Filmweb
 
 

Bully

Handling

Bully er en karakterdrevet, prisbelønnet amerikansk dokumentarfilm hvor vi møter familier som har barn som har vært og er utsatt for mobbing i nærmiljøet. Filmens hovedkarakterer er Alex, Kelby og Ja’meya, som forteller om sin daglige kamp mot plaging, trakassering og mobbing. IAlex sitt tilfelle er det flere scener – særlig på skolebussen – som er filmet med skjult kamera samt voldelige hendelser på skolen som han utsettes for. Det er så ille at han tidvis er truet på livet, noe som gjør at filmskaperen til slutt må gripe inn og varsle foreldrene, siden Alex selv bagatelliserer disse hendelsene.

Kelby er lesbisk og bor i et lite samfunn som hele tiden fordømmer henne for legningen hennes. Hun nekter å gi opp, men isolasjonen gjør at hun til slutt bestemmer seg for å flytte til et større sted.

Ja’meya følges gjennom en rettssak, etter at hun truet alle i skolebussen med skytevåpen, en reaksjon på kraftig mobbing gjennom lang tid. I filmen treffer vi også foreldrene og familiene til Tyler og Ty, to gutter som begge begikk selvmord etter lang tids plaging og mobbing. Faren til Ty setter i gang en stor, landsdekkende antimobbekampanje – Stand up for the Silent, i håp om at sønnens liv ikke var forgjeves. Han tror på at dette kan bevisstgjøre unge og eldre til å bekjempe mobbing. Filmen er en skildring av hva som var de bakenforliggende hendelsene til at denne bevegelsen ble startet.

 

Samfunnsfag

Tema: Mobbing

 

ALEX – ”The Fish Face”

Hvis man går inn på internett og søker på ordet mobbing, får man mange treff. 

Finn ulike definisjoner på hva mobbing er og sammenligne dette med hva Alex (14) opplever på sin skole.

  1. Hvorfor kalles Alex for ”Fish Face”?
  2. Forteller filmen om grunnen til at han har et spesielt utseende?
  3. Hvorfor er Alex så defensiv når foreldrene spør hvordan han har hatt det på skolen?
  4. Hvorfor syntes Alex det er vanskelig å snakke om det han har opplevd?
  5. Hvorfor oppfører de andre seg så grusomt mot Alex, han som mest av alt vil ha venner?
  6. Diskuter hvordan den assisterende rektoren på Alex sin skole grep fatt i mobbeproblematikken der: Tar hun virkelig ansvar, eller bare later hun som?
  7. Diskuter i hvilken grad det er riktig at Alex sin mor og far forsøker å gjøre ham ansvarlig for ikke å bli mobbet.
  8. Hvordan kan man ”stå opp” for seg selv når man er helt alene?
  9. Diskuter hvordan denne rektoren forholder seg til Alex sine foreldre, da de endelig tar mot til seg og oppsøker skolen for å fortelle om hvordan Alex blir truet på bussen. Hva burde hun ha gjort – hva burde hun ikke ha gjort?
  10. Hvordan reagerer barna som blir avhørt og ”avslørt” som Alex sine mobbere?
  11. Mot slutten av filmen virker det som Alex har fått det bedre. Han virker glad og litt forelsket. Forsøk å se for dere Alex fem år frem i tid – hvordan går det med ham?
  12. Hva er det viktigste familien til Alex kan gjøre for ham og gjør for ham?
 

KELBY – ”The Freak”

Kelby (16) har vokst opp i et lite, konservativt og religiøst samfunn. Hun er lesbisk. Etter hvert som Kelby vokser til uttrykker hun tydelig gjennom kropp og væremåte at hun ikke er en ”vanlig”, heterofil jente. Fra å være en populær, lokal idrettsstjerne reagerer omgivelsene med å isolere og utestenge henne og familien hennes – den dagen hun ”kommer ut av skapet.”

  1. Hva forteller Kelby at hun har vært utsatt for?
  2. Hvorfor mener de andre at hun er en ”freak”?
  3. Hvordan har hun valgt å forholde seg til dette?
  4. Hva sier Kelby at dette har gjort med henne som person?
  5. Diskuter hvor viktig det har vært for Kelby å få støtte fra sine egne foreldre.
  6. Hvorfor ønsket ikke Kelby å flytte fra stedet?
  7. Hva var det som skjedde med henne, som gjorde at hun likevel fant ut at hun måtte flytte?
  8. Hva er det Kelby har, som ikke Alex hadde?
  9. Hvor kan unge homofile henvende seg i Norge for å få hjelp mot mobbing og trakassering?
  10. Er man beskyttet mot mobbing i norsk lov – og i så fall på hvilken måte? Kan mobbing være brudd på menneskerettighetene?
http://www.llh.no/

http://www.ungdom.psykisk.no/ungdom/sliter-du_/homofil-eller-lesbisk_/

http://www.ung.no/rett/259_Hva_er_menneskerettigheter.html

 

JA’MEYA  - «The Gun Girl»

I filmen møter vi Ja’Meya (14) når hun sitter i varetekt i et ungdomsfengsel. Vi får vite at hun en dag tok moras pistol og truet alle på skolebussen med denne. Hendelsen ble filmet med bussens overvåkningskamera. Ja’meya ble overmannet av en annen skoleelev og bragt inn av politiet. Etter et par måneder i ungdomsfengselet kommer rettsaken. Hun slipper straff, men skal følges opp av lege.
  1. Hvorfor tok Ja’ Meya opp pistolen og truet alle på bussen? Hva forteller hun selv grunnen til hendelsen?
  2. Diskuter dette med amerikaneres rett til å ha våpen i hjemmet og se dette i sammenheng med Ja’Meyas handlinger.
  3. Hva kjennetegner Ja’Meyas hjemmemiljø – reflekter over grunner til hvorfor det bare er kvinner i denne familien.
  4. Diskuter hva politimannen sier og mener om Ja’mayas handlinger i lyset av om et barn på 14 år er strafferettslig tilregnelig?
  5. På hvilken måte støtter moren til Ja’Meya henne og hvordan viser hun dette?
  6. Hvor viktig er det for Ja’meya at hun har denne støtten fra mora og resten av familien?

 

Etikk/livssyn

Tema: Vennskap, selvmord, sorg

  1. Hvor går grensene for uskyldig erting og alvorlig plaging?
  2. Hvordan og hvorfor døde Tyler?
  3. Hvordan og hvorfor døde Ty?
  4. Hvordan har familiene taklet dødsfallene?
  5. Hvordan reagerte skolene de gikk på – her vises til de ulike ”høringene” vi ser i filmen.
  6. Hvorfor sier Ty’s far i filmen: ”Vi er bare enkle mennesker. Vi betyr ingenting. Hadde en politikers barn tatt livet av seg på grunn av mobbing, så hadde det nok blitt iverksatt tiltak”. Hva kan være grunner til at han tenker sånn?
  7. Hvordan kan skole og nærmiljø sette effektive stoppere for mobbing, plaging og trakassering?
  8. Hvordan kan du bli den ene som står opp for noen – når man ser at noen blir plaget?
  9. Hva er forskjellen på sladring og rapportering?
  10. Hvorfor kvier mange seg for å gripe inn hvis man ser en mobbesituasjon?
 

Sjekk disse nettstedene for mer informasjon om mobbing og involvering:

http://no.wikipedia.org/wiki/Mobbing

http://www.determittvalg.no

http://www.ekstraselvtillit.no

www.thebullyproject.com

http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011-20141/Manifest-mot-mobbing-2011-2014/

http://www.denene.no/


 

Filmstudieark

Forfatter:Ingrid Dokka
Klassetrinn: [8. - 9. trinn, 10. trinn, Videregående]
Fag: Religion, livssyn og etikk , Samfunnsfag
Tema:Mobbing, Individ/gruppe, Oppvekst/familie
 

Fakta

Originaltittel:Bully
Regi:Lee Hirsch
Roller:Alex, Ja'Meya, Kelby, Tina Long, David Long, Kirk Smalley
Manus:Cynthia Lowen, Lee Hirsch
Genre:Dokumentar
Nasjonalitet:USA
Produksjonsselskap:Where We Live
Musikk:Christian Rudder, Ion Furjanic, Justin Rice
Lengde:1 t. 39 min.
Distribusjon:Scanbox
Produksjonsår:2011
Aldersgrense:Tillatt for alle
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Norsk Filminstitutt
Adresse Oslo: Dronningens gate 16 0152 Oslo, +47 22 47 45 00
Adresse Bergen: Media City Bergen, Lars Hilles gate 30, 5008 Bergen