tid som Méliès laget film? (Stikkord: virkelighet, realisme, dokumentar - http://no.wikipedia.org/wiki/Stumfilm)

12. Hvordan kan man si at George Méliès har inspirert andre filmskapere som kom etter han?
SAMFUNNSFAG

Vennskap/Respekt

Filmens handling er lagt til 1930-tallets Paris i Frankrike. I filmen skildres ulike personlighter som arbeider på jernbanestasjonen og deres forhold til hverandre.

1. Hva slags person får vi inntrykk av at stasjonsmesteren er?

(- og hva heter den kjente skuespilleren/komikeren som spiller han?)

2. Hvorfor har han en skinne på beinet?

3. Hva slags følelser har han for blomsterdamen?

4. Hvem er den eldre damen med hundene?

5. Hvorfor er hunden hennes så sint?

6. Hvem er mannen som forsøker å bli kjent med henne?

7. Hva gjør han til slutt for å bli hennes venn?

8. Hva betyr det for Hugo at han får en bok av mannen som eier bokbutikken?

9. Hvorfor er stasjonsmesteren så opptatt av å ”fange” Hugo?

10. Hvorfor dør onkelen til Hugo?

11. Hvorfor vil ikke Hugo bo på barnehjem?

12. Finn ut litt om samfunnsforhold i Europa på slutten av 1920-tallet og begynnelsen av 1930-tallet. Hva var grunnene til den økonomiske nedgangen, og hvordan skildrer filmen også dette – på flere måter?

13. Hva betyr det for Hugo å få venner til slutt?
__________________________________________________________________________________

Klassetrinn: 5.-10. trinn (spørsmålene må justeres og forenkles i forhold til de ulike klassetrinnene).

Filmens trailer:

http://www.filmweb.no/film/article410390.ece?show=trailer


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [5. - 7. trinn, 8. - 9. trinn]
Fag: Historie , Samfunnsfag , Mediefag , Engelsk
Tema:Litteratur på film, Kunst, Vennskap/respekt, Historie
 

Fakta

Originaltittel:Hugo Cabret
Regi:Martin Scorsese
Roller:Jude Law, Sacha Baron Cohen, Chloe Grace Moretz, Asa Butterfield, Ben Kingsley, Emily Mortimer, Michael Stuhlbarg, Ray Winstone, Christopher Lee, Michael Pitt, Richard Griffiths, Helen McCrary
Manus:John Logan, Brian Selznick
Genre:Drama / Familiefilm
Nasjonalitet:USA
Språk:Engelsk
Produsent:Martin Scorsese, Johnny Depp, Tim Headington, Graham King
Produksjonsselskap:GK Films, Infinitum Nihil
Musikk:Howard Shore
Lengde:2 t. 6 min.
Distribusjon:United International Pictures
Produksjonsår:2011
Aldersgrense:7 år
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen