Filmweb
 
 

Kult og kort for stort og smått

 

Samlingen består av: Bakern (Kine Aune, 5 min), Pl.ink! (Anne Kristin Berge, 4 min), Lexdysia (Marc Reisbig, 4 min), Juletrollet (Marja Bål Nango, 13.30 min), Reloaded (Marieke Verbiesen, 3 min), Det siste norske trollet (Pjotr Sapegin, 13 min), Superpappa og Pelé (Annette S. Helland, 12 min). Himmelen bak huset (Steffen Strandberg, 26 min)  er også med i samlingen. Denne kan vises som eget program eller til barn fra åtte år med ledsager (sensur 11 år). De syv første filmene er tillatt for alle. De har en samlet spilletid på 54 minutter.

 
Det siste norske trollet (Tillatt for alle)

Filmen viser et sukkeravhengig, ulykkelig og overvektig troll som har funnet et bosted under ei bru i det moderne samfunnet. Han tenker tilbake på sin barndom med glede og vemod. Tilbake til den gamle tiden da verden en gang var fylt av troll og mytiske vesen i alle fasonger. Han tenker tilbake til den dagen da han ble fortryllet av Huldra og fulgte etter henne. Etter møtet med Huldra ble han og alle de andre mytiske skapningene lagt i en mange hundre års søvn, som han som den eneste har våknet opp fra. Han våkner opp til en verden totalt ulik den han en gang kjente, men prøver etter beste evne å tilpasse seg.( 13 min.)

  • Vi møter trollet i mange ulike eventyr. Hvilket eventyr kjenner du igjen i filmen?
  • Navngi de mange ulike mytiske vesenene som vi får møte
  • Hva er likt og hva er ulikt i denne versjonen av eventyret ”De tre bukkene Bruse”?
  • Sagn er historier som utgir seg for å være sanne og gjør krav om å bli trodd. Gjenfortell den delen av filmen som eventuelt kan likne et sagn.
  • Tro på troll, tusser og annet skrømt ligger forankra i den norske folkesjela. Diskuter i en mindre gruppe hvordan historier om slike mytiske vesen kan ha oppstått?
 
Baker´n (Tillatt for alle)

Inger Hagerup har skrevet diktet ” Det bor en gammel baker”. I filmen ”Baker´n” møter vi diktet igjen, men i en litt annen innpakning. (4 min. 20 sek.)
  • Les diktet ”Det bor en gammel baker” av Inger Hagerup. Spill filmen en gang til mens du har diktet framfor deg.  Har de forandringene som har blitt i forhold til originalversjonen noe å si for innholdet? Begrunn dine svar.
  • Hvorfor tror du man har valgt å legge opp filmen som en rap?
  • Ingen besøker lenger bakeren på øya. Hvordan kan vi se det i filmen?
  • Hvorfor spiser egentlig bakeren så mange kaker selv, og kan du gi mer enn et svar her?
Juletrollet (Tillatt for alle)

Inger Marja og Kathrina er venninner, og pynter juletreet til Kathrina sammen når Inger Marjas alkoholiserte mor kommer for å hente henne. Inger Marja drømmer om et ekte juletre, og prøver å skjule for venninnen hvordan hun egentlig har det hjemme hos seg. Kathrina som også har sine problemer å slite med finner det likevel ut, og jentene finner en slags felles forståelse og trøst i hverandre der de begge drømmer om den perfekte julefeiringen.
  • Hvorfor prøver Inger Marja å skjule for venninnen hvordan hun har det på julaften hjemme?Hvorfor tror du hun prøver å pante alle flaskene til moren?
  • Tror du det finnes barn i Norge som har det på samme måte hjemme som Inger Marja, og er det i så fall greit at det er slik?
  • Hva kan barn som lever med alkoholiserte foreldre gjøre for å få hjelp når foreldrene ikke lenger kan ta vare på dem?
  • Inger er samisk og Kathrina er norsk. I løpet av filmen får vi vite noe om de ulike juletradisjonene. Fortell om forskjeller og likheter mellom norsk og samisk julefeiring.
  • Noter ned det du fikk vite om Juletrollet. Finnes det noen likheter mellom Juletrollet og Julenissen?
Reloaded (Tillatt for alle)

Reloaded er en animert film laget med dukker og enkle kulisser. Filmen viser et travelt samfunn som kanskje har kommet for langt i sin såkalte utvikling.(4 min)
  • Hva tenker du er filmens hovedbudskap etter å ha sett den?
  • Er det noen farger du ser ofte i filmen, og kan du eventuelt tenke deg hvorfor?
  • Mennesket selv kan være sin største fiende. Diskuter med hverandre på ei gruppe hva man legger i et slikt utsagn. Ta utgangspunkt i det dere så i filmen.
  • Hva tror du kulissene og figurene er bygd opp av, og hvordan kan du tenke deg at man går fram for å få figurene til å bli ”levende”?
  • Hva betyr ordene ”save” og ”undo”, og finnes det egentlig noen taster på pc- tastaturet som heter det?
  • Er det egentlig mulig å angre på en utvikling som allerede har gått over styr? Finnes det noe ”save” eller ”undo” i det virkelige livet?
Superpappa og Pele (Tillatt for alle)

Pele elsker virkelig fredag, lørdag og søndag. Da gjør han og pappa morsomme og fine ting sammen. Hverdagene er preget av stress og savn, og da velger heller Pele å drømme seg bort. Han drømmer om at Pappa er Supermann på oppdrag for å redde verden mens han er i barnehagen (9 min. 25 sek.)
  • Hva gjør Pele og pappa i helgen som han liker så godt?
  • Hvorfor tror du Pele har litt vondt i magen i barnehagen?
  • Hvorfor er ikke Pappa like morsom på hverdagene som han er i helgene?
  • Hvorfor er det bra at strømmen går?
  • Superpappa sier at han ikke liker ting som går på strøm. Hva tror du han mener med det?
Pl. Ink (Tillatt for alle)

En far står dypt konsentrert over et av sine mange malerier, men blir brått avbrutt av sin lille sønn som spruter blekk på et av hans mange nokså ensidige malerier. Den lille gutten er leken og forsvinner inn i et av sine fars malerier med far etter seg. De kommer til et fantasiunivers som de reiser rundt i stående på et flygel.  Flygelet drives fram av tangentene som de trår på. Det lille barnet er lykkelig der han flyr rundt i sitt eget tegneunivers mens hans far er heller skeptisk av alle de krusedullene han møter. Etter hvert tar blekkmonstrene overhånd og blir store og truende. Fantasien og krusedullene blir uhåndterbare og historien ender med at far redder seg og sin lille sønn i sikkerhet. (3 min 15 sek.)
  • Hva synes du skiller far og sønns malerier fra hverandre, og hva forteller egentlig bildene oss om personene ?
  • Far blir dratt med i et fantasiunivers. Hvorfor tror du han ser så skeptisk ut mens hans sønn ikke er det?
  • Hva tror du egentlig de store blekkmonstrene symboliserer?
  • Se på filmens tittel. Hvilken forbindelse har den med filmens innhold?
  • Kan du se noen sammenheng mellom at det står så mye malingsspann på flygelet i forhold til at flygelet også spiller en stor rolle som framkomstmiddel i tegneuniverset?
Lexdysia (Tillatt for alle)

En gutt får brev fra sin far som er bortreist, men da han skal begynne å lese brevet så flytter bokstavene på seg og får helt annen betydning. Bøkene på rommet begynner plutselig å snu seg i bokhyllene slik at bokryggen ikke lenger synes. Senere begynner bøkene å fly rundt i rommet og gutten hopper opp i sengen og prøver å vifte dem vekk. Så begynner teppet under sengen å løfte seg opp til et bokstavslukende monster som senere også sluker brevet. Gutten får til sist tak i brevet ved hjelp musikk og magi. (3 min. 15 sek.)
  • Hvorfor tror du at bokstavene flyter rundt for gutten, bytter plass for senere bare å falle vekk fra boken?
  • Vi får se noe som små barn bruker å være redd for på rommet sitt. Hva er det?
  • Er denne gutten også redd for monstret under senga, eller er det noe annet han frykter?
  • Gutten har store vansker med å lese (dysleksi). Har man vansker med å lese kan man også føle en motvilje eller frykt mot bokstaver generelt. Nevn noen momenter i filmen som viser dette.
  • Det ender godt til slutt, og han får endelig lest brevet. Men hvordan får han det egentlig til?
Himmelen bak huset (11 år)

Mammaen til Jon er død. Likevel kommer hun alltid og sier god natt når Jon skal legge seg. Men en kveld kommer hun ikke. Jon blir redd og får ikke sove. Heldigvis får pappa en lur idé. Han binder en lang, rød tråd rundt stortåen sin, så Jon bare kan nappe i tråden om han blir redd. Litt utpå natta bråvåkner Jon. Han drar forsiktig i tråden, men pappa våkner ikke. Jon går ut av sengen og følger tråden ut av soverommet. Men tråden går ikke inn pappas soverom. Den går videre bortover gangen, gjennom kjøkkenet og ut utgangsdøren.  
  • Hvorfor tror du at Jon ikke lenger opplever at moren kommer til ham om kvelden?
  • Hvor fører tråden Jon, og hva møter ham der?
  • Hva mener Jon når han sier til sin far at himmelen finnes bak huset?
  • I hvilken scene syntes du filmen snudde fra sorg og fortvilelse til et gryende håp om en bedre fremtid for far og sønn?


 

Filmstudieark

Forfatter:Beate Henriksen
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Mediefag , Kunst og håndverk , Norsk
Tema:Litteratur på film, Kunst, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt, Litteratur på film, Eventyr/fantasy, Kulturmøter/-konflikter
 

Fakta

Originaltittel:Kult og kort for stort og smått - nye norske kortfilmer fra Norsk Filminstitutt
Regi:Pjotr Sapegin, Kine Aune, Marieke Verbiesen, Annette S. Helland, Marja Bål Nango, Marc Reisbig, Anne Kristin Berge
Genre:Animasjon / Barnefilm / Kortfilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Lengde:54 min.
Distribusjon:Norsk Filminstitutt
Produksjonsår:2012
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.