Croods
Innhold
Handlingen
Om filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Huleboerfamilien Crood lever et liv hvor de
gjør alt de kan for å beskytte seg mot de ugjestmilde naturomgivelsene, og for
å unngå å bli spist av rovdyr. Farens motto er ”aldri ikke vær redd!” Tenåringsdatteren
Ipp blir imidlertid lei av all trygghetssøkingen, og en dag tvinger hennes
opprørske handlinger familien ut på en vandring inn i det ukjente – hvor deres
framtidsutsikter blir kraftig endret.
Livstruende farer står i kø, men kanskje
dette livet er å foretrekke fremfor et liv hvor man kun stenger seg inne? For,
er det nok å overleve, eller skal man også leve?
Selv om handlingen er lagt til prehistorisk
tid, er de verdivalg og konflikter familien står overfor tidløse.
Ulike trailere, med og uten norske stemmer,
kan sees her:
http://www.filmweb.no/trailere/article1095635.ece?clip=1
Om
filmen
Croods handling er lagt til en prehistorisk
tid hvor kontinentalplatedrift skaper voldsomme jordskjelv og vulkansk
aktivitet. Dyre- og plantelivet som skildres fra tidsepoken er svært
fantasirikt, og selv om artene som presenteres er humoristisk framstilte
, fremmes poenget med at naturen kan
være nådeløs og at menneskene på den tiden måtte drepe eller bli drept, spise
eller selv bli spist.
Sentralt i filmens handling står
familieverdier, hvor ulikt foreldre og barn vurderer hva som er risikofylt, det
å holde sammen – samt hvor vanskelig det kan være å uttrykke hvor glad du er i
dine nærmeste.
Croods er produsert av DreamWorks
Animation, som fra før har stått bak animasjonssuksesser som Shrek-, Kung Fu
Panda- og Madagaskar-filmene. Originalstemmene i Croods innehas av kjente
skuespillere som Nicolas Cage, Ryan Reynolds og Emma Stone. Blant de norske stemmene hører vi Atle Antonsen (Grug), Tomine Harket (Ipp) og Håvard Bakke (Gard)
Filmen har sin egen offisielle hjemmeside,
her:
http://www.thecroodsmovie.com/ Les mer om denne i
oppgavesamlingen under.
Croods har en hel del likhetstrekk med
Pixar-animasjonsfilmen Modig (Brave). Se eget filmstudieark her:
http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1064723.ece Mange vil også kunne se fellestrekk med
Istid-filmene (Ice Age 1-4, Blue Sky Studios), som også er lagt til en
prehistorisk tid.
Egnethet: Aldersgrensen er satt til 7 år. Medietilsynets begrunnelse
er: ”Kraftfulle effekter og faretruende scener gjør at denne filmen får
7-årsgrense.”
Filmen er en familiefilm, men i
tillegg til å være rettet mot barn, består den av massevis av humor og tematikk
som også ungdom og voksne vil ha stor glede av. De store animasjonsstudioene er
jo eksperter på å skape filmer som inneholder elementer som treffer alle
aldersgrupper. Filmen kan derfor like gjerne brukes på ungdomsskoletrinnet så
vel som barne-/mellomtrinnet. Anbefalt for klassetrinn: 3.-10. kl.
De ulike navngitte karakterene i filmen er:
Pappa Grug
Mamma Ugga
Eldstedatter Ipp,
Sønn Tunk
Lillesøster (Sandy)
Uggas mor, Gamla
Vandreren Gard
Gards kjæledyr, Belt
Oppgaver
til filmen
Spørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også
vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de
ulike spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse. Enkelte
spørsmålsformuleringer vil avsløre sentrale elementer fra filmens slutt. Disse
bør derfor ikke presenteres før etter at filmen er vist. Noen
av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid. Forberedelsesarbeid:
Merk, DreamWorks har laget en egen offisiell
hjemmeside til filmen:
http://www.thecroodsmovie.com/ Her finner man en
mengde nyttig og morsom informasjon knyttet til handlingen, karakterene, de
ulike dyreartene, tidsepoken o.a. I tillegg finner man flere aktivitetsoppgaver
(… som er mer egnet på lavere klassetrinn enn på ungdomsskoletrinnet.) Det
anbefales å bruke tid på disse nettressursene i forkant av visningen!
For øvrig anbefales det å se på følgende
fagområder:
- Hva vet man om huleboere? Når levde de?
Hva kjennetegnet hverdagen deres, og på hvilke måter har vi kunnet samle
kunnskap om disse menneskene i dag?
- Gi eksempler på situasjoner hvor foreldre
og barn kan være veldig uenige om hva som er trygt/utrygt.
Elvene
kan
også være forberedte på å tenke gjennom følgende mens de ser filmen:
- Hvilke karakterer utvikler seg mest i
løpet av handlingen?
- Hva er det som får Ipp (eldstedatteren)
og Grug (pappaen) i familien Crood til å forandre måten de tenker på?
- Hvilke ulike følelser gir filmen deg?
Etterarbeidsoppgaver: A: OPPFØLGING AV FORBEREDELSESOPPGAVENE 1) -
Gi eksempler fra filmen på forhold ved huleboertilværelsen som du tror stemmer
med virkeligheten. Gi eksempler på forhold du mener kun er fantasi fra
filmskaperne sin side.
2) -
Gi eksempler fra filmen på situasjoner hvor du synes Grug (pappaen) gjør gode
valg.
- Gi eksempler fra
filmen på situasjoner hvor du synes Ipp gjør dårlige valg.
3) -
Velg en av rollekarakterene i filmen og lag en beskrivelse av hvordan han/hun
forandrer seg i løpet av handlingen. Hva er de viktigste årsakene til denne
forandringen?
4) -
Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen
deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk
deg til å le? Sammenlign dine følelsesmessige reaksjoner med andres.
B: KARAKTERENE- Beskriv Ipp. Hva er hennes sterke og
svake sider?
- Beskriv Grug
(pappaen) og Gard (vandreren). Gi eksempler på likheter og forskjeller på de
to.
- Hvilken karakter synes du har flest
likhetstrekk med deg selv? Begrunn svaret ditt.
-
Hvilke av de andre karakterene i filmen liker du godt? Begrunn svaret ditt.
- Hvilke
av de andre karakterene i filmen liker du eventuelt dårlig? Begrunn svaret
ditt.
- Hva
liker du best med familien Crood? Begrunn svaret ditt.
- Gard
sier: ”Ikke gjem deg! Lev! Følg sola! Og du kommer til i morgen.” Hva mener han
med dette? Hva sier denne holdningen om Gard som person?
- Hvordan
tror du det gikk med Croods-familien etter dette?
C: OM KJÆRLIGHET- Hvilke
ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
- På
hvilke måter viser Grug at han er glad i familien sin?
- Hvordan
kan man vise at man er glad i noen uten å si det direkte?
- Hvorfor
tror du Ipp liker Gard så godt? Gi ulike eksempler.
D: OM FORELDRE- Ipps
pappa sier:
- Å bekymre meg er jobben
min! og
– Frykten holder oss i live. Hva
mener han med dette?
- Kan du gi
eksempler på når foreldre bekymrer seg over deg uten grunn? Hvorfor tror du de
bekymrer seg, selv om du mener de ikke behøver å gjøre det?
- Hvilke likhetstrekk tror du det er mellom
hvordan huleboerungdom opplevde foreldregenerasjonen, og slik du opplever den i
dag?
- Hva ville du ha gjort annerledes med
livet ditt om ingen voksne kunne påvirke valgene dine?
E: FORSKJELLER DA OG NÅ- Hvilken tidsepoke tror du denne
handlingen kunne ha tilhørt? Hvor mange år siden er dette?
- Hva betyr prehistorisk?
- Hva er kontinentaldrift?
- Hva var det steinaldermenneskene ofte
kunne dø av, som det er sjeldnere at man dør av i dag?
- Hvor stor er faren for å bli drept av et
rovdyr i Norge i dag? Hvilke konflikter har mennesker i Norge med rovdyr i dag?
- Hvordan hadde du og din familie klart deg
om dere plutselig måtte leve ute i naturen uten moderne klær, hus, hjelpemidler
og lignende?
- Er det noe ved huleboerlivet du skulle
ønske var en del av din hverdag?
F: DIVERSE- Finn informasjon om hulemalerier. I
hvilke land finnes slike? Hvordan ser de ut? Hva forteller disse oss? Finn også
ut om norske helleristninger.
- Hvordan klarte mennesker seg før de lærte
å lage ild? På hvilke ulike måter kunne prehistoriske mennesker nyttiggjøre seg
av ild?
- I filmen kan man se hvaler med bein. Tror
du at hvalene noen gang har hatt bein og gått på land? Begrunn svaret ditt.
- I filmen blåser de i skjell for å gi
signal til hverandre (”shellphones”). Beskriv hvordan livet ditt hadde vært om
det ikke fantes telefoner, datamaskiner eller andre moderne måter å kontakte
andre mennesker med. Gi eksempler på fordeler og ulemper med dette.
- I filmen sies det
at ”i morgen er et sted”. Hva mener de med dette?
G: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER- Hva
tror du filmskaperne ønsker å formidle med denne filmen?
- Hva
har du lært av filmen/i forbindelse med filmen? Lag en stikkordsliste.
- Hva
synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
- Hvilke
virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemningene? (Stikkord:
klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.)
- Velg
en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
- Gjenfortell
filmens handling med så få ord som mulig.
- Skriv
en anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn
synspunktene dine.
Send gjerne respons
på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
Hva
læreplanen sier:
Croods gir anledning til å introdusere mange
tema fastlagt i læreplanen. I det følgende har jeg hentet ut ulike eksempler
fra samfunnsfag, naturfag og RLE. Filmen kan også lett knyttes opp mot norsk og
kunst og håndverk.
* SAMFUNNSFAG
Kompetansemål etter 4. årsstegetHistorie Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- bruke
omgrepa fortid, notid og framtid om seg sjølv og familien sin
- presentere
historiske emne ved hjelp av skrift, teikningar, bilete, film, modellar og
digitale verktøy
- skape
forteljingar om menneske i fortida og snakke om skilnader og likskapar før og
no
- gje
att mytar, segner og eventyr med historisk innhald
- beskrive
korleis steinalderfolk levde som jegerar og samlarar, ved å fantasere rundt dei
første menneska som kom til landet vårt etter istida
Samfunnskunnskap Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- samtale
om oppgåvene til familien og om variasjonar i familieformer, inkludert
åleineforsørgjarfamiliar, storfamiliar, familiar der dei føresette har same
kjønn, og familiar med fleire sett føresette
- gje
døme på ulike forventningar til gutar og jenter og drøfte korleis
forventningane kan opplevast
- lage
ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og samtale om
konsekvensar ved å bryte normene
- drøfte
oppfatningar av rettferd
Kompetansemål etter 7. årssteget
Historie Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- bruke
omgrepet periode og vise samanhengar mellom fortida og notida ved å plassere ei
rekkje historiske hendingar på ei tidsline
- skape
forteljingar om menneske i fortida og bruke dei til å vise korleis menneske
tenkjer og handlar ut frå samfunnet dei lever i
- utforske
ulike kjelder, illustrere korleis dei kan gje ulik informasjon om fortida, og
forklare korleis historikarar bruker dei til å lage historiske framstillingar
Samfunnskunnskap Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål
for opplæringa er at eleven skal kunne
- gjere
greie for kva eit samfunn er, og reflektere over kvifor menneske søkjer saman i
samfunn
- samtale
om kva vi meiner med identitet og kultur, kjenne att kulturelle symbol og lage
ein visuell presentasjon av dei
Kompetansemål
etter 10. årssteget
Historie
Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- skape
forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i
samfunnet påverkar tankar og handlingar
- søkje
etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder
kan framstille historia ulikt
Geografi
Hovudområdet omfattar stad- og
romdimensjonen i samfunnet. Hovudområdet gjev oversikt over lokalisering og
utbreiing av naturlege og menneskeskapte forhold på jorda. Kartlegging og
diskusjon av endringsprosessar står sentralt. Geografi handlar òg om å gjere
greie for og forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar
og mellom regionar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- lokalisere
og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og samanlikne ulike
land og regionar
- fortelje
om naturgrunnlaget med vekt på indre og ytre krefter på jorda, rørsler i
luftmassane, krinsløpet til vatnet, vêr, klima og vegetasjon, og drøfte
samanhengar mellom natur og samfunn
- forklare
korleis menneske gjer seg nytte av naturgrunnlaget, andre ressursar og
teknologi i Noreg og i andre land i verda
* NATURFAG
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Kropp
og helse Hovedområdet
kropp
og helse dreier seg om hvordan kroppen vår er bygd opp, og hvordan
kroppen påvirkes og endres over tid. Respekt og omsorg for andre står også
sentralt innenfor området. Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i
mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er
viktig for å kunne ta ansvar for egen kropp og fysisk og psykisk helse.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- observere
og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner
- samtale
om ulike følelsesmessige opplevelser og reaksjoner og sammenhengen mellom
fysisk og psykisk helse
Kompetansemål
etter 10. årstrinn
Mangfold i naturenSentralt i dette hovedområdet står
utvikling av kunnskap om og respekt for naturens mangfold. For å kunne snakke
sammen om dette mangfoldet må man kunne navn på noen plante- og dyrearter og på
de delene som inngår i samspillet i et økosystem. Hovedområdet dreier seg
videre om forutsetninger for bærekraftig utvikling, om menneskets plass i
naturen, og om hvordan menneskelige aktiviteter har endret og endrer
naturmiljøet lokalt og globalt.
Feltarbeid legger et godt grunnlag for
kunnskap om og holdninger på dette området.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- forklare
hovedtrekkene i evolusjonsteorien og grunnlaget for denne teorien
- forklare
hovedtrekk i teorier for hvordan jorda endrer seg og har endret seg opp gjennom
tidene og grunnlaget for disse teoriene
* RELIGION,
LIVSSYN OG ETIKK
Kompetansemål etter 4. årstrinn
Filosofi
og etikk Hovedområdet
filosofi
og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen
sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og
etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle
etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den
globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk,
religion og livssyn.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke
tanker om livet, tap og sorg, godt og ondt og gi respons på andres tanker
- samtale
om familieskikker i hverdag og høytid på tvers av religioner og livssyn
- føre
en enkel dialog om samvittighet, etiske leveregler og verdier
- gjengi
gjensidighetsregelen og vise evne til å gjøre bruk av den i praksis
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Filosofi
og etikk Hovedområdet
filosofi
og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen
sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og
etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle
etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den
globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion
og livssyn.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale
om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik
kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
- samtale
om filosofi, religion og livssyn som grunnlag for etisk tenkning og kunne
drøfte noen moralske forbilder fra fortid og nåtid
Filosofi og etikk
Hovedområdet
filosofi og etikk omfatter
filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og
grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står
sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger
i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor
hovedområdet behandles sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- reflektere
over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur,
liv og død, rett og galt
- gjøre
rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i
grunnleggende etiske tenkemåter
- drøfte
etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og
likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
