Filmweb
 
 

KORTE FILMER OM STORE TEMA

KORTE FILMER OM STORE TEMA FOR 3. - 7. TRINN

Opplevelsene og erkjennelsene i disse filmene er noe elevene kan identifisere seg med, uavhengig av alder. Studieopplegget gir elevene anledning til å reflektere og diskutere en tematikk som kan være aktuelle innenfor mange fagområder.

Filmene i samlingen kan brukes som inngang til ulike fag som norsk, kunst og håndverk, religion, livssyn og etikk. Forestillingen kan tilpasses de ulike klassetrinnene – både i forhold til tilnærming, tid og antall filmer. En film er beregnet til en skoletime.
MIDTSOMMERNATTENS SKYGGE

Regi: Stian E. Forgård

Manus: Stian E. Forgård, Landa May Kallesten

Komponist: Jon Erik Kaada

Foto: Tore Vollan

Lyddesigner: Anders Egeland

Produsent: Phantom AS, 16 min., 2011

Med: Jon Vågnes Eriksen, Ingrid Philippa Bruun Larsen, Jesper Aarsland Fosdahl, Glenn André Kaada, Cato Skimten: Nina Eikeskog Øystein Martinsen.

Fag: Livssyn og etikk.

Tema: Vennskap/respekt, oppvekst/familie, individ/gruppe

Handling:

Det er midtsommer, den lengste og lyseste natten i året. Jon (10) og Line (10) stikker fra sommerfesten, og gjemmer seg på sin hemmelige lekeplass i skogen. Idyllen blir brutt når Line må dra. Det blir siste gang han ser henne.

Filmen handler om tap og død og hvordan Jon må forholde seg til smerten som ligger i dette.

 I Livssyn og etikk skal eleven kunne reflektere og delta i samtaler omkring tema som dreier seg om livet, tap og sorg og delta i samtale om respekt og toleranse.
  • Hvordan viser filmen at Jon og Line er bestevenner?
  • Hvordan får Jon i filmen vite at Line er død?
  • Hvordan viser filmen at Jon reagerer på dette?
  • På hvilken måte viser filmen at Jon ikke vil akseptere at Line ikke er mer?
  • På hvilken måte tar de voksne vare på Jon?
  • Diskuter med klassen hvordan man kan hjelpe når man vet at noen har det vondt inni seg.
  • Snakk om hva det betyr å være en venn.
KATTESLOTTET

Regi: Vigdis Nielsen

Manus: Vigdis Nielsen

Foto: Nils Devold Midttun

Klipp: Frida Eggum Michaelsen

Musikk: Haavard Hana

Produsent: Phantomfilm AS v/ Geir Netland, 17 min., 2012

Med: Ingrid Meling Enoksen, Anders Dale. Silje Erfjord, Kathrine Fagerland, Yasmin Chaska, Alonzo Ullestad.

Fag: Kunst og håndverk, Livssyn og etikk

Tema: Sjanger, oppvekst/familie, individ/gruppe, vennskap/respekt

Handling:

Mia har bursdag og fyller 10 år. Hun og familien har flyttet til et nytt sted. Mia får et flott videokamera av mor og far – og en fin, rød regnfrakk. Men vips – så må mor på jobb og far på reise. Mia syntes det er trist å feire 10 års-dagen sin alene på et nytt sted. Hun tar kameraet sitt og går på oppdagelsesferd i nabolaget. Merkelige ting skjer. Mia ser en skummel «søppel» dame på sykkel. Hun treffer ei ny jente, Sofia - som ikke er redd for noe. Sammen spionerer de på den rare damen og finner ut at hun kanskje til og med spiser kattunger!  Katteslottet er en film om hemmeligheter, men kanskje mest om lengsel, ensomhet og savn.

I Kunst og håndverk skal man bli kjent med ulike medier og sjangre. Film har ulike sjangre – drama, komedie, grøsser osv., - og innen de ulike sjangrene finnes det forskjellige måter å fortelle filmens handling på – hvor ulike virkemidler brukes for å få frem historien. I film er foto, lyd, lys, musikk og måten karakterene skildres på, noen av virkemidlene.

  • Hva slags effekt får det i filmen at vi også ser det Mia filmer med sitt videokamera?
  • Hvordan er musikken i filmen og på hvilken måte er den med på å gjøre filmen litt «skummel»?
  • Hvordan framstiller filmen damen på sykkelen?
  • Snakk om scenen der Mia har gjemt seg under bordet hos damen – hva er det med denne scenen som gjør at det blir litt skummelt?
  • Hvis denne scenen hadde vært uten lyd, hadde det vært like skummelt da?
  • Snakk litt om slutten på filmen, der faren ser på videoopptakene til Mia – hva tenker faren når han ser disse opptakene?
Fag: Livssyn og etikk

Tema: Oppvekst/Familie, individ/gruppe, vennskap/respekt.
  • Hva slags familie vokser Mia opp i?
  • Hvorfor blir Mia lei seg da foreldrene må dra på jobb og jobbreise?
  • Hva kan være grunnen til at Mia får så dyr og fin gave i 10 års presang?
  • Hadde foreldrene dårlig samvittighet fordi de måtte dra fra Mia?
  • Hva slags jente er Sofia?
  • Hvorfor er hun så tøff og frekk i munnen?
  • Hvorfor prøver Mia å være like tøff og frekk?
  • Hvorfor tror jentene at «søpledamen» spiser kattunger?
  • Snakk om ulike grunner til at barn og voksne opplever at de er ensomme og bruk gjerne «søpledamen» som eksempel.
  • Hva er viktig å tenke på når man møter mennesker som kan virke annerledes enn deg selv?
  • Diskuter hva ordet «toleranse» betyr – i overført og konkret betydning.
SAGAS ØY

Regi: Sui Bala

Manus: Sui Bala og Jenny Dalhstrøm (original ide)

Foto: Nils Petter Devold Midtun

Klipp: Frida Eggum Michaelsen

Lyddesign: Haavard Hana

Produksjon: Phantomfilm AS v/ Geir Netland, 19 min., 2012

Med: Frida M. Mork, Svein Harry Schøttger Hauge, Marieke Wang, Glenn Andre Kaada

Klassetrinn: 5. - 7.klasse (mest egnet for)

Fag: Livssyn og etikk

Tema: Psykisk helse, oppvekst/familie, individ/gruppe, vennskap/respekt.

Handling:

Saga (10) bor sammen med faren sin på ei lita øy. Plutselig en dag forteller faren at han har fått en ny kjæreste (Alina) og at hun skal komme dit og bo sammen med dem. Saga syntes dette er helt feil, hun savner moren sin, som er død – og vil ikke ha noen ny mor. I sinne over at faren henter inn en ny kjæreste, setter Saga i gang med en rekke aksjoner for å bli kvitt Alina.
  • Hvordan har moren til Saga dødd?
  • Hvordan viser filmen Sagas sorg over tapet av mora?
  • Hvorfor får ikke Saga lov til å gå på morens soverom?
  • Hva slags betydning har drivhuset i filmen?
  • Hva betyr sneglene?
  • Filmen viser at moren til Saga var deprimert – hva skjer i den scenen hvor man forstår at moren ikke orker å leve mer?
  • Hvorfor blir Saga så sint på faren sin – klandrer hun faren for at mora er død?
  • Snakk om på hvilken måte følelser som sinne, savn og sorg henger sammen?
  • På hvilken måte viser filmen at Saga må erkjenne at moren er død og at Alina vil henne godt?
  • Hvordan kan man hjelpe barn som er i sorg?
  • Forstod faren til Saga hvordan han skulle hjelpe med hennes sorg og savn?
Sjekk nettlenker om sinne, savn og sorg hos barn:

http://www.stud.hio.no/~s148885/barn_og_sorg-_ferdig.doc.pdf

http://www.krisepsyk.no/temasider/sorg/sorg_hos_barn.htm


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [5. - 7. trinn]
Fag: Kunst og håndverk , Norsk , Religion, livssyn og etikk
Tema:Individ/gruppe, Oppvekst/familie, Vennskap/respekt
 

Fakta

Forfatter:Ingrid Dokka
 
 
 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.