Filmweb
 
 

Kult & kort II – Ni korte filmer for barn

Målgruppe: Filmene egner seg for barn mellom 7-11 år (sensur 7 år). Samlingen består av nye, morsomme og litt mer alvorlige filmer. Lengden er til sammen litt i underkant av en time, som passer bra for den yngre målgruppa.
Sykkelen min

I filmen møter vi en gutt som mister en ting han er veldig glad i. Gutten møter senere en jente som har opplevd akkurat det samme og da blir ting mye bedre. De finner trøst i hverandre og leker sommerdagen ut. (4 min. 37 sek).
  • Noen har stjålet sykkelen til gutten. Har dere opplevd å miste noe uten at det er deres egen skyld?
  • Kan dere se at gutten mangler noe på hodet sitt når han sykler? Diskuter hva som kunne ha skjedd om han falt og skadet seg, og konsekvensene av det.
  • Hvorfor tror dere gutten blir glad igjen når han møter den andre jenta?
  • En gjenstand kan brukes til mye forskjellig. Hva har dere hjemme som kan brukes til noe annet enn hva den egentlig er ment for?
Tidsfelle

I verdens klokketårn bor tidsmesteren og hans læregutt. Tidsmesteren blir veldig sliten av jobben sin. Når han en gang sovner så prøver læregutten å hjelpe til med å fikse på klokken på egen hånd. Da går ting veldig galt og noe skjer med tiden rundt dem. (5 min. 33 sek).
  • Klokken må trekkes opp hver dag. Hvorfor er det så viktig?
  • Hva skjer med tiden når gutten ikke er sterk nok til å trekke opp klokken?
  • Hvordan viser filmen at tiden går bakover?
  • En klokke kan forteller deg hva tiden er. Kan dere tenke dere en annen måte å lese av tid på?
  • Diskuter i klassen den beste måten å lære seg klokken på.
Punkball

Jenta er sinna og sparker fotball ut på vannet. På andre siden av gjerdet står det et helt fotballag og "heier" på henne. (2 min).
  • Hvorfor tror dere jenta er så sinna?
  • I filmen er det omvendt enn virkeligheten: jenta alene på banen, mens resten av fotballaget står på sidelinjen. Hva tror dere filmen prøver å fortelle?
  • Det finnes mange måter å bli kvitt sinne på. Legg frem forslag og fortell om hvorfor det fungerer så bra for deg.
  • Noen ganger må man gjøre som de andre vil. Hvilken lagsport vil du si passer best for både gutter og jenter?
Ikke skyld på isfjellet

Filmen er en kort fortelling om hva som skjer når et isberg og et skip holder på å kollidere. Gud sitter oppe i himmelen og ser hva som holder på å hende. Når han prøver å hjelpe skader Gud seg og han blir fryktelig sint. Gud reagerer med å synke skipet, til alles store forundring. (1 min).
  • Kjenner dere igjen hvilken film tegnefilmen egentlig skal forestille? Gi hint hvis behov.
  • Hvordan fremstilles Gud og isberget i filmen?
  • Hvorfor synker Gud skipet?
  • Kan dere gjenfortelle hele filmen?
  • Når man får kjeft når man bare prøver å hjelpe kan det gjøre deg sinna og frustrert. Diskuter i klassen om du har opplevd slike situasjoner og hva man kan gjøre for å unngå det.
Ringer i vannet

Lille John sitter og venter på pappaen sin på vannbryggen. Ventingen tar alt for lang tid så han tyvstarter med fiskingen. Da John mister den ene delen av fiskestangen i vannet blir han veldig redd for hvordan pappaen kommer til å reagere. John håper han rekker å finne delen før pappaen kommer, men det var ikke så lett som han hadde trodd. (9 min).
  • Hvilken del fra fiskestangen er det John mister i vannet?
  • Gjenfortell de metodene John prøvde for å få opp delen fra vannet.
  • Hvordan viser filmen at John går og venter på pappaen sin?
  • Hvorfor tror du pappaen ble så sint når han ser John er på vei ut i vannet?
  • Vi får se hvordan små barn kan handle i panikk når de er redde for de voksnes reaksjon. Fortell om du har opplevd en lignende situasjon.
  • Mange barn venter mye på foreldrene sine. Prat om de ulike grunnene det kan ha og hva man kan gjøre med det.
Sykehusklovnene  

På Rikshospitalet kommer det barn fra hele Norge. Dagene er fylt med undersøkelser, sykepleiere, leger og man kan ha mye vondt. Uansett hvor sykt et barn er så er det noe i det indre som vil leke, smile og le… og inn kommer sykehusklovnene! En film om hvordan et øyeblikk med glede kan påvirke et barn positivt. (6 min. 20 sekunder).
  • Hva tror dere sykehusklovnene ønsker å oppnå ved deres besøk?
  • Hva gjemte seg bak det ene øret til den ene gutten?
  • Husker dere hvor mange klovner det var?
  • Mange barn blir triste av å være syk. Forestill dere de syke barnas hverdag på sykehus og hva det kan gjøre med en.
  • Man kan ikke alltid vite hvor alvorlig sykdommen en person bærer er. Prat om temaet og hvilke hensyn man burde ta hvis man møter en som er alvorlig syk.
Melk er også viktig

Noen er veldig flinke til å skaffe seg venner. Andre er sjenerte og syntes det er veldig vanskelig å bli kjent med noen i det hele tatt. I filmen møter vi en mann som ikke helt skjønner at det innpåslitne "melkemonsteret" bare prøver å være snill. (11 min).
  • Hvorfor sitter mannen så mye alene hjemme?
  • Det var ikke mannen som inviterte gjester til sitt bursdagsselskap. Hvor ble invitasjonene levert og hvem gjorde det?  
  • Hva tror du egentlig "melkemonsteret" symboliserer?
  • På slutten av filmen ser du antydning til at melkemonstrene klarer fullfører det hjelpende oppdraget. Diskuter og fantaser om hvordan historien kunne ha utviklet seg.
  • Vennskap kan gi glede, trygghet, og mange minner. Fortell hva vennskap betyr for deg.
Drømmen om kongeørnen

Vi blir kjent med brødrene Axel Emil, Eivind og Eirik og deres store interesse for fuglelivet. De forteller at det er pappaen deres som har gjort dem oppmerksom på hvilken fascinasjon fugletitting kan ha. Deres høyeste ønske er å se kongeørnen, ørnen de lenge har lett etter. Endelige kommer dagen hvor de får synet på den praktfulle ørnen. Sammen deler brødrene og pappaen noen intense og spennende minutter i kikkerten. (7 min).
  • Hvilken fugletegning ble gitt i bursdagsgave, som også er Norges nasjonalfugl?
  • Hvor var det de så den store kongeørnen?
  • Barn kan gjenspeile seg selv i sine venner, søsken eller foreldre. Deler du samme interesse/hobby som for eksempel dine foreldre? Hvordan kan det ha seg tror du?
  • Naturen kan være et stort lekerom for mange barn. Hva bruker du naturen til?
  • Diskuter hvilke fordeler og ulemper naturen som lekeplass kan ha.
Sivert  

Filmen handler om lille Sivert med et veldig stort hode. Sivert går i barnehagen og på grunn av det store hodet hans blir han ofte mobbet av de andre barna og barnehagetantene. Det hele endrer seg når Siverts sitt hode setter en stopper for en stor vannlekkasje i barnehagen. Da blir Sivert dagens helt! (3 min. 48 sek).
  • Hvorfor tror dere mammaen til Sivert viser mer kjærlighet enn pappaen?
  • Hvordan oppfører barna i barnehagen seg mot Sivert, og hvordan tror dere Sivert føler seg?
  • I filmen ser vi at barna går med nokså forskjellige klær. Kan dere gjengi hva de har på seg og fortelle hvilket skille filmskaperen prøver å signalisere?
  • Det finnes hverdagshelter overalt. Diskuter hvem dagens helter er, og kom med eksempler på hvordan du kan være en helt for andre rundt deg.


 

Filmstudieark

Forfatter:Karoline Bjerknes
Klassetrinn: [1. - 4. trinn, 5. - 7. trinn]
Fag: Norsk , Samfunnsfag , Naturfag , RLE-faget , Mediefag
Tema:Oppvekst/familie, Vennskap/respekt, Mobbing,
 

Fakta

Originaltittel:Kult og kort II - Ni korte filmer for barn
Regi:Kristian Walters, Benjamin Ree, Lars Løge, Ingebjørg Torgersen, Eirik Eriksson, Rune Eriksson, Eirik Grønmo Bjørnson, Anna Mantzaris, Are Rabben Teigen, Petter Schanke Olsen, Kristian Kim Larsen, Simon Furdal
Genre:Kortfilm
Nasjonalitet:Norge
Språk:Norsk
Lengde:54 min.
Distribusjon:Norsk filminstitutt: ingrid.dokka@nfi.no
Produksjonsår:2013
 
 
Filmplakat:

 
 
 
Film & Kino Filmens Hus, Dronningens gate 16, Postboks 446 Sentrum, 0104 Oslo. Tlf: 22 47 45 00 / Faks: 22 47 46 99.