Stem nei
Innhold
HANDLINGEN
OM FILMEN
FORBEREDELSESOPPGAVER
ETTERARBEIDSOPPGAVER
HVA LÆREPLANEN SIER
HANDLINGEN
Chile 1988: Etter femten år med diktatur,
blir General Augusto Pinochet, som i 1973 gjorde militærkupp i landet, tvunget
av internasjonalt press til å holde folkeavstemming. Folket må stemme ja eller
nei til åtte nye år med den gamle generalen som statsleder.
Basert på faktiske hendelser forteller
filmen om den unge reklamemannen René Saavedra (Gael García Bernal), som blir hyret av Nei-siden til å utforme
reklamekampanjen som skal fronte opposisjonspartienes valgkamp. Saavedra overrasker
alle med å fokusere på hvor mye glede det undertrykte chilenske folket har i
vente, fremfor all den sorg som ligger i fortiden. Kampanjen viser seg så
suksessrik at Saavedra og hans samarbeidspartnere til slutt lever i frykt for
at myndighetene skal stoppe dem med vold.
OM FILMEN Stem
nei
er basert på virkelige hendelser, og den er filmet med tidsriktige kamera, noe
som bidrar til å gi filmen et dokumentarisk preg. Ved å velge et slikt uttrykk
har filmskaperne sømløst kunnet integrere originale reklamefilmer og mye annet
arkivmateriale fra den faktiske kampanjen, inn i handlingen.
Filmen dokumenterer opptakten til et viktig
kapittel i Chiles historie. Det er viktig å legge til at Nei-siden ikke var
sikre på en seier. Selv ikke femten år med diktatur betød at alle landets
innbyggere ønsket Pinochets avgang. Utover åttitallet merket Chile en økonomisk
fremgang, og mange fryktet at denne ville stagnere uten Pinochet.
Dette er regissør Pablo Larraíns tredje
film med Pinochets undertrykkende diktatur som tema. Fra før har han skapt
Tony Manero og
Post Mortem.
Stem
nei
er Oscar-nominert for Beste fremmedspråklige film (i likhet med vår egen Kon
Tiki). Den mottok også publikumsprisen under Tromsø internasjonale filmfestival
i år (2013).
Filmtrailer:
http://www.filmweb.no/trailere/article1088573.ece?clip=1Egnethet: Medietilsynets vurdering er at filmen passer for ungdom/voksne.
Aldersgrensen er satt til 11 år, og begrunnelsen er: ”Denne filmen
inneholder enkelte voldshandlinger og dramatiske skildringer fra opptøyer.”
Imidlertid, i undervisningssammenheng
er denne filmen mest hensiktsmessig på tiendetrinn og i den videregående skole.
Dette med tanke på hvilken faglig relevans filmen vil ha, samt at filmens tema
er myntet på et modent publikum.
Les mer om dette nederst i dokumentet,
hvor det vises konkret til læreplanverkets ulike kompetansemål.
FORBEREDELSESOPPGAVER
Visningen av Stem nei bør forberedes en hel del. Med
tanke på et godt læringsutbytte og en god filmopplevelse, er det mest
hensiktsmessig å vektlegge forarbeid like vel som etterarbeid.
Hver enkelt lærer bør selv vurdere hvor
filmvisningen plasseres på planen i forhold til gjennomgang av de relevante
språklige, historiske, kulturelle og etiske temaene man fra før er satt til å
gjennomgå.
Spørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere
(og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået til de ulike spørsmål/oppgaver med
utgangspunkt i egen elevmasse. Merk: Det er ikke tenkt at det skal jobbes med samtlige
oppgaver/spørsmål under.
Noen
av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid.
1) Chile:
a) Hva kan du om Chile fra før? Skriv
stikkord.
b) Bruk nettet og finn informasjon om Chiles
historie de siste 40-50 år. Skaff deg en oversikt over
hovedtrekkene. Hvilke viktige endringer har landet gjennomgått i
denne perioden?
c) Studer et kart over Sør-Amerika, og finn
Chiles beliggenhet.
d) Hva er Chiles viktigste inntektskilder?
2) Gael García Bernal,
hovedrolleinnehaveren
- Finn ut hvilke andre filmer Gael García
Bernal har spilt i, og om du har sett noen av disse. Hva handler disse filmene
om?
3) Ord/uttrykk
o.l.
- Hva betyr følgende ord:
militærkupp/statskupp, fascisme,
kommunisme, diktatur, demokrati
og
…
jingle
4)
Augusto Pinochet
a) Bruk nettet og finn
informasjon om Augusto Pinochet. Hva kjennetegner hans politikk?
b) Hva gjorde at
Pinochet hadde mulighet til å ta makten i Chile i 1973?
c) På hvilke måter
klarte Pinochet å beholde makten i så mange år?
d) Til tross for at
Pinochet var en diktator, hadde han mange tilhengere, blant annet fordi Chile
utover åttitallet opplevde en økonomisk vekst. Hvorfor tror du mange chilenere ikke
ønsket endring, til tross for at de levde i et diktatur?
5)
Hovedpersonen, René Saavedra
Når du ser filmen, tenk over:
a)
- Hva er Renés sterke og svake sider?
- René har ikke særlig god greie på
politikk. Er dette en fordel eller ulempe når han påtar seg ansvaret for en
politisk reklamekampanje?
b)
- Hvordan opplever du hans relasjon til sin
sønn, Simón?
- Hvordan opplever du hans relasjon til
Verónica, Simóns mor?
ETTERARBEIDSOPPGAVER
Heller
ikke disse spørsmålene/oppgavene kommer ikke i en bestemt orden. De ulike faglærere må selv prioritere de
fagområder som oppleves mest hensiktsmessige – for å oppnå ønskede
kompetansemål.
1) Gjennomgang
av forberedelsesoppgavene
a) Gjennomgå de forberedelsesoppgavene som
ble valgt ut før filmvisningen.
- Hvilke av
spørsmålene gjorde det lettere å forstå filmen?
- Hvilke av svarene
du/dere ga vil eventuelt være annerledes nå, etter at dere har sett filmen?
b) Hvilket læringsutbytte har du fått av
filmen? Lag punkter sortert under følgende overskrifter:
historie, samfunnsfag, etikk, spansk språk, annet.
2)
Chile
a) Hvordan er den politiske situasjonen i
Chile i dag?
b) Hvordan er folks levestandard i Chile i
dag?
c) Hvilke eksempler gir filmen på Pinochets
maktmisbruk, og hvordan folk ble undertrykt?
d) Hvilke inntrykk får du av chilenere
gjennom denne filmen? Begrunn svaret ditt.
3)
Hovedpersonen, René Saavedra
a) Først takket René nei til å ta ansvar
for nei-valgkampen. Hva fikk han til å ombestemme seg?
b) René hadde ikke særlig god greie på
politikk. Var det en fordel eller ulempe når han påtok seg ansvaret for en
politisk reklamekampanje?
c) René ønsket ikke å lage reklamefilmer
som fremstilte hvor fælt det hadde vært å leve i Chile under Pinochets
diktatur. Hvorfor ikke?
d) René og kollegaene hans opplevde at de
ble overvåket og truet på livet. Hvorfor tror du de likevel ønsket å fortsette
kampanjen?
e) Beskriv relasjonen mellom René og
Victória. Hva er positivt og hva er negativt?
f) Hvordan tror du Simón (Renés sønn) ville
ha beskrevet hvordan han opplever de dagene handlingen i filmen dekker?
4) Reklame
a) Hvordan
blir du i ditt liv påvirket av reklame? Utdyp svaret ditt.
b) Hvor
viktig er TV for myndigheter i ulike land, når de skal formidle et budskap?
Begrunn svaret ditt, og gi gjerne eksempler på hvordan du tror dette kan være
forskjellig fra land til land.
c) Kan du gi eksempler på reklamekampanjer her i Norge som du har lagt merke
til? Hva har vært det viktigste å formidle for dem som har stått bak disse
kampanjene?
d) I desember
(2012) lanserte Forsvaret denne reklamefilmen:
http://verdtaforsvare.forsvaret.no/ Den skapte en del debatt fordi mange mente at den fremstilte Forsvarets
virksomhet på en feil måte. Bruk nettet og finn ut av ulike synspunkt knyttet
til denne debatten. Gjør deg så opp din egen mening om reklamefilmen.
e) Kan du gi
eksempler på at det er brukt humor for å reklamere for helt seriøse produkter
og tjenester? Hvorfor tror du det er brukt humor som virkemiddel i disse
eksemplene?
5)
Diverse
a) I filmen sier en av Pinochets
tilhengere: ”CIA støttet statskuppet (i 1973). De er med oss
fortsatt.” Hva menes med dette? Stemmer dette?
b) Hvorfor
tror du Pinochet fikk over 40% av stemmene?
c) Veldig
mange av Pinochets motstandere hadde ingen tillitt til at de kunne vinne
valget. Hvorfor denne pessimismen, tror du?
d) Hvorfor tror
du chilenske soldatene fikk seg til å utøve vold mot sine landsmenn? Kan du gi
eksempler på andre konflikter i verden hvor militære bruker vold mot sine egne?
e) Flere ganger i filmen refereres det til
We are the World. Se denne musikkvideoen:
http://www.youtube.com/watch?v=M9BNoNFKCBI … og finn ut hva
denne sangen dreide seg om.
f) Hvilken rolle kan musikk ha når en
ønsker å gjøre opprør mot noe?
g) Finn eksempler i filmen på at chilenere
er inspirerte av USA/den vestlige verden.
h) Hvilke følelser assosierer du med
følgende ord:
Cola, militæruniform,
regnbue i) I filmen representerer en mikrobølgeovn
fremtiden og Vesten. Finner du andre ting i filmen som representerer det samme?
j) Hva synes du om slagordet ”gleden kommer”? Begrunn svaret ditt.
6)
Filmspråket
a) Vurder hva du synes om at filmskaperne konsekvent
har brukt filmkamera fra 80-tallet, og begrunn din holdning til det. Hvilken
funksjon har filmens ”gammeldagse” visuelle uttrykk?
b) I filmens tredje siste scene bærer René
sin sønn på armene, mens folk rundt dem jubler i glede over valgseieren. Finn
eksempler på symbolikk i denne scenen.
c) I filmens nest siste scene ser vi René
stå på skateboard langsetter byens gater. Finn eksempler på symbolikk i denne
scenen.
d) I filmens siste scene ser vi resultatet
av den planlagte reklamefilminnspillingen på toppen av skyskraperen. Finn
eksempler på symbolikk i denne scenen.
7) Selvbevissthet
a) Reklamefolkene i filmen ønsket å
fokusere på det positive i stedet for det negative. I hvor stor grad pleier du
og dine venner å gjøre det samme? Hva kan være årsaken til at det er så stor
forskjell på folk i slike sammenhenger?
b) Hvis du hadde blitt truet av mennesker
som var kjent for å lett ty til maktmisbruk, ville du ha latt deg kue, eller
ville du ha fortsatt med å kjempe din kamp? Gi eksempler på slike fiktive situasjoner,
og hvordan du tror du hadde håndtert disse. Sammenlign dine tanker med andres.
c) Hvis
Stem
nei har inspirert deg til noe, hva da?
8)
Generelle filmstudiespørsmål/-oppgaver:
a) Gjorde noen av scenene i filmen deg sint?
Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Hva fikk deg eventuelt til
å le? Hvilke ulike følelser satt du med i løpet av visningen? Sammenlign dine
følelsesmessige reaksjoner med andres.
b) Hvilke ulike typer kjærlighet finner du
eksempler på i filmen?
c) Hva utgjør filmens spenningspunkter?
d) Hva tror du filmskaperne ønsker å formidle
med denne filmen?
e)
Hvilke skuespillere utmerket seg på en positiv måte? Begrunn svaret ditt.
f) Velg
en av rollekarakterene i filmen og lag en beskrivelse av hvordan han/hun
forandrer seg i løpet av handlingen. Hva er de viktigste årsakene til denne
forandringen?
g) Hvilke
virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord:
klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
h) Velg
en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
i) Gjenfortell
filmens handling med om lag femti ord.
j) Skriv
en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn
synspunktene dine.
Mail gjerne respons på hvordan du/klassen opplevde å jobbe med dette
filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
HVA LÆREPLANEN SIER
Stem nei er godt egnet til å belyse
og tilnærme seg mange av kompetansemålene i samfunnsfag, spansk og RLE
(filosofi/etikk). I det følgende kan man lese en rekke utdrag fra fagenes læreplanenr
som underbygger dette.
SAMFUNNSFAGKompetansemål etter 10. årssteget
Historie
Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- presentere
ei historisk hending med utgangspunkt i ulike ideologiar
- skape
forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i
samfunnet påverkar tankar og handlingar
- søkje
etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder
kan framstille historia ulikt
- lage
spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige
hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane
- drøfte
viktige omveltingar i samfunnet i nyare tid, og reflektere over korleis dagens
samfunn opnar for nye omveltingar
Geografi
Hovudområdet omfattar stad- og
romdimensjonen i samfunnet. Hovudområdet gjev oversikt over lokalisering og
utbreiing av naturlege og menneskeskapte forhold på jorda. Kartlegging og
diskusjon av endringsprosessar står sentralt.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- lese,
tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og
kartteikn
- forklare
og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere
dei store skilnadene mellom fattige og rike
Samfunnskunnskap
Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- planleggje,
gjennomføre og presentere problemorienterte samfunnsfaglege undersøkingar og
vurdere arbeidsprosessen og resultata
- finne
fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skilje mellom meiningar og
fakta, formulere argument og drøfte spørsmåla
- utforske
kva som krevst for at samfunn skal kunne halde fram å eksistere og samanlikne
to eller fleire samfunn
- gjere
greie for politiske institusjonar i Noreg og samanlikne dei med institusjonar i
andre land
- gje
døme på og drøfte demokrati som styreform, gjere greie for politisk innverknad
og maktfordeling i Noreg og bruke digitale kanalar for utøving av demokrati
- gjere
greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir
respekterte
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring
Politikk og demokrati
Hovudområdet omfattar det politiske
systemet på alle nivå og velferdsstaten. Det handlar om dei politiske partia og
kva som kan truge demokratiet. I dette hovudområdet blir det òg lagt vekt på
samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- gjere
greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet
gjennom bruk av ulike kanalar for påverknad og kunne gjere greie for ulike
utfordringar for demokratiet
- diskutere
samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
- gjere
greie for styreforma og dei viktigaste politiske styringsorgana i Noreg og
drøfte fleirtalsdemokratiet i forhold til urfolk og minoritetar
Internasjonale forhold
Hovudområdet omfattar internasjonalt
samarbeid, terrorisme, konfliktar, konfliktløysing og fredsarbeid. Det handlar
òg om globalisering, fordeling av ressursar og berekraftig utvikling.
Hovudområdet dreier seg òg om Noreg si rolle som internasjonal aktør.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- definere
omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- forklare
omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- bruke
digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og
presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
- gjere
greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak
for å redusere fattigdom i verda
SPANSK: LÆREPLAN I
FREMMEDSPRÅK
10.-trinn: kompetansemål: Fremmedspråk
nivå I
Kommunikasjon
Hovedområdet
kommunikasjon
dreier seg om formidling av mening gjennom fremmedspråket. Det omfatter
lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet
til ulike kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det
omfatter også språklig repertoar – ordforråd, setningsbygning og
tekstsammenheng – og spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å
mestre ulike kommunikasjonssituasjoner. Nye medier og bruk av språket på tvers
av fag og emner inngår også i dette hovedområdet.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- delta
i enkle, spontane samtalesituasjoner
- presentere
ulike emner muntlig
- gi
uttrykk for egne meninger og følelser
- kommunisere
med forståelig uttale
Språk, kultur og samfunn
Hovedområdet
språk, kultur og
samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale
emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur.
Arbeid med ulike typer tekster og møte med kulturelle uttrykksformer fra
målspråklandet kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt
i ens egne livsvilkår og identitet. Det kan også bidra til leseglede,
opplevelse og personlig utvikling.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- samtale
om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
- sammenligne
noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- samtale
om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
- gi
uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Vg2: kompetansemål: Fremmedspråk nivå, I Fremmedspråk nivå II
Kommunikasjon
Hovedområdet
kommunikasjon dreier
seg om formidling av mening gjennom fremmedspråket. Det omfatter lytting,
lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet til ulike
kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det omfatter
også språklig repertoar – ordforråd, setningsbygning og tekstsammenheng – og
spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å mestre ulike
kommunikasjonssituasjoner. Nye medier og bruk av språket på tvers av fag og
emner inngår også i dette hovedområdet.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- delta
i enkle, spontane samtalesituasjoner
- presentere
ulike emner muntlig
- gi
uttrykk for egne meninger og følelser
- forstå
og bruke tall i praktiske situasjoner
- kommunisere
med forståelig uttale
- forstå
og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
Språk, kultur og samfunn
Hovedområdet
språk, kultur og
samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale
emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur.
Arbeid med ulike typer tekster og møte med kulturelle uttrykksformer fra
målspråklandet kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt
i ens egne livsvilkår og identitet. Det kan også bidra til leseglede,
opplevelse og personlig utvikling.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- samtale
om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
- sammenligne
noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- samtale
om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
- gi
uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
Læreplan i
fremmedspråk - kompetansemål
Vg3:
kompetansemål: Fremmedspråk nivå II
Kommunikasjon
Hovedområdet
kommunikasjon
dreier seg om formidling av mening gjennom fremmedspråket. Det omfatter
lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet
til ulike kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det
omfatter også språklig repertoar – ordforråd, setningsbygning og
tekstsammenheng – og spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å
mestre ulike kommunikasjonssituasjoner. Nye medier og bruk av språket på tvers
av fag og emner inngår også i dette hovedområdet.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- delta
i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
- presentere
aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
- gi
uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
- kommunisere
med god uttale og intonasjon
- tilpasse
språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner
Språk, kultur og samfunn
Hovedområdet
språk, kultur og
samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale
emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur.
Arbeid med ulike typer tekster og møte med kulturelle uttrykksformer fra
målspråklandet kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt
i ens egne livsvilkår og identitet. Det kan også bidra til leseglede,
opplevelse og personlig utvikling.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- drøfte
sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i
Norge
- drøfte
sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet
- gjøre
rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
- beskrive
sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet
til dette
Se også
tilsvarende kompetansemål under Læreplan i fremmedspråk - programfag i
studiespesialiserende utdanningsprogram, her:
http://www.udir.no/kl06/PSP1-01/Kompetansemaal/?tbm=Fremmedspraak_nivaa_I%2bFremmedspraak_nivaa_IRELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Filosofi og etikk
Hovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor
hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- reflektere
over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur,
liv og død, rett og galt
- gjøre
rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i
grunnleggende etiske tenkemåter
- føre
dialog med andre om sammenhenger mellom etikk, religioner og livssyn
- drøfte
etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og
likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
- drøfte
verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og
økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati