OM
REGISSØRENFilmen er laget av den britiske
regissøren Kenneth Loach, kjent som Ken Loach. Han er født i 1936 og er
fremdeles aktiv som filmskaper. Han har laget mange filmer og har vunnet mange
priser, sist i 2006, hvor han vant hovedprisen i Cannes (Gullpalmen) for filmen
om den irske borgerkrigen
Vinden som
ryster kornet. Han startet sin karriere allerede i 1962 og tidlig så man
formgrepene som kom til å prege nesten
samtlige av filmene hans. Han er tilhenger av realismen – det vil si at han
ønsker at filmene skal framstå så nær virkeligheten som mulig, at seeren får
følelsen av å kikke inn i liv som utspiller seg på en nær og troverdig måte.
Ofte bruker han ukjente skuespillere, og visuelt er filmene hans rå, kornete og
lite sofistikerte på lydsiden. Man kan få assosiasjoner til amatøropptak – noe
det ikke er, men heller veldig gjennomtenkt. Loach er ofte blitt beskyldt for å
lage «venstreorienterte» filmer – at filmene hans er politisk motivert, siden
de ofte skildrer mennesker nederst på den sosiale rangstigen og hvordan disse
strever med sine problemer for å komme seg ut av fattigdommen, både den
åndelige og den sosiale. Regissørene Ken Loach, Terence Davis og Mike Leigh
blir ofte sammenlignet, siden deres filmer tematisk og stilistisk ligner
hverandre – og at disse regissørene er de fremste eksponentene for britisk
filmrealisme.
HVA SIER LÆREPLANEN?Dette sier bl.a. læreplanen i
samfunnsfag for videregående skole:
Individ og samfunn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:
- Definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg
- forklare kvifor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturar og diskutere kvifor kjønnsrollene endrer seg over tid
- rekne ut inntekter, planleggje pengeforbruk i ein familie ved å bruke ulike verktøy og vurdere korleis sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi
- drøfte rettane ein har som forbrukar og diskutere forbrukaren sitt etiske ansvar
- gjere greie for endringar i familie- og samlivsformer
- gjere greie for økonomiske og juridiske sider ved å gå inn i eit samliv og diskutere følgjer av samlivsbrot
- bruke digitale verktøy til å finne informasjon om omfanget av kriminalitet i Noreg, grunngje kvifor samfunnet straffar og gjere greie for korleis kriminalitet kan forebyggjast
Arbeids- og næringsliv
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:
- definere omgrepa levestandard og livskvalitet, gjere greie for årsaker til at levestandarden i Noreg har auka og diskutere om auken har ført til betre livskvalitet
- bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og diskutere moglegheiter og utfordringar på arbeidsmarknaden i dag
- reflektere over verdien av å ha eit arbeid og kva som kjenneteiknar eit godt arbeidsmiljø
- gjere greie for årsaker til arbeidsløyse og drøfte måtar å redusere arbeidsløysa på
- diskutere noen etiske problemstillingar knytte til arbeidslivet
- gjere greie for organisasjonane sin plass i det norske arbeidslivet og for faktorar som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
- vurdere utfordringar ved å etablere ei bedrift
- trekke ut hovudlinene i resultat- og balansereknskapet til bedrifter med manuelle og digitale verktøy
Kultur
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:
- definere omgrepet kultur og gje døme på at kultur varierer frå stad til stad og endrar seg over tid
- beskrive hovudtrekk ved kulturen til nokre minoritetar i Noreg og drøfte utfordringar i fleirkulturelle samfunn
- forklare kvifor fordommar oppstår og diskutere korleis framandfrykt og rasisme kan motarbeidast
- gje døme på korleis religion og etnisk variasjon påverkar samfunn og kultur
Internasjonale
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:
- definere omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- forklare omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- gje døme på internasjonalt samarbeid og beskrive Noreg som internasjonal aktør
- gjere greie for FNs arbeid med fred og menneskerettar og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
- gjere greie for EU sine mål og styringsorgan og diskutere Noreg sitt forhold til EU
- bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og persentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
- gjere greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verda
- gjere greie for kva som kjenneteikner internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
- diskutere samanhengen mellom økonomisk vekst, miljø og berekraftig utvikling
Film
– og mediekunnskap
Under følger noen av hovedmålene:
Elevene skal:
- ha kunnskaper om og forståelse av
medienes rolle i et kulturelt perspektiv
- ha grundige kunnskaper om pressehistorie,
radiohistorie og film og fjernsynshistorie
- ha kunnskaper om epoker innenfor film
og kunne gi eksempler på filmer og regissører knyttet
til epokene
- være orientert om nye teknologiske
utviklingstrekk og om teknologiens innvirkning på medieutviklingen
- ha kunnskap om
underholdningsindustriens metoder og virkemiddel
- kunne drøfte
medienes rolle i politikk-, etikk-, miljø- og likestillingsspørsmål