Rebell
Innhold
Handlingen
Om filmen
Forberedelser til filmen
Oppgaver til filmen
Hva læreplanen sier
Handlingen
Filmen tar plass i et udefinert sentralafrikansk
land. Befolkningen tynges av borgerkrigens terror. Vi møter tolv år gamle Komona
som på bestialsk vis blir kidnappet, tvunget til å drepe sine foreldre og
rekruttert som barnesoldat hos opprørsstyrkene. Gjennom filmen hører vi henne
fortelle sine opplevelser til sitt ufødte barn.
Vi følger Komona i to år, hvor dagene er
preget av krigføring, matmangel, psykisk terror, rus, henrettelser, tortur,
magi og mareritt. Det at geriljalederne tror hun har magiske evner gir henne
status som trollkvinne, noe som igjen gir henne frihet nok til å kunne flykte.
Hun knytter sterke bånd til soldatgutten Magicien, og sammen søker de et liv
uten krig. Men det skal vise seg å ikke være så enkelt. Og tilværelsen blir
ikke mindre komplisert når Komona blir gravid.
Gjennom sin fiktive historie forteller
Rebell om virkelighetens grusomheter, fra et kontinent hvor flere land og
distrikter bruker barn som soldater. Midt opp i all håpløsheten skildres også
skjønnhet og kjærlighet – og viljen til å overleve.
Se trailer: http://www.filmweb.no/trailere/article1089363.ece?clip=1
Om
filmenFilmen er skrevet og regissert av kanadiske
Kim Nguyen. Dette er hans tredje spillefilm, og han har latt seg inspirere av
livshistoriene til virkelige barnesoldater.
Filmopptakene er gjort i Den demokratiske
republikken Kongo, men handlingen er ikke knyttet til et konkret land eller
landområde.
Rebell har mottatt flere priser – samt
Oscar-nominasjon for beste fremmedspråklige film. Hovedrolleinnehaver Rachel
Mwanza, som her har gjort sin spillefilmdebut, mottok prisen for beste
kvinnelige skuespiller under filmfestivalen i Berlin i fjor.
Filmen har sin egen hjemmeside:
http://www.rebelle-lefilm.ca/ (på fransk og
engelsk)
Rebell berører mange forskjellige tema (se
oppgavesamlingen under), men egner seg ikke minst til å belyse hvor ulike barn
og unges oppvekstsvilkår er her i verden. Mange av de hverdagslige bekymringene
man har her i Norge kan virke svært ubetydelige i sammenligning med Komonas
hverdagsprøvelser. På den andre siden; tilværelsen kan være så grusom den bare
vil, men der hvor man likevel klarer å øyne håp og kjærlighet kan man utholde
det utroligste av lidelser.
Rebell har flere likhetstrekk med
Beasts of the Southern Wild. Link til
filmstudieark:
http://www.filmweb.no/skolekino/incoming/article1072449.ece Egnethet: Aldersgrensen er satt til 15 år. Medietilsynets begrunnelse
er ”skildringer av drap og psykiske overgrep mot en barnesoldat.”
Forberedelser
til filmen
Rebell er en film hvor elevene vil ha et
større faglig og opplevelsesmessig utbytte om de i forkant har fått en
innføring i noen av fortellingens ulike tanker og tema.
Det kan være en fordel å ha grunnleggende
kunnskap om filmens innhold, ikke minst for å kunne være forberedt på de mange
grusomheter som skildres. Her kan filmens offisielle hjemmeside (
http://www.rebelle-lefilm.ca/) komme godt med.
Som forberedelsesarbeid kan man også se på
de politiske situasjonene mange afrikanske land befinner seg i/har befunnet seg
i, som forklarer viljen til kamp og behovet for rekruttering av stadig yngre
soldater.
Bruk gjerne ulike typer kart og lokaliser
nylige/pågående konflikter i Afrika, hvor man vet at barnesoldater er blitt
benyttet. Når freden kommer, hvordan skal man kunne hjelpe de som har fått
ødelagt barndommen sin som drapsmaskiner tilbake til et normalt liv?
Oppgaver
til filmen
Spørsmålene/oppgavene
under kommer ikke i en bestemt orden. Disse kan ulike faglærere selv velge
blant for å rette fagutbyttet dit man ønsker. Hver enkelt lærer må også vurdere
(og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike
spørsmål/oppgaver med utgangspunkt i egen elevmasse.
Enkelte
spørsmålsformuleringer vil avsløre sentrale elementer fra filmens slutt. Disse
bør derfor ikke presenteres før etter at filmen er vist.
Noen
av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige –
elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom
forarbeid, visning og etterarbeid. A: FILMOPPLEVELSEN1)
Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen
deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Bekymret? Hva
fikk deg til å le? Sammenlign dine følelsesmessige reaksjoner med andres.
2) Det
er mange sterke scener i filmen. Hvilken gjorde mest inntrykk på deg. Begrunn
svaret ditt.
3) Komona blir
truet til å drepe sine egne foreldre, hun må se på at kjæresten sin blir
henrettet, hun blir tvunget til å være generalens elskerinne – og hun er helt
alene når hun føder sønnen sin. Alt dette er basert på sanne historier fra ekte
barnesoldater. I hvilken grad kan disse filmscenene påvirke ditt liv?
B: KARAKTERENE1) Beskriv Komona. Hva er hennes sterke og
svake sider?
2) Beskriv
Magicien. Hva er hans sterke og svake sider?
3)
Beskriv rebellgeneralen The Great Tiger. Hvorfor tror du han har oppnådd så mye
makt som han har?
4)
Hvilke av de andre karakterene i filmen liker du godt? Begrunn svaret ditt.
5)
Hvilke av de andre karakterene i filmen liker du dårlig? Begrunn svaret ditt.
6) Rebellene
tror Komona er en heks fordi hun kunne avsløre regjeringssoldatene i skogen,
uten at hun egentlig kunne se dem. Tror du Komona faktisk har overnaturlige
evner (hekseegenskaper)? Kan hun virkelig se de døde? (Og hva med maskingeværet
hun får i gave av Great Tiger, tror du det har magiske krefter?)
C: OM KJÆRLIGHET1) Hvilke
ulike typer kjærlighet finner du eksempler på i filmen?
2) Filmen
viser at omstendighetene ikke alltid trenger å være så romantiske for at
kjærlighet og forelskelse skal oppstå. Hvorfor tror du Komona og Magicien
forelsker seg i hverandre til tross for at de lever som barnesoldater?
3)
Komona blir fridd til når hun er 13 år gammel. Hvor gammel er det vanlig å være
når man planlegge giftemålet sitt her i Norge? Hva med i andre verdensdeler?
Finn eksempler.
4) Hvorfor rådet
Komonas far henne om å be frieren om en hvit hane hvis noen ville gifte seg med
henne?
5) I begynnelsen av filmen sier Komona til
sitt ufødte barn: ”Hør nøye på min historie … fordi når du kommer ut vet jeg
ikke om Gud vil gi meg styrke til å elske deg.” Hvordan tror du det vil kunne
gå med Komona og hennes kjærlighet til barnet sitt?
E: FORSKJELLER HER OG DER1) Hva tror du får voksne i enkelte
land/situasjoner til å tvinge barn til å være soldater?
2) Gi eksempler på hva som utgjør
forskjeller på levestandarden i Komonas land og ditt eget.
3) Hvilken sammenheng er det mellom et
samfunns
levestandard, og
livskvaliteten til de som bor der?
4) Komona ble gravid som 13-åring. Finn
eksempler på land hvor det ikke er uvanlig at så unge jenter bærer frem barn.
5) I flere afrikanske land/områder knyttes
albinoer opp mot religiøse ritualer. Finn ut mer om dette.
F: DIVERSE1) Om det ikke ble gjort i forkant av
filmvisningen, gå inn på filmens offisielle hjemmeside og les mer.
http://www.rebelle-lefilm.ca/2) De kidnappede barna får hvert sitt gevær
(… først en symbolsk kjepp), og rebellførerne sier at ”nå er dette deres mamma
og pappa.” Hva mener de med dette?
3) I en scene ser vi at rebellene sitter og
ser på en actionfilm på TV (med Jean Claude van Damme i hovedrollen). Filmen de
ser på er en underholdningsfilm med mye vold. Hvorfor tror du de som har lagd
Rebell har tatt med denne sekvensen i filmen sin?
4) Hvilke eksempler på humor finner du i
filmen?
5) Hvorfor dro Komona tilbake til landsbyen
sin for å holde en gravleggingsseremoni for sine foreldre, selv om de hadde
vært døde i omlag to år?
6) I sekvensen hvor Komona tar sitt nyfødte
barn tilbake til hjemstedet sitt, som er rasert og forlatt, er det mange
symboleffekter, både i det filmatiske og i handlingen. Snakk sammen og lag en
liste over ulike symboler dere finner – og hva de betyr.
7) Hvilke effekt ga ”den magiske melka”?
Hvorfor tror du at det var en fordel for soldatlederne at barnesoldatene drakk
denne melka? Hvilke fordeler med melka trekker Komona selv frem? Kjenner du til
andre eksempler på at rusmidler er blitt brukt i sammenheng med krigføring?
8) I mange afrikanske land/distrikter må
barn tidlig ta del i arbeidslivet – krig eller ikke. Hvordan har det vært her i
Norge i tidligere tider, i forhold til hvor gammel man er når man blir satt til
å arbeide? Hvor gamle var besteforeldrene og oldeforeldrene dine da de begynte
å jobbe?
9) I sluttscenen ser vi at Komona og sønnen
hennes får skyss med en lastebil. Man kan tolke det som skjer og sies symbolsk.
Hva tror du denne scenen kan fortelle om Komonas fremtid?
AFRIKA1) Studer et Afrika-kart, bruk internett,
og finn ut i hvilke områder du tror handlingen i
Rebell kunne ha funnet sted i
virkeligheten.
2) Ta i bruk kunnskaper du har fra dere
hadde om imperialismen i samfunnsfagstimene. Hvilken sammenheng er det mellom
imperialismen og at det har oppstått fiendskap mellom så mange ulike
grupperinger/distrikt i Afrika?
3) Hva forteller filmen om afrikansk
trosliv? Hvilke ulike religiøse elementer la du merke til? Finn ut mer om
hvilken rolle følgende utgjør i Sentral-Afrika i dag: bønn, magi, heksekunst,
lykkeamuletter, forfedredyrking, kontakt med åndeverdenen. I Afrika, er dette
tro eller overtro?
4) På hvilke måter kan land utenfor Afrika
ta del i å sette en stopper for borgerkriger i afrikanske land? På hvilke måter
har Norge vært med på å bidra til bedre vilkår i Afrika? På hvilken måte kan DU
bidra?
5)
Rebell er en av mange filmer som
fremstiller nød og elendighet i Afrika. Hvordan påvirker dette vårt syn på
kontinentet? Får vi et riktig bilde av hvordan afrikanere flest har det?
Begrunn svaret ditt.
G: GENERELLE FILMSTUDIESPØRSMÅL/-OPPGAVER1) Hva
tror du filmskaperne ønsker å formidle med denne filmen?
2) Hva
har du lært av filmen/i forbindelse med filmen? Lag en stikkordsliste.
Fiksjonsfilmer kan i ulik grad lære oss noe om faktiske forhold. I hvor stor
grad mener du denne filmen kan brukes som grunnlag for å skaffe seg
reell/faglig kunnskap?
3) Hva
synes du om måten filmen slutter på? Begrunn svaret ditt.
4) Hvilke
virkemidler har filmskaperne brukt for å få frem ulike stemninger? (Stikkord:
klipp, musikk, tempo, farger, lys/skygge m.m.) (I
Rebell er bruken av
lydeffekter, stillhet og ulike typer musikk brukt veldig fint og effektfullt.
Bruk gjerne litt tid på å analysere dette.)
5) Velg
en scene/sekvens fra filmen som du likte godt, og forklar hva du synes gjorde
denne scenen bra.
6) Gjenfortell
filmens handling med så få ord som mulig.
7) Skriv en
anmeldelse av filmen. Fortell om hva du likte og hva du ikke likte. Begrunn
synspunktene dine.
Send gjerne respons
på dette filmstudiearket til
poh@pohphoto.com. Takk!
__________________________________________________________________________________________________________Hva
læreplanen sier:Rebell gir anledning til å introdusere
mange læreplanfastlagte tema. I det følgende har jeg hentet ut ulike eksempler
fra samfunnsfag og RLE. Filmen kan også lett knyttes opp mot norsk, naturfag og
kunst- og håndverk.
SAMFUNNSFAG
Kompetansemål
etter 10. årsstegetHistorie Hovudområdet dreier seg om undersøking
og drøfting av korleis menneske og samfunn har forandra seg gjennom tidene.
Historie omfattar korleis menneske skaper bilete av og formar si eiga forståing
av fortida. Å utvikle historisk oversyn og innsikt og å øve opp ferdigheiter
for kvardagsliv og deltaking i samfunnet er sentrale element i hovudområdet.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- presentere
ei historisk hending med utgangspunkt i ulike ideologiar
- søkje
etter og velje ut kjelder, vurdere dei kritisk og vise korleis ulike kjelder
kan framstille historia ulikt
- drøfte
menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv
med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
- gjere
greie for imperialisme og gje døme på avkolonialisering
- lage
spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige
hundreår, formulere årsaksforklaringar og diskutere konsekvensar av konfliktane
Geografi Hovudområdet omfattar stad- og
romdimensjonen i samfunnet. Hovudområdet gjev oversikt over lokalisering og
utbreiing av naturlege og menneskeskapte forhold på jorda. Kartlegging og
diskusjon av endringsprosessar står sentralt. Geografi handlar òg om å gjere
greie for og forklare likskapar og skilnader mellom land og by, mellom nasjonar
og mellom regionar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- lese,
tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og
kartteikn
- lokalisere
og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og samanlikne ulike
land og regionar
- vurdere
bruk og misbruk av ressursar, konsekvensar det kan få for miljøet og samfunnet,
og konfliktar det kan skape lokalt og globalt
- forklare
og drøfte variasjonar i levekår i ulike delar av verda og samanlikne og vurdere
dei store skilnadene mellom fattige og rike
Samfunnskunnskap Hovudområdet omfattar emna
sosialisering, politikk, økonomi og kultur og handlar om samkjensle og
motsetnader mellom menneske i eit samtidsperspektiv. Samspelet mellom
kulturelle normer og samfunnsstyring på den eine sida og individuelle
handlingar og val på den andre er sentralt i hovudområdet. Verdien av
medborgarskap og utvikling av demokratiske ferdigheiter er viktige dimensjonar
i samfunnskunnskap.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- finne
fram til og presentere aktuelle samfunnsspørsmål, skilje mellom meiningar og
fakta, formulere argument og drøfte spørsmåla
- drøfte
forholdet mellom kjærleik og seksualitet i lys av kulturelle normer
- forklare
kvifor kultur ikkje er medfødd, og gjere greie for og analysere kulturelle
variasjonar
- gjere
greie for grunnleggjande menneskerettar og drøfte verdien av at dei blir respekterte
SAMFUNNSFAG
Kompetansemål
etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæringPolitikk og demokrati Hovudområdet omfattar det politiske
systemet på alle nivå og velferdsstaten. Det handlar om dei politiske partia og
kva som kan truge demokratiet. I dette hovudområdet blir det òg lagt vekt på
samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- gjere
greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet
gjennom bruk av ulike kanalar for påverknad og kunne gjere greie for ulike
utfordringar for demokratiet
- diskutere
samanhengar mellom styreform, rettsstat og menneskerettar
- diskutere
hovudprinsippa for den norske velferdsstaten og dei utfordringane den står
overfor
Internasjonale forhold Hovudområdet omfattar internasjonalt
samarbeid, terrorisme, konfliktar, konfliktløysing og fredsarbeid. Det handlar
òg om globalisering, fordeling av ressursar og berekraftig utvikling.
Hovudområdet dreier seg òg om Noreg si rolle som internasjonal aktør.
Mål for opplæringa er at eleven skal
kunne
- definere
omgrepet makt og gje døme på korleis makt blir brukt i verdssamfunnet
- forklare
omgrepet globalisering og vurdere ulike konsekvensar av globalisering
- gjere
greie for FNs arbeid med fred og menneskerettar og forklare FNs rolle i det
internasjonale arbeidet for urfolk
- bruke
digitale verktøy til å finne døme på ulike typar konfliktar i verda og
presentere ein aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten
- gjere
greie for årsaker til at somme land er fattige og somme rike og drøfte tiltak
for å redusere fattigdom i verda
RELIGION, LIVSSYN OG ETIKK
Kompetansemål
etter 10. årstrinnReligiøst mangfold Hovedområdet jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn omfatter disse
religioner og utvalgte livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner
som kilde til kulturforståelse og tro, og hvordan disse religioner og livssyn
blir forstått og praktisert i verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal
dette hovedområdet også gi innblikk i andre religioner og livssyn som er
representert i Norge, og i annet religiøst og livssynsmessig mangfold.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- samtale
om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på
ulike måter
- vise
evne til dialog om religions- og livssynsspørsmål og vise respekt for ulike
religioner og livssyn
- diskutere
aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
- gjøre
rede for nye religiøse bevegelser og samtale om ulike former for nyreligiøs og
naturreligiøs praksis, herunder urfolks naturreligion
- utforske
religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale
verktøy
Filosofi og etikk Hovedområdet filosofi og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk
refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål,
moralske verdivalg og etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også
holdninger og aktuelle etiske problemstillinger i barns og unges liv, i
lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet behandles
sammenhenger mellom etikk, religion og livssyn.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- reflektere
over filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur,
liv og død, rett og galt
- gjøre
rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i
grunnleggende etiske tenkemåter
- føre
dialog med andre om sammenhenger mellom etikk, religioner og livssyn
- drøfte
etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og
likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
- drøfte
verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt: sosialt og
økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- vise
respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger, ritualer, hellige
gjenstander og steder
RELIGION OG ETIKK - FELLESFAG I STUDIEFORBEREDENDE UTDANNINGSPROGRAM
Kompetansemål
etter Vg3Filosofi, etikk og livssynshumanisme Hovedområdet filosofi, etikk og livssynshumanisme dreier seg om noen utvalgte
filosofer fra ulike epoker og fra flere deler av verden. Hovedområdet omhandler
også sentrale etiske begreper og argumentasjonsmodeller, og danner grunnlag for
egne meninger og valg. Hovedområdet dreier seg videre om livssynshumanismen i
et historisk og et aktuelt perspektiv. Kontinuitet og spenninger innen den
livssynshumanistiske tradisjonen er sentralt.
Mål for opplæringen er at eleven skal
kunne
- drøfte
etiske verdier og normer knyttet til urfolks kulturer og tradisjoner
- føre
dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål
