Filmweb
 
 

Tigre & tatoveringer

OM FILMEN

Den lille jenta Mai bor sammen med tatovereren Sonny til de finner en ordentlig familie til henne. Begge har tanker rundt hvordan en slik familie skal være, selv om Mai virker mer sikker på definisjonen enn Sonny. I et ubevoktet øyeblikk har Mai tatovert ryggen til en tøff type som sovnet i tatoveringsstolen. Sonny bestemmer seg da for at de må rømme for å komme unna den tøffe typens motorsykkelvenner. Mange opplevelser venter dem der de treffer på både alver, nisser, lyktemenn og sirkusfolk.

Etter filmen har man en samtale felles i klassen. For de yngste elevene kan man sette seg i en ring på gulvet mens man samtaler om punktene nedenfor.

For de eldre elevene kan elevene deles inn i grupper som tar opp temaene til diskusjon før de samler seg i klassen for oppsummering.
SAMTALE/DISKUSJON

Samtalepunkter for de minste

Hva ønsker Mai seg mest av alt i verden?

Hva heter yrket som Sonny har?

Kan man vaske av en tatovering som Sonny lager?

Hvorfor tror du at noen ønsker å tatovere seg?

Hvorfor må Sonny og Mai rømme?

Hvem møter de på veien?

Kan du tenke ut hvorfor alven Atle er så sint?

Hva kan grunnen være til at Mai ikke vil overnatte hos Tutta, Sigurd og Brutalis?

Hva hjelper lyktemannen Mai med?

Filmen heter “Tigre og tatoveringer”. La dere merke til noen tigre i filmen, og i så fall hvor?

Mai mener en familie skal bestå av mor, far, barn og søsken og gjerne et kjæledyr. Hva mener dere er en familie?

Hvor mange familier kunne vi se i filmen?

Hvorfor er det viktig å ha en familie rundt seg?

Finner Mai en familie i filmen, og i så fall hvordan blir hennes familie ?

OPPGAVER

-Lag egne ”tatoveringer” ved å bruke potetrykk som stempelpute på armen

- Tegn din egen familie
Samtalepunkter for de større barna

Før så man mest tatoveringer hos sjøfolk som hadde tatovert seg i utlandet. Tatoveringer kan være alt fra skrift, symboler, tegn og rene kunstverk av bilder. Ofte viser tatoveringene en interesse, et minne eller noe man ønsker å være.

Se på tatoveringene til Sonny. Bruk fantasien og forestill deg hvilke interesser han kan ha eller har hatt. Samtal om dette i gruppa.

Filmen veksler mellom ulike perspektiver, spesielt i “fluktscenen”. Vi snakker gjerne om fugleperspektiv(ovenfra og ned), froskeperspektiv(nedenfra og opp) og normalperspektiv(rett frem).

Se gjennom scenen der de er på “flukt” og merk deg når perspektivene skifter. Hva tror du de som laget filmen ønsket å oppnå med skifte av perspektiv?

Hvorfor ville Sonny at de skulle rømme til havet, og hvorfor kommer de aldri dit?

Alven Atle er sint. Diskuter årsaker til at han er det.

Vi møter tigeren Brutalis. Kan dere tenke dere hvorfor han har fått akkurat dette navnet, og hva mente egentlig Sigurd med at han på en måte var faren hans?
Det blir brukt noen ordtak i filmen. Et av dem er; “Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden”.  Samarbeid i gruppa og diskuter hvilken betydning ordtaket får i denne sammenhengen.

Husker dere andre ordtak fra filmen, og i så fall hvilke?

På hvilke måter viser Sonny at han bryr seg om Mai og er glad i henne?

Gå gjennom drømmesekvensen og diskuter hvorfor Mai sin drøm blir slik.

Hvorfor tror dere Mai blir så sint på Sonny når de treffer på Tutta, Sigurd og Brutalis?

Når i filmen skjønner du at Mai egentlig vil at Sonny skal være familien hennes ?

Lag en definisjon på det dere mener kjennetegner en familie, og diskuter hva som kan regnes som en familie.

OPPGAVER

-Tegn et dyr framstilt i tre ulike perspektiver og sammenlign tegningene med de andre i klassen. I hvilket perspektiv virket dyret mest skummelt? Hvorfor?

-Tegn din egen familie og skriv et gjentakelse-dikt under bildet av typen: Familie er…

-Få inspirasjon. Bruk internett og studer bilder av ulike tatoveringer. Design din egen personlige tatovering som gjenspeiler deg og din personlighet.

- Klassen lager passepartout- rammer til tatoveringene og henger dem opp som en samlet utstilling.


 

Filmstudieark

Forfatter:Beate Henriksen
Klassetrinn: [Barnehage, 1. - 4. trinn]
Fag: Samfunnsfag , Norsk , Kunst og håndverk
Tema:Oppvekst/familie, Kunst, Vennskap/respekt
 

Fakta

Originaltittel:Tigre & Tatoveringer
Regi:Karla Von Bengtson
Roller:Jesper Christensen, Unn Vibeke Hol, Gabriela Meieran, Lars Bom, Rune Andersen, Lucas Holter, Bjarne Henriksen, Therese Glahn, Anna Sander Bie, Per Skjølsvik, Lærke Winther, Bjarne Henriksen, Stig Henrik Hoff, Markus Rygaard, Hege Schøyen, Therese Glahn, Nicolai Louis Vasquez Winther
Manus:Karla Von Bengtson
Genre:Animasjon / Barnefilm
Nasjonalitet:Danmark
Språk:Norske stemmer
Produsent:Sarita Christensen, Sille Tikjøb
Produksjonsselskap:Copenhagen Bombay
Musikk:Jacob Moth
Lengde:43 min.
Distribusjon:KontxtFilm as
Produksjonsår:2010
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen